2019-06-10, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men det Var ju faktiskt inne i ett litet slutet utrymme som gasen pyste ut.

Lågcykeln du vet ...
Lådan på cykeln.
Den fylldes sakta men säkert av gas, och det blir en rejäl knall då.

Lådan innehåller högt räknat 1/2 kubikmeter luft, varav 1/5 är syre. Om vi antar optimal blandning 1/1 för gas och syre blir det i runda slängar drygt 100 gram gas i lådan. Det räcker inte för en sådan smäll.
Citera
2019-06-10, 11:44
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men, om det verkligen var något högexplosivt så borde ju tryckvågen ha gjort lite mer skada.
Särskilt på marknivå, men på bilderna ser man ju hur sprängverkan riktades uppåt istället. Det ser man ju på hur balkongräckena direkt ovanför träffats av tryckvågen.

Men ändå inga strukturella skador på fasaden i marknivå.
Rimligtvis så borde ju fasaden ha tryckts in.

En annan sak är ju att samtliga rutor smällde.
Det är ju ganska så vanligt med just gasexplosioner, den "breda" tryckvågen. Den är mer riktad annars.
Iaf vanligtvis.

Jag har säkert fel, men jag måste ändå säga att det inte alls känns som något medvetet "attentat."
Redan första gången jag såg bilden av det på TV så tyckte jag det såg konstigt ut.

En tredje sak ...
Att handskas så vårdslöst med sprängmedel är ju inte det vanligaste ens bland gangstrar.
Även om de har sprängt och aft sig - och på det sättet försatt allmänheten i fara - så har de ju trots allt inte gått helt bananas som här.
Det går ju inte ens att peka på En Enda mottagare här (bortsett från husets ägare isf), och det brukar ju bombmännen vara noga med annars ... de vill ju att den som blir utsatt ska veta om det, ska förstå det. De skickar ju ett budskap.

Här blev en hel fastighet mottagarna istället.
Och hur många oskyldiga civilia som helst drabbades direkt - och hade kunnat drabbas ännu värre.

---

Tja, jag gissar ändå på alternativet med amfetaministen.
Hans nya fina, stulna, gasflaska började pysa och väsa i värmen, och han blev rädd och tog betäckning.
Nu ligger han och trycker nånstans, och bara väntar på att Nationella insatsstyrkan ska storma hans lilla knarkarkvart vilken sekund som helst ...

Om jag har rätt så är nog chansen ganska så stor att han snart ska börja prata om det, med sina knarkarpolare. Och då lär det komma fram.
Att fönsterrutorna trycks in är inte ett dugg unikt för gasexplosioner. Och blåser man av en laddning trotyl eller liknande i öppna luften så blir inte tryckvågen riktad annat än att den rör sig utåt från detonationen.
Det enda jag håller med dig om ärr at du "har säkert fel".
Citera
2019-06-10, 11:48
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Jag tror inte det. Återigen, bomben var så pass kraftfull att det var ren tur att ingen strök med.
Hade man velat skrämmas hade man inte dragit av bomben 9 på en fredagsmorgon då risken för att oskyldiga hade skadats/dödats varit alldeles för stor.
Stämmer uppgifterna om att den var placerad i en lådcykel så finns det ju såklart en anledning till det, nämligen att kunna transportera bomben dit man vill utan att väcka uppmärksamhet.
Om motivet hade varit att skada byggnader så varför placera bomben i en förhållandevis dyr cykel ( +20K) Hade vart betydligt mkt billigare att lägga den i en grön sopbinge, dessutom hade man kunnat ladda på ännu mer och åstadkomma ännu större materiella skador.

Nä, jag får vibbar om att denna bomb var ämnad för något helt annat, en folksamling motsvarande. Antingen fick GM kalla fötter och cyklade hem hojen till sig i tron om att laddningen var stabil och säker. Eller så skulle den användas vid ett senare tillfälle.

Så är det helt säkert. Det finns ingen logisk förklaring till att spränga en så kraftig bomb i ett cykelhus på en liten gård. Det är så lätt att stirra sig blind på att det bor en och annan kriminell i närheten, men det kan lika gärna bero på slumpen. Kriminella bor här och var. Det hade varit en annan sak om bomben placerats lite mer riktat.

Sprängningen skiljer sig på flera punkter från andra sprängningar i gängmiljö. Dels styrkan på den. Hur den har placerats och inte minst tidpunkten.
Citera
2019-06-10, 11:56
Medlem
Dom har snott en budlådcykel och lagt en tidinställd bomb däri.Det är väl inte dom skarpaste knivarna i lådan så att säga som håller på med denna typ av "fuljobb".Dessa ADHD impulsdrivna misfits starka sida i skolan var inte matematik direkt eller naturvetenskap deras kemikunskaper räcker väl precis till att blanda till en grogg eller ett glas oboy...

"räcker det där" fan vet "ta ett kg till för säkerhets skull".Sen snortade dom en lina till och drog...
Senast redigerad av mijoow 2019-06-10 kl. 11:59.
Citera
2019-06-10, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mijoow
Svensk hemleverans har såna lådcyklar.Tidningsbud alltså uppe i Linköping.Var det ett bud som fick för många reklamationer och snetände på en prenumerant Jihadistiskt?Heller har dom "lånat" en lådcykel från ett stackars bud och cyklat genom staden med bomben i lådan?
Linköpings kommun har lånat ut lådcyklar till familjer som ställer bilen.
Citera
2019-06-10, 12:07
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Vad skulle målet ha varit? Bodde det kolgruvearbetare eller flygbolagschefer i huset?
Bilister säkert, och semesterresenärer.
Du ber mig spekulera?
Jag vet inte om det bor flygbolagschefer i huset. Måste de förresten vara chefer, eller kan de vara verksamhetsansvariga, eller kanske jobba i ett flygtorn med ansvar för allt flyg till och från Skavsta?

Jag driver med dig för att du själv ska förstå det skeva i din invändning.
Du är helt fri att ge dina egna teorier.
Citera
2019-06-10, 12:19
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Kan ju alltid vara damm ,grus och sånt runtikring som virvlar up och ser ut som rök. Hur som TAPT verkar vara ett terrorist material då det är extremt billigt, fins i varje matafär och behöver ingen detonator och svårt att detektera enligt Professor Ehud Keinon.

https://www.youtube.com/watch?v=S2Fo4ft0haQ

Också extremt explosivt och svårhanterligt, därför det inte alltid används. Minsta skakning så är du ett minne
Citera
2019-06-10, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EggBoxJuan
Tycker vi borde ha mer info om cykeln, om någon med anknytning till husen ägt en sådan och förvarat den där, så borde de andra boende genast kunna minnas en sådan ovanlig cykel.
Eventuellt även kunna peka ut en ägare.

Hör cykeln inte hemma i området så bör även det väcka folks uppmärksamhet om den plötsligt står parkerad där, vilket samtidigt gör att det finns observationer som pekar på vilken tid den parkerats.

En sån där cykel, med tanke på vad den/dem kostar, förvaras inte på det där sättet, möjligen parkering för en stund, men jag har svårt att tro att någon boende i närheten väljer att förvara den i ett så pass öppet cykelställ med tanke på stöldrisk, sabotage osv.
Citera
2019-06-10, 12:30
Medlem
Rodjas avatar
Ni som kan vapenbranchen: Finns det hi-techvapen som imploderar? Och drar med sig materia?
Något företag hade fått sitt fönster sprängt utåt, sades det i tråden någonstans... utan att det skulle detonerat inifrån nämnda lokal......
Citera
2019-06-10, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Ni som kan vapenbranchen: Finns det hi-techvapen som imploderar? Och drar med sig materia?
Något företag hade fått sitt fönster sprängt utåt, sades det i tråden någonstans... utan att det skulle detonerat inifrån nämnda lokal......

Ett öppet fönster - tryckvågen tar sig in och skapar övertyck som blåser ut ett annat?
Bara en tanke.
Citera
2019-06-10, 12:42
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Nej, något sådant finns inte. Om något fönster har hamnat på utsidan av huset så är det snarare slumpen, grejer flyger och studsar åt alla de håll även om tryckvågen kom utifrån.

Ibland ser man benämningar såsom implosion eller vakuum när det handlar om FAE=Fuel Air Explosive/termobariska bomber men det är fel, dessa orsakar explosioner med övertryck som alla andra bomber.
Senast redigerad av skunkjobb 2019-06-10 kl. 12:48.
Citera
2019-06-10, 12:47
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Är det fastställt vad för typ av detonerings material som sprängdes? typ TNT eller något annat explosivt?

Det kan ju lika gärna bara varit någon som kokat ihop nått och ville testa och sedan vill spränga det bland husen bara för att skapa kaos.

Bakom betalvägg:
https://corren.se/nyheter/linkoping/polisen-vantar-pa-svar-fran-nfc-om6153595.aspx

Citat:
Det mesta tyder på att explosionen i Linköping har med organiserad brottslighet att göra, enligt polisen. Men ännu kan man inte bekräfta vad det är som sprängts eller exakt vilka tips som undersöks.

...

Vet ni vad det är som har sprängts?
– Det är för tidigt att säga, det behöver analyseras. Det kan ta tid, men ärendet har förtur hos NFC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in