2019-06-06, 00:19
Medlem
Filosofi ska vara aktuellt och inte diskutera saker som var intressanta för 3000 år sedan. Näthat och hat för övrigt är endast tecken på att man inte mår bra? Alltså glöm Freuds projection och alla andra teorier om varför människor hatar. Personen hatar eller näthatar= personen mår dåligt och bör få hjälp. Sant?
2019-06-06, 00:21
Medlem
Nihiliserads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamerlan87
Filosofi ska vara aktuellt och inte diskutera saker som var intressanta för 3000 år sedan. Näthat och hat för övrigt är endast tecken på att man inte mår bra? Alltså glöm Freuds projection och alla andra teorier om varför människor hatar. Personen hatar eller näthatar= personen mår dåligt och bör få hjälp. Sant?

Näthat = Kritik eliten inte gillar.
2019-06-06, 01:42
Medlem
Yllevantars avatar
Viss typ av näthat är säkert någon form av dåligt mående, men mycket av näthatet är (vad jag tror i alla fall) bara personer som sätter en enligt dem komisk touch på en negativ kommentar - som oftast uppfattas som mer negativ för mottagaren än sändaren eller övriga åskådare. Denna typen av "näthat" inbillar jag mig inte alls behöver betyda att sändaren mår dåligt, utan snarare har dålig uppfattning om vad orden kommer att kunna innebära för den andra.

Det finns otroligt mycket skadlig näthat, men det finns också på vissa sätt bra näthat. Egentligen är näthat fel ord kanske i dessa fall. Be mig inte om några exempel, för jag kommer inte på några just nu, haha.
2019-06-06, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihiliserad
Näthat = Kritik eliten inte gillar.

Kanske. Jag vet inte. Läs nästa kommentar av mig.
2019-06-06, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yllevantar
Viss typ av näthat är säkert någon form av dåligt mående, men mycket av näthatet är (vad jag tror i alla fall) bara personer som sätter en enligt dem komisk touch på en negativ kommentar - som oftast uppfattas som mer negativ för mottagaren än sändaren eller övriga åskådare. Denna typen av "näthat" inbillar jag mig inte alls behöver betyda att sändaren mår dåligt, utan snarare har dålig uppfattning om vad orden kommer att kunna innebära för den andra.

Det finns otroligt mycket skadlig näthat, men det finns också på vissa sätt bra näthat. Egentligen är näthat fel ord kanske i dessa fall. Be mig inte om några exempel, för jag kommer inte på några just nu, haha.

Jag hade fel. Inte näthat som är fokuset här utan riktigt hat.

Jag skriver därför i princip om tråden: hatar man så är det på grund av att man mår dåligt. Mår dåligt betyder att man inte hittat en mening i sitt liv som han trivs med och som gör att han blir "besatt av den" att han inte ens hinner hata annat och andra. En person som mår väldigt bra hinner helt enkelt inte med det. Och ju mer man känner att man hatar desto mer hjälp behöver man.
2019-06-06, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamerlan87
Filosofi ska vara aktuellt och inte diskutera saker som var intressanta för 3000 år sedan.

Nej. Filosofi är en metod.

Citat:
Näthat och hat för övrigt är endast tecken på att man inte mår bra?

Nej, kritik är inte = hat.

Citat:
Alltså glöm Freuds projection och alla andra teorier om varför människor hatar. Personen hatar eller näthatar= personen mår dåligt och bör få hjälp.

Känslor har inget med Filosofi att göra.

Citat:
Sant?

Nej.
Senast redigerad av Proprioception 2019-06-06 kl. 02:26. Anledning: Fixar meta taggar ..
2019-06-06, 10:37
Moderator
Ruskigbusss avatar
Om du vill diskutera hur man mår och tänker, så är det inte filosofi - utan psykologi.

Mycket riktigt finns det ett antal trådar där om hat och näthat
https://www.flashback.org/sok/hat?f=455
https://www.flashback.org/sok/n%C3%A4that?f=455

T ex:
(FB) Ni som spyr ut så mycket hat och rasism - hur mår ni verkligen?
(FB) Kan extremt hat vara ett sjukdomssyntom, och i sådana fall, går det att komma ur?

*Tråd låst*
/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in