• 1
  • 2
2019-06-04, 22:55
Medlem
Hej,

Man 25 år, 180cm och väger ca 83kg

Vill börja med att säga att jag är helt ny till måltidsersättning, räkna kalorier osv.

Jag är missnöjd med den lilla ring jag har runt midjan samt de 1-2kg fett jag har för mycket på magen.

Min fråga är: Ifall jag ersätter mina middagar ELLER luncher med måltidsersättning som t ex smoothie 33cl i kombination med mina vanliga 2-3 dagar i veckan gym pass, och ca 15000 tagna steg på jobbet. Kommer jag förbränna fettet runt magen effektivt?

Vore otrolig tacksam ifall ni kan ge mig lite råd om detta är rätt väg att ta?
Det är som sagt ingen jättestor förändring jag vill göra och planerar inte att göra en större viktminskning.

Tack
Citera
2019-06-04, 23:04
Medlem
Tyvärr så fungerar det inte att punktbränna fett. Allting handlar om kalorier ut/in, en måltidsersättning kommer inte per automatik göra att du går ner i vikt, äter du dåliga måltider utöver det så blir det nog svårt oavsett.

Mitt tips är att du äter egenlagad mat. Mycket sallad, mycket protein, dra ner på kolhydraterna litegrann men uteslut dom inte. Försök att räkna kalorierna också, lite jobbigt i början men man vänjer sig och då går det kanonbra.
Citera
2019-06-04, 23:06
Medlem
Eller så börjar du äta en hälsosam kost, träna och motionera.
Lite fysisk träning för magen gör underverk för överflödigt fett!
Testa situps, någon löprunda och ät mer hälsosamt.
Citera
2019-06-04, 23:11
Bannlyst
nej det handlar vare sig om träning eller äta mer hälsosamt.

om du t ex ersätter en lunch på 1000 kalorier med en smoothie på 500 kalorier så kan det räcka för att du går ner i vikt, över tid. testa får du se.
Citera
2019-06-04, 23:12
Medlem
ughh....

Jag har alltid varit en helt värdelös matlagare och därmed oftast slarvar med den.

Vad är då skillnaden mellan egenlagad mat och måltidsersättning?
Har måltidsersättning allt nyttigt man behöver? Jag kommer fortfarande äta egenlagat till lunch.
Citera
2019-06-04, 23:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
nej det handlar vare sig om träning eller äta mer hälsosamt.

om du t ex ersätter en lunch på 1000 kalorier med en smoothie på 500 kalorier så kan det räcka för att du går ner i vikt, över tid. testa får du se.
Och om man då dessutom tränar, så kommer det att öka förbränningen och minska vikten snabbare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knoox
Tyvärr så fungerar det inte att punktbränna fett. Allting handlar om kalorier ut/in, en måltidsersättning kommer inte per automatik göra att du går ner i vikt, äter du dåliga måltider utöver det så blir det nog svårt oavsett.

Mitt tips är att du äter egenlagad mat. Mycket sallad, mycket protein, dra ner på kolhydraterna litegrann men uteslut dom inte. Försök att räkna kalorierna också, lite jobbigt i början men man vänjer sig och då går det kanonbra.

Jag kan garantera att en "vanlig" middag för mig som oftast inkluderar pasta innehåller över 1000 kalorier. Om jag då tar en shake istället som kanske innehåller 250 kalorier så måste väl det vara bättre?

Som sagt så är jag helt ny till det här.
Citera
Medlem
Testa 16:8 dieten. Mät buken innan du börjar och sen ett par veckor efter. Och du behöver inte köra mer än 5-6 dagar i veckan.

(16:8= du äter 8 timmar om dygnet och fastar 16. Tex äta mellan 12:00-20:00. Fasta 20:00 till 12:00.)
Citera
2019-06-04, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Testa 16:8 dieten. Mät buken innan du börjar och sen ett par veckor efter. Och du behöver inte köra mer än 5-6 dagar i veckan.

(16:8= du äter 8 timmar om dygnet och fastar 16. Tex äta mellan 12:00-20:00. Fasta 20:00 till 12:00.)

Med tanke på att jag blir hungrig redan 4 timmar efter en måltid så låter det här nästan omöjligt.
Antar att man tillslut vänjer sig?
Citera
2019-06-04, 23:19
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lo1an
Hej,

Man 25 år, 180cm och väger ca 83kg

Vill börja med att säga att jag är helt ny till måltidsersättning, räkna kalorier osv.

Jag är missnöjd med den lilla ring jag har runt midjan samt de 1-2kg fett jag har för mycket på magen.

Min fråga är: Ifall jag ersätter mina middagar ELLER luncher med måltidsersättning som t ex smoothie 33cl i kombination med mina vanliga 2-3 dagar i veckan gym pass, och ca 15000 tagna steg på jobbet. Kommer jag förbränna fettet runt magen effektivt?

Vore otrolig tacksam ifall ni kan ge mig lite råd om detta är rätt väg att ta?
Det är som sagt ingen jättestor förändring jag vill göra och planerar inte att göra en större viktminskning.

Tack

Ät normal mat, men litegrann mindre än du brukar göra. Sen måste du bojkotta allt som heter socker. Drick vatten och ät hellre en morot eller nåt om du blir sugen på godis.
Citera
2019-06-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Ät normal mat, men litegrann mindre än du brukar göra. Sen måste du bojkotta allt som heter socker. Drick vatten och ät hellre en morot eller nåt om du blir sugen på godis.

Att dricka kommer nog inte bli ett problem.

Men om man läser på innehållet i saker så är det ju socker i stort sett allt. tror inte jag har något i kylen under 4g socker per 100g.

Vad är acceptabelt sockerintag?
Senast redigerad av lo1an 2019-06-04 kl. 23:28.
Citera
2019-06-04, 23:28
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lo1an
Att dricka kommer nog inte bli ett problem.

Men om man läser på innehållet i saker så är det ju socket i stort sett allt. tror inte jag har något i kylen under 4g socker per 100g.

Vad är acceptabelt sockerintag?

Nej, men 4g per 100 går bra. Bra om du äter rätt ofta också, var tredje timme ungefär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in