2019-06-08, 00:39
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jag får för mig att det är ett skrämskott som gått överstyr. Annars hade laddningen placerats närmare målet.

Det är inte lätt att få tag på dynamit. Men den som kan få tag på ett kilo kan även få tag på fem eller tio kilo.

Har man sen ingen koll på sprängkraft kanske ett litet enliters mjölkpaket med dynamit känns mesigt? Lika bra med att ta till en rejäl bunt gubbar så fienden fattar att det är allvar.

Sen sitter buset där med hakan vid knäskålarna, "jävlar vilken smäll!"

Jag fick spränga en del i lumpen. Jägarladdningar, träd, vägtrummor, osv. Men har ändå inte så bra koll på hur mycket dynamit som krävs för att ge så mycket skador på balkonger osv ute i det fria? Känns som att det rör om mer än ett par kilo?

Jag har inte fått någon bra bild över kaoset bildmäsigt, men av det lilla jag sett, så känns det vare sig som C4 eller dynamit. Både C+D ger en krater som jag antar skulle varit vid cykelparken. Det här känns mest som att det närliggande samt en riktning fått sig en törn. Hur såg det ut på andra sidan gården, var det förödelse där också? Annars tyder det på en typisk Shaped Charge riktad från cykelparken snett uppåt mot huset.

Tänker en modifierad Claymore med mer sprängkraft och mindre splitter som konstruktion. Finns nog en rad gamla sådana från östblocket som skulle passa in på den beskrivningen.
Citera
2019-06-08, 00:40
Medlem
yz44s avatar
Något som polisen säkert redan håller på att kolla upp är alla mobilsamtal till området den aktuella tiden, om det skulle vara så att den utlösts via mobilnätet. Tror personligen inte att stubintråd användes, tidpunkten kan möjligen tala för att det var en tidsinställd anordning.
Citera
2019-06-08, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Detta liknar dåd av en galen rättshaverist. Kan var riktat mot någon i huset som arbetar inom rättsväsendet eller någon som är/varit vittne i en rättegång. Men troligt är också en ljudbang från Gripen.

Nej Nej nej det är inte troligt att det är en ljud bang från en gripen. Har planet startat i cykel skjulet då i sånna fall. Och detonationen är riktad uppåt! Har flygplanet flygit ner i underjorden i sånna fall !!
Citera
2019-06-08, 00:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flerkonton
Vilka av dessa större saker som du hävdar att du har kännedom om skulle orsaka något som detta? Ingen organisation har orsakat en verkan av denna dignitet i Sverige på flera decennier, så vad syftar du till när du säger att Bandidos har gjort det?

Det är du som är rättshaveristen i din fantasi. Kämpa på.

Verkar kunna vara så.

Då har du inte läst på alls, finns en 29 åring på den adressen som har en anknytning till bandidos rival, no surrender, läs på lite fan!

Detta är inte några snorungebabbar, dessa är kriminella som blir mer organiserade för varje dag. Orkar inte förklara för er småpojkar som har noll koll, samt noll erfarenhet!
Citera
2019-06-08, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Mnja men ändå intressant att veta vilket underlag det var under skjulet eftersom det ger ledtrådar om hur explosionen var i detalj.

Du har rätt. Underlaget i sig spelar roll för hur detonationen fortplantade sig.
Tack för att du tillrättavisade mig vänligt och inte burdust 👍😊
Citera
2019-06-08, 00:49
Medlem
Om det t.ex är en källare under cykelförrådet så kan det vara en (armerad...) betongplatta där, och då blir det troligen ingen krater i marken även om det är en s.k. jävla smäll.
Citera
2019-06-08, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Något som polisen säkert redan håller på att kolla upp är alla mobilsamtal till området den aktuella tiden, om det skulle vara så att den utlösts via mobilnätet. Tror personligen inte att stubintråd användes, tidpunkten kan möjligen tala för att det var en tidsinställd anordning.

Ne jag tror inte heller att det var vanlig tänd anordning. Finns väl att köpa fjärrstyrda elektriskt stubin. Sen kan man säkert vira den till en pentylstubin om man känner för det. Alternativ långsam stubin och pentylstubin. Sen elektrisk anordning med telefon!
Citera
2019-06-08, 00:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag har inte fått någon bra bild över kaoset bildmäsigt, men av det lilla jag sett, så känns det vare sig som C4 eller dynamit. Både C+D ger en krater som jag antar skulle varit vid cykelparken. Det här känns mest som att det närliggande samt en riktning fått sig en törn. Hur såg det ut på andra sidan gården, var det förödelse där också? Annars tyder det på en typisk Shaped Charge riktad från cykelparken snett uppåt mot huset.

Tänker en modifierad Claymore med mer sprängkraft och mindre splitter som konstruktion. Finns nog en rad gamla sådana från östblocket som skulle passa in på den beskrivningen.
https://minfil.com/W1v6yeufn5/Vy_2019-06-08_004402_png
https://minfil.com/n4wey1u5nb/Boom_2019-06-08_004627_png
https://minfil.com/7away4u0n1/H_rn_2019-06-08_004239_png
Citera
2019-06-08, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFitnessJonathan
Då har du inte läst på alls, finns en 29 åring på den adressen som har en anknytning till bandidos rival, no surrender, läs på lite fan!

Detta är inte några snorungebabbar, dessa är kriminella som blir mer organiserade för varje dag. Orkar inte förklara för er småpojkar som har noll koll, samt noll erfarenhet!
Svara på frågan då. Vad för sorts apparat skulle orsaka denna typ av destruktion? Du som vet måste ju kunna utveckla påståenden.
Citera
2019-06-08, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Om det t.ex är en källare under cykelförrådet så kan det vara en (armerad...) betongplatta där, och då blir det troligen ingen krater i marken även om det är en s.k. jävla smäll.

Spräng verkan riktas väl åt det håll med minst motstånd som blir upp och i sidled. Det blir väl så kallad riktad sprängverkan!
Citera
2019-06-08, 00:56
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acies
What? Haha, önskedrömmar, varenda gång.
Tyvärr har ni kommunister förlorat den kampen oavsett om det skulle vara 10 svennar på rad.
Nu är det ju 1000 utlänningar i rad vid varje grövre brott.

Dom hade troligen skjutit honom om han var besvärlig. Nu gjorde dom ju inte det utan sprängde huset istället. Där måste det finnas något motiv. som felat. Tror att dom inte visste var han var utan letade. Sen napp på en adress i Linköping och så smällde dom där.
Citera
2019-06-08, 00:59
Medlem
Kalliss avatar
Om dagens sprängning var en intern markering mellan två rivaliserande MC gäng - Då gick den markering på tok överstyr!

Är det så är denna "interna markering" inte längre "intern"!

Då, skall här med tuffa konventionella till i vissa fall även okonventionella maktmedel utövas mot MC gängen!

Rodrigo Duterte, Filippinernas president, börjar förstå honom - tänket...
http://www.dhakatribune.com/around-the-web/2016/12/09/will-last-merry-christmas-quoth-duterte/
https://www.expressen.se/nyheter/presidentens-fruktade-mordpatruller-dodar-en-efter-en-han-ar-galen/
Senast redigerad av Kallis 2019-06-08 kl. 01:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in