2019-06-06, 21:47
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
1. Ok, vilka matbutiker är det i sådana fall du syftar på?

2. Kan du ge exempel på matvaror som för några år sedan kostade x men idag kostade 1.5x, där det är solklart att prisökningen beror på inflation? Antar att du har stenkoll på butikernas resultaträkning också.

3. Antar att du även har stenkoll på fastighetspriserna i Stockholm och hur den utvecklingen påverkat din empiriska studie?

Fastighetspriserna i Stockholm har som bekant sjunkit sedan toppen. Dock inte p g a deflation, utan för att det är svårt att plåga upp priserna högre efter allt raketbränsle man redan använt, och särskilt med det nya (milda) amorteringskravet, som Svensson rekommenderar att man tar bort igen.

Fastighetspriserna ingår dock inte i inflationskorgen som Riksbanken använder.

Men jag är inte särskilt intresserad av att sitta och försöka googla fram bevis på matvaror som ökat i pris. Jag förstår inte var jag skulle kunna hitta den informationen sparad på nätet. Och varför skulle jag ha insyn i butikernas resultaträkning? Antyder du det som sägs om att butikerna har försökt svälja de ökade kostnaderna för den svaga kronan? Det stämmer ju också, på sitt sätt. Butikerna är under hård press.
Citera
2019-06-06, 22:25
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Fastighetspriserna i Stockholm har som bekant sjunkit sedan toppen. Dock inte p g a deflation, utan för att det är svårt att plåga upp priserna högre efter allt raketbränsle man redan använt, och särskilt med det nya (milda) amorteringskravet, som Svensson rekommenderar att man tar bort igen.

Men jag är inte särskilt intresserad av att sitta och försöka googla fram bevis på matvaror som ökat i pris. Jag förstår inte var jag skulle kunna hitta den informationen sparad på nätet. Och varför skulle jag ha insyn i butikernas resultaträkning? Antyder du det som sägs om att butikerna har försökt svälja de ökade kostnaderna för den svaga kronan? Det stämmer ju också, på sitt sätt. Butikerna är under hård press.

Amorteringskravet rör nya bolån för hushåll, det påverkar inte en fastighetsägare som hyr ut lokaler till en matbutik. Även om de var korrelerade, tror du verkligen att fastighetsägaren skulle sänka hyran hux flux för att bostadsmarknaden dippat 10%?

Nej men fastighetspriserna påverkar priset som du betalar i matbutiken.

Ber dig inte att googla någonting, du säger ju själv att du har stenkoll på prisbilden. Men som det låter på dig verkar du mest spekulera i att inflationen ökat 50% på några år, vilket inte stämmer för fem öre.
Citera
2019-06-06, 23:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
Det jag undrar över är vad gemene man gör för att riskminimera den egna ekonomin inför den kommande lågkonjunkturen?

Det verkar inte bli en "vanlig" lågkonjunktur, utan vi har kommun efter kommun som går minus, låg-/nollränta under längre tid, uppsägningar och besparingar, skattehöjningar, indragna infrastruktursatsningar osv, och det redan under brinnande högkonjunktur.

Vad kommer hända när ekonomin bromsar in ordentligt och pengarna sinar?

Hur farligt kommer det att bli att röra sig på gatorna?

Vad händer med den mycket högt belånade svenska befolkningen, när bankerna börjar gå dåligt, när fler och fler inte har råd att betala sina bolån efter uppsägningar och ränteökningar?

Vad kan man göra? Man måste ha någonstans att bo och i dagens Sverige är det mer eller mindre ett måste att äga sitt boende om man ska ha någonstans att bo.

Jag tror det bästa man kan göra inför en lågkonjuktur är att ha fast jobb och inga lån. Det känner jag mig trygg med iaf. Och ett par baseballträn i garderoben.
Citera
2019-06-07, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Förmodligen har personen ifråga egentligen flyttat och handlar nu i en annan (dyrare) mataffär och sitter och snackar skit på Flashback. Klart matpriserna inte ökat 50% på "några år", många restauranger har blivit dyrare men det är av andra orsaker.

Det var det jag misstänkte också. Stack in och handlade picadeli till lunch på Coop här om dagen. Efter jobbet skulle jag handla hem på min vanliga butik, en hyfsat billig, och såg att i min butik skiljer det sig 30 kr kilot på den ost jag brukar köpa mot Coops pris. De butikerna ligger bara några kvarter ifrån varandra. Sådant kan bli förvirrande för den som inte tänker efter själv.

Citat:
Jag har inte flyttat. Däremot har jag stenkoll på prisbilden i Stockholm.

Det jag syftar på är ordinarie pris. Inte lockpriser.

Citat:

Jag bor också i Sthlms innerstad och är inte särskilt petig med källor i den här typen av diskussion. Jag vill bara ha några exempel, dra från minnet, på basvaror som har ökat med 50 % under de senaste åren.
Senast redigerad av Kasstillvaro 2019-06-07 kl. 00:42.
Citera
2019-06-07, 11:30
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Det var det jag misstänkte också. Stack in och handlade picadeli till lunch på Coop här om dagen. Efter jobbet skulle jag handla hem på min vanliga butik, en hyfsat billig, och såg att i min butik skiljer det sig 30 kr kilot på den ost jag brukar köpa mot Coops pris. De butikerna ligger bara några kvarter ifrån varandra. Sådant kan bli förvirrande för den som inte tänker efter själv.

Jag bor också i Sthlms innerstad och är inte särskilt petig med källor i den här typen av diskussion. Jag vill bara ha några exempel, dra från minnet, på basvaror som har ökat med 50 % under de senaste åren.

Mejerivaror. Normalpris för t ex smör var runt 30:-, idag 47:-. Grädde. Ost. O s v.

Potatis. Makrill i tomatsås. Kött. Typ alla varor har tagit ett skutt upp i ordinarie pris. Förstår inte hur man kan ha missat det, om man påstår sig ha koll på matpriserna.

Jag handlar f ö inte i en butik, utan håller koll på alla matkedjor som finns i Stockholm. Eftersom jag ser till att köpa billig mat, och jagar extrapriser.
Citera
2019-06-07, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Betalt av boendet och plockat ut det mesta av resten från börsen. En bedrövlig strategi så här långt rent ekonomiskt, dock inte själsligt.

För min personliga del kan det krascha bäst det vill men så kommer det inte bli. För många sitter med svarta petter i ett sådant scenario.

Varför har du plockat ut allt från börsen när det är enda troliga chansen till att långsiktigt bli bra mkt rikare? Folk verkar inte förstå att det är riktiga företag man äger andelar av och företag kommer aldrig försvinna. Sen har historiskt sett aktier varit det överlägset bästa skyddet mot inflation
Citera
2019-06-07, 16:19
Medlem
Citat:
Mejerivaror. Normalpris för t ex smör var runt 30:-, idag 47:-. Grädde. Ost. O s v.

Potatis. Makrill i tomatsås. Kött. Typ alla varor har tagit ett skutt upp i ordinarie pris. Förstår inte hur man kan ha missat det, om man påstår sig ha koll på matpriserna.

Jag handlar f ö inte i en butik, utan håller koll på alla matkedjor som finns i Stockholm. Eftersom jag ser till att köpa billig mat, och jagar extrapriser.

Enda av de du skrev som gått upp är smör men det är av förklarliga skäl.

Ok, isof är du skitdålig på att handla.
Citera
2019-06-08, 13:54
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Enda av de du skrev som gått upp är smör men det är av förklarliga skäl.

Ok, isof är du skitdålig på att handla.

Nej, det är som jag skriver, och gäller inte bara smör, men whatever. Fortfarande skriver jag om ordinarie priser, och dessa har alltså stigit kraftigt. Alla mejerivaror har ökat så mycket, och övriga matvaror har också ökat kraftigt i pris. Och bättre lär det inte bli, när kronan envisas med att vara så svag. Och att det dessutom är en korrekt bedömning av marknaden att sänka kronan.
Citera
2019-06-08, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Varför har du plockat ut allt från börsen när det är enda troliga chansen till att långsiktigt bli bra mkt rikare? Folk verkar inte förstå att det är riktiga företag man äger andelar av och företag kommer aldrig försvinna. Sen har historiskt sett aktier varit det överlägset bästa skyddet mot inflation

Med facit i hand var det så klart fel strategi, men samtidigt frågade dom en gång en av världens framgångsrikaste placerare, kommer inte ihåg namnet dock ej buffet, hur han lyckats bygga upp sin enorma rikedom och hans svar blev; "jag försöker aldrig träffa botten eller toppen."

Jag har varit med om två tidigare riktiga blodbad, it-kraschen och leman brother, då raderas snabbt några års uppgång och det är ganska mysigt att ha en slant att handla för.
Citera
2019-06-08, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Med facit i hand var det så klart fel strategi, men samtidigt frågade dom en gång en av världens framgångsrikaste placerare, kommer inte ihåg namnet dock ej buffet, hur han lyckats bygga upp sin enorma rikedom och hans svar blev; "jag försöker aldrig träffa botten eller toppen."

Jag har varit med om två tidigare riktiga blodbad, it-kraschen och leman brother, då raderas snabbt några års uppgång och det är ganska mysigt att ha en slant att handla för.

Men du tolkar ju det helt fel, att inte försöka träffa botten eller toppen betyder ju att INTE hålla på och gå ut och in ur marknaden som du själv precis gjort..
Citera
2019-06-08, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Men du tolkar ju det helt fel, att inte försöka träffa botten eller toppen betyder ju att INTE hålla på och gå ut och in ur marknaden som du själv precis gjort..

Nej då, det togs ur ett större sammanhang där det var solklart vad som syftades.
Citera
2019-06-11, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntonLarsson
Är rätt säker på att en lågkonjuktur kommer att komma inom kort, dock inte jätte orolig för den.
Dock är jag egenföretagare med väldigt små utgifter i månaden för både företaget och privat, jag jobbar som tatuerare och tror både att jag kan bli påverkad av en lågkonjuktur men ändå inte då många väljer att tatuera sig fast ekonomin är kass.
Investerar endel i aktier, speciellt i olika medicinska företag och även energiföretag då folk fortfarande behöver medicin och el vid en lågkonjuktur, dock inga garantier för att det ska vara säkert!
Jobbar även för att bli av med avbetalningar innan det smäller, att va skuldfri, låga utgifter och ett sparkonto med tillräckligt pengar för att överleva iallafall ett år som arbetslös borde fixa biffen!
Riktigt intressant att se hur du som egen företagare resonerar inför en kommande lågkonjunktur. Jag arbetar inom IT branschen och går i tankarna om att starta eget. Jag funderar dock på om det är dumt att realisera tankarna just nu. Offentlig/statlig sektor tror jag kommer bli hårt drabbat med massnedskärningar framöver då vår välfärd kommer få sig en större käftsmäll än den redan fått. Men frågan är hur den privata sektorn kommer stå sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in