Citat:
Ursprungligen postat av
HobbyHitler
Nej, det här var definitivt ingen gastubsolycka. Högexplosivt sprängämne, detta råder ingen tvekan om.
Har sprängt diverse gasoltuber i yngre dagar och sett utbildningsfilmer om hur exploderande acetylentuber ser ut, detta är något helt annat.t
Men, om det verkligen var något högexplosivt så borde ju tryckvågen ha gjort lite mer skada.
Särskilt på marknivå, men på bilderna ser man ju hur sprängverkan riktades uppåt istället. Det ser man ju på hur balkongräckena direkt ovanför träffats av tryckvågen.
Men ändå inga strukturella skador på fasaden i marknivå.
Rimligtvis så borde ju fasaden ha tryckts in.
En annan sak är ju att samtliga rutor smällde.
Det är ju ganska så vanligt med just gasexplosioner, den "breda" tryckvågen. Den är mer riktad annars. Iaf vanligtvis.
Jag har säkert fel, men jag måste ändå säga att det inte alls känns som något medvetet "attentat."
Redan första gången jag såg bilden av det på TV så tyckte jag det såg konstigt ut.
En tredje sak ...
Att handskas så vårdslöst med sprängmedel är ju inte det vanligaste ens bland gangstrar.
Även om de har sprängt och aft sig - och på det sättet försatt allmänheten i fara - så har de ju trots allt inte gått helt bananas som här.
Det går ju inte ens att peka på En Enda mottagare här (bortsett från husets ägare isf), och det brukar ju bombmännen vara noga med annars ... de vill ju att den som blir utsatt ska veta om det, ska förstå det. De skickar ju ett budskap.
Här blev en hel fastighet mottagarna istället.
Och hur många oskyldiga civilia som helst drabbades direkt - och hade kunnat drabbas ännu värre.
---
Tja, jag gissar ändå på alternativet med amfetaministen.
Hans nya fina, stulna, gasflaska började pysa och väsa i värmen, och han blev rädd och tog betäckning.
Nu ligger han och trycker nånstans, och bara väntar på att Nationella insatsstyrkan ska storma hans lilla knarkarkvart vilken sekund som helst ...
Om jag har rätt så är nog chansen ganska så stor att han snart ska börja prata om det, med sina knarkarpolare. Och då lär det komma fram.