2020-03-05, 06:01
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Enda jag är negativ till är att de kallar spelet BG3 och inte verkar ha någon koppling till de andra två spelen i serien förutom den setting som spelet utspelar sig i. Annars kommer det nog bli ett fenomenalt RPG.

Jag förstår det.

Men i min värld väger Larians inblandning tyngre än allt annat. Övertygad om att dem kommer göra magi av detta.
Citera
2020-03-05, 06:25
Medlem
Kafka_Gods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
Haha, folk är så snäva i sina preferenser.

Och hur kan man gnälla på Larian? DOS 1 & 2 ÄR ju mästerverk.

Såklart det enda rätta att låta de utveckla BG 3.

Fast den verkliga anledningen är att Larian Studios betalat ett par hundra miljoner. Deras Divinity Engine 3.0 är verkligen utmärkt till att pissa ut ett Divinity spel om året efter insamlingar på kickstarter. Tyvärr är den inte lika bara på att göra en fortsättning på Baldur's Gate med D&D 5e regler.

Finns nog bara ett företag i världen som hade klarat ett project som Baldur's Gate 3 och det är Obsidian Entertainment. Det är en gigantisk skillnad i kvalitet mellan Pillars of Eternity och Divinity: Original Sin.
Citera
2020-03-05, 07:02
Avslutad
Citat:
Jag förstår det.

Men i min värld väger Larians inblandning tyngre än allt annat. Övertygad om att dem kommer göra magi av detta.

Absolut. De kunde dock ha kallat det för något annat istället för att rida på Baldur's Gate-seriens namn. Om det inte kommer någon twist om Bhaalspawns eller protagonisten från spelen så förstår jag inte varför man väljer att marknadsföra spelet som nummer tre i en serie.
Citera
2020-03-05, 07:12
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafka_God
Fast den verkliga anledningen är att Larian Studios betalat ett par hundra miljoner. Deras Divinity Engine 3.0 är verkligen utmärkt till att pissa ut ett Divinity spel om året efter insamlingar på kickstarter. Tyvärr är den inte lika bara på att göra en fortsättning på Baldur's Gate med D&D 5e regler.

Finns nog bara ett företag i världen som hade klarat ett project som Baldur's Gate 3 och det är Obsidian Entertainment. Det är en gigantisk skillnad i kvalitet mellan Pillars of Eternity och Divinity: Original Sin.

Första stycket har jag ingen aning om. Det är säkert en kombination av cash och kvalitet. Vore det bara cash så hade andra drakar kunnat blandat sig i.

Det jag vet är att Larian spottat ut sig två mästerverk och jag är övertygad om att det kommer bli guld.
Senast redigerad av Emba 2020-03-05 kl. 07:14.
Citera
2020-03-05, 07:13
Medlem
Embas avatar
Citat:
Absolut. De kunde dock ha kallat det för något annat istället för att rida på Baldur's Gate-seriens namn. Om det inte kommer någon twist om Bhaalspawns eller protagonisten från spelen så förstår jag inte varför man väljer att marknadsföra spelet som nummer tre i en serie.

Det är väl det som är hela grejen. En stor titel med ledande rpg utvecklare = profit.
Citera
2020-03-05, 11:42
Medlem
Korders avatar
Ser ut att bli ett kul spel för de som gillar Divinity-spelen. Själv tycker jag att de är rätt klappusla och därmed är hypen noll inför detta, trots att jag är ett stort Baldur's Gate-fan.

Känns väldigt mycket som när Bethesda gjorde Fallout 3. Ett spel som påminde mer om Bethesdas egna spelserie Elder Scrolls än om föregångarna.
Senast redigerad av Korder 2020-03-05 kl. 11:46.
Citera
2020-03-05, 14:05
Avslutad
Så det kommer alltså inte bli en fortsättning av de tidigare Baldurs Gatespelen? Synd, hade hoppats på mer om Imoen, Minsk, Jaheira och kompani...
Citera
2020-03-05, 16:57
Avslutad
Citat:
Det är väl det som är hela grejen. En stor titel med ledande rpg utvecklare = profit.
Personligen tycker jag att det är ganska fult gjort. Speciellt om det nu är så att spelet inte har något med Bhaalspawn-sagan att göra. De får gärna kalla det för Baldur's Gate och med nån undertitel för att visa att spelet utspelar sig i samma universum och vi kan komma att se samma ställen med mera, men att försöka få det till en uppföljare genom att kalla spelet Baldur's Gate III är som sagt fult.
Citera
2020-03-05, 16:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Så det kommer alltså inte bli en fortsättning av de tidigare Baldurs Gatespelen? Synd, hade hoppats på mer om Imoen, Minsk, Jaheira och kompani...
Nej, Baldur's Gate III utspelar sig cirka 100 år efter handlingarna i Baldur's Gate II. Även protagonisten från de två första spelen (Abdel Adrian) är död. Han dog ett par år innan händelserna i BGIII.
Citera
2020-03-07, 12:00
Avslutad
Citat:
Nej, Baldur's Gate III utspelar sig cirka 100 år efter handlingarna i Baldur's Gate II. Även protagonisten från de två första spelen (Abdel Adrian) är död. Han dog ett par år innan händelserna i BGIII.

Ajfan... Det var ju mycket av karaktärerna som gjorde just Baldurs gate. Nåja, hoppas detta håller ändå storymässigt. Det lilla jag sett verkar dock grymt bra.
Citera
2020-03-13, 22:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Ajfan... Det var ju mycket av karaktärerna som gjorde just Baldurs gate. Nåja, hoppas detta håller ändå storymässigt. Det lilla jag sett verkar dock grymt bra.

Ja, det är lite därför jag är negativ till att de kallar spelet för Baldur's Gate III när inga karaktärer är kvar och troligen inget av storyn kommer att fortsättas. Men spelet verkar riktigt bra och jag tror inte att jag kommer bli missnöjd med det oavsett vad det kallas.
Citera
2020-03-15, 16:35
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ja, det är lite därför jag är negativ till att de kallar spelet för Baldur's Gate III när inga karaktärer är kvar och troligen inget av storyn kommer att fortsättas. Men spelet verkar riktigt bra och jag tror inte att jag kommer bli missnöjd med det oavsett vad det kallas.

Varit en AMA på reddit häromdan där utvecklarna svarade på massa frågor. En frågade bl.a. "Will there be any connection between the story of Baldurs gate 1/2/tob and Baldurs gate 3?"

Svaret; "We really don’t want to spoil anything but we wouldn’t call it Baldur’s Gate 3 if there wouldn’t be a link. Let me just say that we touch upon the story of BG 1 & 2 in meaningful ways, there are returning characters and what happened in BG 1/2/tob leads to what happens into BG3. You won’t necessarily see that at the start of the adventure but you will quickly understand once you get further into the game."

Länk till en sammanställning av alla frågor & svar, en hel del info om BG 3 där; https://www.reddit.com/r/BaldursGate3/comments/fhq6ug/compiled_baldurs_gate_ama_20200313/

Svaren överlag gjorde mig klart mer positivt inställd än det som visats i gameplayväg.
Senast redigerad av Korder 2020-03-15 kl. 16:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in