Citat:
Ursprungligen postat av
OHSCHNAP
Många ställer tråkiga frågor som vanligt! Jag kommer på många intressanta frågor till någon med din profil:
1. Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig? Beskriv gärna så detaljerat som möjligt.
2. Hur ser löneutvecklingen ut för hedgefondförvaltare i Boston?
3. Hur såg din process ut från det att du hamnade i USA och inom Ivy League? Antar att du är född och uppvuxen i Sverige.
4. Vilka är hedgefondens kunder? Profilerar ni er på något särskilt sätt?
6. Hur har hedgefonden presterat historiskt? Överpresterar ni index?
7. Hur investerar du ditt egna kapital?
8. Hur har du resonerat kring dina val att byta karriärsinriktning från IB till finansiell rådgivare till fondförvaltare?
1. Som vanligt är svaret att det är väldigt olikafrån dag till dag. Jag har möjligheten att jobba hemifrån vissa dagar. Andra dagar sitter jag med analyser på olika prospects till våran portfölj eller försker hitta företag vi kan hedga mot inom samma sektor. Några gånger i veckan har vi möten med kunder och blivande klienter. Jag har heller inga fasta arbetsstider. Vissa perioder är tyngre som t.ex. under analysstadiet. Självklart fortlöper det dagligen men vissa perioder är lugnare med mer fokus på att sälja in sig hos nya kunder. Vissa perioder jobbar jag 06-20 men det blir ofta mer sällan nu när jag har fått barn så en normal arbetsvecka skulle jag säga ligger på mellan 50-55h.
2. Jag kan bara svara för fonden jag arbetar för men har en bra fast lön (Svårt att jämföra löner med Sverige just nu med kronans fall). Dom stora pengarna ligger i bonusar för fondens prestanda och betalas ut i nivå med din titel i företaget. Eftersom avgifterna är ganska saftiga och mycket kapital förvaltas kan det bli en del när vi bestämmer oss för att avsluta en lyckad position
3. Jag flyttade till USA när jag blev antagen. Tog min examen och fick ett jobberbjudande direkt. Det var lättare att få ett visum då än det är nu. Började arbeta i Boston med financial advising för att sedan hamna på Wall Street en kortare stund där jag inte alls trivdes med klimatet. Fick då ett samtal från fonden jag nu arbetar för då grundaren kom från samma universitet.
4. Det knepiga med hedgefonder är att det först krävs ett stort kapital för att få investera med oss. Sedan måste vi säkerställa att detta kapital inte kommer att behövas inom flera år. Bara för att du har x dollar betyder inte det att vi kan ta emot den kunden om det skulle vara så att det är 70% av dina likvida tillgångar. Eftersom vi får en fullmakt att investera såsom det passar måste vi därför säkerställa att fonden alltid har tillräckligt med kapital och vi kan inte ha för mycket som rinner ur.
6. Fonden är bara sex år gammal och har under den perioden presterat bättre än index 4 utav åren. De senaste åren har varit en fest på Wall Street och ofta ser man bättre prestationer från hedgefonder under tider då aktiemarknaden beter sig mer normalt. Som tidigare nämnt är hedgefonder ett utmärkt sätt att ges chansen till hög avkastning utan att marknaden som sådan går bra.
7. Jag har investerat i vår egen fond. Sedan ett stort antal aktiepositioner i vanliga amerikanska storföretag, ofta de som ger ut höga dividends. Ett par positioner i företag som jag tror kan bli börsraketer och även ett antal mutual funds. Konstigt nog har jag aldrig haft någon kortposition privat även om vi ägnar oss åt sådant i fonden.
8. Jag arbetade som finansiell rådgivare till en start då livet på Wall Street inte alls lockade. Efter ett par år blev jag erbjuden en tjänst inom IB som var för lukrativ för att jag skulle tacka nej. Jag är inte den typen som passar in på Wall Street. Jag lever ett ganska anonymt liv och är väldigt svensk av mig så vantrivdes i det klimatet. Som tur var fick jag jobb på den här fonden efter bara ett år i NY och livet är mycket bättre nu. Har barn i åldrarna 2 och 4 så min nuvarande livsituation i Boston är bättre lämpat för familjelivet samtidigt som jag trivs mycket bättre med min nuvarande tjänst.