Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Jag får för mig att det är ett skrämskott som gått överstyr. Annars hade laddningen placerats närmare målet.
Det är inte lätt att få tag på dynamit. Men den som kan få tag på ett kilo kan även få tag på fem eller tio kilo.
Har man sen ingen koll på sprängkraft kanske ett litet enliters mjölkpaket med dynamit känns mesigt? Lika bra med att ta till en rejäl bunt gubbar så fienden fattar att det är allvar.
Sen sitter buset där med hakan vid knäskålarna, "jävlar vilken smäll!"
Jag fick spränga en del i lumpen. Jägarladdningar, träd, vägtrummor, osv. Men har ändå inte så bra koll på hur mycket dynamit som krävs för att ge så mycket skador på balkonger osv ute i det fria? Känns som att det rör om mer än ett par kilo?
Jag har inte fått någon bra bild över kaoset bildmäsigt, men av det lilla jag sett, så känns det vare sig som C4 eller dynamit. Både C+D ger en krater som jag antar skulle varit vid cykelparken. Det här känns mest som att det närliggande samt en riktning fått sig en törn. Hur såg det ut på andra sidan gården, var det förödelse där också? Annars tyder det på en typisk
Shaped Charge riktad från cykelparken snett uppåt mot huset.
Tänker en modifierad Claymore med mer sprängkraft och mindre splitter som konstruktion. Finns nog en rad gamla sådana från östblocket som skulle passa in på den beskrivningen.