Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-06-07, 10:41
  #1
Medlem
Jag råkade tyvärr gå på grund för en tid sedan. Propellern fastnade i botten, men jag lyckades få loss den. Det konstiga var att elen därefter var död i båten under c:a en halvtimme. Vad kan detta ha berott på? Är det något jag bör kolla upp? Endast propellern tog i botten, inga andra delar av båten.
Citera
2019-06-07, 10:44
  #2
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HjalpaSpelberoende
Jag råkade tyvärr gå på grund för en tid sedan. Propellern fastnade i botten, men jag lyckades få loss den. Det konstiga var att elen därefter var död i båten under c:a en halvtimme. Vad kan detta ha berott på? Är det något jag bör kolla upp? Endast propellern tog i botten, inga andra delar av båten.

Överbelastning av el systemet om proppis fastnat i dyngan?
Citera
2019-06-07, 10:53
  #3
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Överbelastning av el systemet om proppis fastnat i dyngan?

Borde inte säkringar löst ut då? Låter märkligt att det hoppar igång igen efter en halvtimme.
Citera
2019-06-07, 11:01
  #4
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82
Borde inte säkringar löst ut då? Låter märkligt att det hoppar igång igen efter en halvtimme.

Första tanke är ju att brytpinnen borde gått men men.

TS har ju inte talat om vilken typ av flytetyg det är så vi kan ju inte direkt ge några vettiga råd.


M
Citera
2019-06-07, 11:12
  #5
Medlem
Det rör sig om en rib-båt med Mercurymotor.
Citera
2019-06-07, 11:53
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HjalpaSpelberoende
Det rör sig om en rib-båt med Mercurymotor.
Motorn laddar ju batteriet (jag antar att du har batteri) så fort den är igång oavsett om man har växel i eller inte och påverkas knappast av att propellern slår i något. Jag gissar på att smällen orsakade glappkontakt i någon kabel som inte sitter fast så bra. Känn efter på alla kabelanslutningar så hittar du nog felet.
Citera
2019-06-07, 15:40
  #7
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Motorn laddar ju batteriet (jag antar att du har batteri) så fort den är igång oavsett om man har växel i eller inte och påverkas knappast av att propellern slår i något. Jag gissar på att smällen orsakade glappkontakt i någon kabel som inte sitter fast så bra. Känn efter på alla kabelanslutningar så hittar du nog felet.

Om propellern kör fast så laddar den knappast. Och en glappkontakt i någon kabel hade kanske löst sig själv efter 30 min, men knappast troligt.

Till TS: Gjorde du verkligen ingenting under dessa 30min som kan ha påverkat elen?
Citera
2019-06-07, 15:47
  #8
Medlem
konan-babarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HjalpaSpelberoende
Jag råkade tyvärr gå på grund för en tid sedan. Propellern fastnade i botten, men jag lyckades få loss den. Det konstiga var att elen därefter var död i båten under c:a en halvtimme. Vad kan detta ha berott på? Är det något jag bör kolla upp? Endast propellern tog i botten, inga andra delar av båten.

Det blev kortslutning p.g.a. att propellern blev jordad. Skolkade ni på fysiklektionerna?
Citera
2019-06-07, 15:58
  #9
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konan-babaren
Det blev kortslutning p.g.a. att propellern blev jordad. Skolkade ni på fysiklektionerna?

Du som inte skolkade på fysiklektionerna, skulle du vilja ursäkta en idiotfråga från en idiot som mig?

Hur löser sig en kortslutning av sig själv? Efter trettio minuter?
Citera
2019-06-07, 16:09
  #10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82
Du som inte skolkade på fysiklektionerna, skulle du vilja ursäkta en idiotfråga från en idiot som mig?

Hur löser sig en kortslutning av sig själv? Efter trettio minuter?

Finns det kollisionsbrytare på båten/motorn? Den stänger av elen vid kollisioner och man brukar få återställa genom att trycka in en röd knapp på brytaren, men det kanske sker automatiskt?
Citera
2019-06-07, 16:13
  #11
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Finns det kollisionsbrytare på båten/motorn? Den stänger av elen vid kollisioner och man brukar få återställa genom att trycka in en röd knapp på brytaren, men det kanske sker automatiskt?

Jag är inte TS, så jag vet inte.

Men jag har aldrig hört talas om en brytare som återställer automatiskt efter 30min.

Jag går bara efter info vi fått hittills, men TS verkar ha övergett tråden.
Citera
2019-06-07, 16:25
  #12
Medlem
konan-babarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82
Du som inte skolkade på fysiklektionerna, skulle du vilja ursäkta en idiotfråga från en idiot som mig?

Hur löser sig en kortslutning av sig själv? Efter trettio minuter?

Kortslutningen upphörde i samma sekund som båten gled av grundet. (Grund=ground på engelska. Ground= annat ord för jord på engelska).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback