• 2
  • 3
2019-06-05, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Intressant tråd!

Vi försöker spara 20,000 kr av våra löner månatligen med en tidshorisont på 15-20 år innan de får användas till att dryga ut pensionen. Hur skulle du fördela sparandet?

Tack på förhand!

Beror på din risktålighet. Om du är helt ointresserad (hur kan man vara ointresserad vad ens pengar gör?) så hade jag köpt USA-fonder för skiten. Köper man en S&P500-fond så får man ju de största bolagen i världen som alla "älskar".

Om du är lite mer avancerad så hade jag belånat fonderna/aktierna och köpt mer, kanske råvaror/emerging markets.
Citera
2019-06-05, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsweep
Bra fråga. du gör helt rätt att använda dig utav just 401k. Valutakurser är ett problem för många idag då vi har blivit allt mer globaliserade. Jag skulle råda dig att söka profesionell hjälp om det rör sig om större summor då det finns möjlighet för att hedga valutakurser. Ett sätt du kan hedga på är att investera direkt i amerikanska aktier vilket leder till två spekulationer. Dels den underliggande tillgången men också USD/SEK. Ingen vet vad växlingskursen kommer att vara ett år från nu men även om många verkar veta vad FED och Ingves kommer göra i framtiden. Håll ut! Bättre tider för kronan kommer, det är jag övertygad om.

Tack! Fed hintade igår om eventuell räntesänkning vilket ser ut att ha påverkat växelkursen i rätt riktning. Hoppas det fortsätter så!
Citera
2019-06-05, 23:51
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Många ställer tråkiga frågor som vanligt! Jag kommer på många intressanta frågor till någon med din profil:

1. Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig? Beskriv gärna så detaljerat som möjligt.

2. Hur ser löneutvecklingen ut för hedgefondförvaltare i Boston?

3. Hur såg din process ut från det att du hamnade i USA och inom Ivy League? Antar att du är född och uppvuxen i Sverige.

4. Vilka är hedgefondens kunder? Profilerar ni er på något särskilt sätt?

6. Hur har hedgefonden presterat historiskt? Överpresterar ni index?

7. Hur investerar du ditt egna kapital?

8. Hur har du resonerat kring dina val att byta karriärsinriktning från IB till finansiell rådgivare till fondförvaltare?
Citera
2019-06-06, 23:51
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsweep
Har nu arbetat inom investment banking och financial advising i snart tio år och är själv bosatt i Boston. Jag följer många trådar inom Ekonomi här på FB och är imponerad över att många verkar ha bra koll på sin privatekonomi. I USA är det raka motsatsen, både privatpersoner med hög och låg inkomst har förvånansvärt dåliga strategier då det gäller sin privatekonomi. Jag tror att det många glömmer bort när man placerar sina pengar är vilken andel av ens disponibla månadsinkomst man placerar och vilken sparhorisont man själv har. Detta påverkar såklart hur stor volatilitet inom aktier och världsekonomin i stort du själv klarar av.

Jag vänder mig först till nybörjare och yngre personer men alla typer utav frågor är välkomna så ska jag försöka besvara dem så gott det går.
Vilken är din uppfattning om mängden insiderhandel som förekommer i Sverige respektive USA? Det jag syftar på är alltså insiders som handlar på information som reste av marknaden inte har, men även de personer som inte är insiders men som får information från insiders att handla på (till exempel om jag är insider och låter min brors fru handla åt mig från en depå i hennes namn). Är din uppfattning till exempel att det är väldigt vanligt eller väldigt ovanligt, eller någonstans där emellan?

Det jag brukar reagera på är alla de mindre bolagen som redovisar sina Q-rapporter så sent som möjligt efter att ett kvartal tagit slut, så att insiders kan handla när dom i praktiken redan vet hur innehållet som ska släppas om över en månad kommer att se ut. Ett bra exempel är förre VD:n i Dedicare, som såg till att tjäna en rejäl hacka före pensioneringen.
Citera
2019-06-07, 05:55
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Många ställer tråkiga frågor som vanligt! Jag kommer på många intressanta frågor till någon med din profil:

1. Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig? Beskriv gärna så detaljerat som möjligt.

3. Hur såg din process ut från det att du hamnade i USA och inom Ivy League? Antar att du är född och uppvuxen i Sverige.

8. Hur har du resonerat kring dina val att byta karriärsinriktning från IB till finansiell rådgivare till fondförvaltare?

Bra frågor
Citera
2019-06-07, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP

1. Som vanligt är svaret att det är väldigt olikafrån dag till dag. Jag har möjligheten att jobba hemifrån vissa dagar. Andra dagar sitter jag med analyser på olika prospects till våran portfölj eller försker hitta företag vi kan hedga mot inom samma sektor. Några gånger i veckan har vi möten med kunder och blivande klienter. Jag har heller inga fasta arbetsstider. Vissa perioder är tyngre som t.ex. under analysstadiet. Självklart fortlöper det dagligen men vissa perioder är lugnare med mer fokus på att sälja in sig hos nya kunder. Vissa perioder jobbar jag 06-20 men det blir ofta mer sällan nu när jag har fått barn så en normal arbetsvecka skulle jag säga ligger på mellan 50-55h.
2. Jag kan bara svara för fonden jag arbetar för men har en bra fast lön (Svårt att jämföra löner med Sverige just nu med kronans fall). Dom stora pengarna ligger i bonusar för fondens prestanda och betalas ut i nivå med din titel i företaget. Eftersom avgifterna är ganska saftiga och mycket kapital förvaltas kan det bli en del när vi bestämmer oss för att avsluta en lyckad position
3. Jag flyttade till USA när jag blev antagen. Tog min examen och fick ett jobberbjudande direkt. Det var lättare att få ett visum då än det är nu. Började arbeta i Boston med financial advising för att sedan hamna på Wall Street en kortare stund där jag inte alls trivdes med klimatet. Fick då ett samtal från fonden jag nu arbetar för då grundaren kom från samma universitet.
4. Det knepiga med hedgefonder är att det först krävs ett stort kapital för att få investera med oss. Sedan måste vi säkerställa att detta kapital inte kommer att behövas inom flera år. Bara för att du har x dollar betyder inte det att vi kan ta emot den kunden om det skulle vara så att det är 70% av dina likvida tillgångar. Eftersom vi får en fullmakt att investera såsom det passar måste vi därför säkerställa att fonden alltid har tillräckligt med kapital och vi kan inte ha för mycket som rinner ur.
6. Fonden är bara sex år gammal och har under den perioden presterat bättre än index 4 utav åren. De senaste åren har varit en fest på Wall Street och ofta ser man bättre prestationer från hedgefonder under tider då aktiemarknaden beter sig mer normalt. Som tidigare nämnt är hedgefonder ett utmärkt sätt att ges chansen till hög avkastning utan att marknaden som sådan går bra.
7. Jag har investerat i vår egen fond. Sedan ett stort antal aktiepositioner i vanliga amerikanska storföretag, ofta de som ger ut höga dividends. Ett par positioner i företag som jag tror kan bli börsraketer och även ett antal mutual funds. Konstigt nog har jag aldrig haft någon kortposition privat även om vi ägnar oss åt sådant i fonden.
8. Jag arbetade som finansiell rådgivare till en start då livet på Wall Street inte alls lockade. Efter ett par år blev jag erbjuden en tjänst inom IB som var för lukrativ för att jag skulle tacka nej. Jag är inte den typen som passar in på Wall Street. Jag lever ett ganska anonymt liv och är väldigt svensk av mig så vantrivdes i det klimatet. Som tur var fick jag jobb på den här fonden efter bara ett år i NY och livet är mycket bättre nu. Har barn i åldrarna 2 och 4 så min nuvarande livsituation i Boston är bättre lämpat för familjelivet samtidigt som jag trivs mycket bättre med min nuvarande tjänst.
Citera
2019-06-07, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vilken är din uppfattning om mängden insiderhandel som förekommer i Sverige respektive USA? Det jag syftar på är alltså insiders som handlar på information som reste av marknaden inte har, men även de personer som inte är insiders men som får information från insiders att handla på (till exempel om jag är insider och låter min brors fru handla åt mig från en depå i hennes namn). Är din uppfattning till exempel att det är väldigt vanligt eller väldigt ovanligt, eller någonstans där emellan?

Det jag brukar reagera på är alla de mindre bolagen som redovisar sina Q-rapporter så sent som möjligt efter att ett kvartal tagit slut, så att insiders kan handla när dom i praktiken redan vet hur innehållet som ska släppas om över en månad kommer att se ut. Ett bra exempel är förre VD:n i Dedicare, som såg till att tjäna en rejäl hacka före pensioneringen.
Det är oerhört svårt att svara på och alla har olika definitioner av vad som räknas som insider trading. Jag tror det är extremt vanligt att personer handlar på information som inte är tillgänglig för alla. I ditt exempel beror det såklart på vilka belopp det handlas för. Om din brors fru köper för 100k kommer inga ögonbryn att höjas. Det blir därför svårt att estimera hur utbrett insiderhandeln är.
Vår fond har tagit åtgärder som att installera kameror som övervakar perkingen utanför varuhus inför julhandeln för att se om det är mer/mindre trafik än vanligt och jämför mot konkurrenter och lägger därefter in långa och korta positioner som beror på deras Q4. Om jag delar med mig utav det till dig är det inte insiderhandel eftersom vem som helst skulle kunna göra samma sak men det är heller inte info som resten av marknaden har. Bra fråga som är omöjlig att svara på. Jag tror det är väldigt vanligt, men att antalet som är straffbara är en bråkdel.
Citera
2019-06-07, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CN1975
Tack! Fed hintade igår om eventuell räntesänkning vilket ser ut att ha påverkat växelkursen i rätt riktning. Hoppas det fortsätter så!
Grymt! Tänk dig om Trump pushar på ordentligt för räntesäkningar och att han eventuellt får igenom dem. Sedan lossar han tyglarna i handelsavtalen så vi återigen får nya rekord på aktiemarknaden lagom till 2020 och nyval. Har svårt att se hur han skulle kunna förlora det presidentvalet.
Citera
2019-06-08, 18:21
Medlem
Bucketshops avatar
Hur ser du på att ha en större del av sina långsiktiga besparingar i corporate bonds istället för equity? I Sverige har det inte varit ett alternativ då vi har haft noll ränta så pass länge. Men sen jag flyttade till USA där räntan är högre och bonds faktiskt är ett alternativ som folk på riktigt investerar i tycker jag det känns som en bättre deal.

S&P har en dividend yield på <2%, en corp bond ETF (typ LQD eller HYG) kan yielda 3-5%. Att håva det till lägre risk än aktiemarknaden känns som en no-brainer för mig (som dessutom inte är speciellt sugen på risk). Tänker jag fel?
Citera
2019-06-08, 18:58
Medlem
Hur ska man tänka kring 401k och IRA om man kanske nån gång flyttar hem till Svedala?

Om man sparar både i vanligt konto och i pensionskonto, då tänker jag att man bör man lägga utdelningsaktier i pensionskonto, så det inte kommer utdelningsskatt år efter år. Medan tillväxtaktier utan utdelning kan man köra utanför och få helt ok låg long term capital gains. Tänker jag rätt kring detta?

Är det en rimlig strategi att köra megabackdoor och sen ta 10% straff för pengar man tänker sig man ska ha om säg 10 år?

Hur länge ska man tänka vara bofast för att det ska vara rimligt att köpa bostad istället för att hyra?
Senast redigerad av im3w1l 2019-06-08 kl. 19:01.
Citera
2019-06-08, 19:22
Medlem
Nephenees avatar
Tankar om ädelmetaller som komplement i ditt sparande?
Du pratar mycket om långsiktigt, vore intressant att se din synpunkt på guld och silver!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in