2019-06-04, 20:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsweep
Har nu arbetat inom investment banking och financial advising i snart tio år och är själv bosatt i Boston. Jag följer många trådar inom Ekonomi här på FB och är imponerad över att många verkar ha bra koll på sin privatekonomi. I USA är det raka motsatsen, både privatpersoner med hög och låg inkomst har förvånansvärt dåliga strategier då det gäller sin privatekonomi. Jag tror att det många glömmer bort när man placerar sina pengar är vilken andel av ens disponibla månadsinkomst man placerar och vilken sparhorisont man själv har. Detta påverkar såklart hur stor volatilitet inom aktier och världsekonomin i stort du själv klarar av.

Jag vänder mig först till nybörjare och yngre personer men alla typer utav frågor är välkomna så ska jag försöka besvara dem så gott det går.

På vilket sätt anser du att svenskar har bättre koll på privatekonomi än andra? Min uppfattning är den motsatta, så vore intressant att höra din. Min observation är att svenskar är väldigt vana vid ett tänk om att "staten räddar en" då Sverige har så höga socialförsäkringar och därför aldrig känner att de behöver ta ansvar för sin ekonomi. Istället lånar de och konsumerar, tar korta krediter, impulsköper, mm. Detsamma gäller förbrukning, svenskar köper nytt och shoppar som galna så fort det är den 25de. Och då ska vi inte tala om den bristande moralen som kommer genom ett högt skattetryck, då folk aldrig får se pengarna själva betalas ut för utbildning/sjukvård/skola mm. och därför aldrig begriper vad saker kostar.
Citera
2019-06-05, 00:11
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Har nu arbetat inom investment banking och financial advising i snart tio år och är själv bosatt i Boston. Jag följer många trådar inom Ekonomi här på FB och är imponerad över att många verkar ha bra koll på sin privatekonomi. I USA är det raka motsatsen, både privatpersoner med hög och låg inkomst har förvånansvärt dåliga strategier då det gäller sin privatekonomi. Jag tror att det många glömmer bort när man placerar sina pengar är vilken andel av ens disponibla månadsinkomst man placerar och vilken sparhorisont man själv har. Detta påverkar såklart hur stor volatilitet inom aktier och världsekonomin i stort du själv klarar av.

Jag vänder mig först till nybörjare och yngre personer men alla typer utav frågor är välkomna så ska jag försöka besvara dem så gott det går.

Är du fondförvaltare eller finansiell rådgivare? Framgår inte riktigt. Dina tips vad gäller kapitalplaceringar är ju för övrigt i nivå med vad vem som helst med en swedsec-licens skulle kunna säga men det kanske var din tanke, att hålla det enkelt?

Hur som helst, vad är din syn på hedgefonder som del av en vanlig sparportfölj?
Citera
2019-06-05, 00:52
Medlem
Hur kommer det sig att de flesta fonderna inte slår index? Trots att förvaltarna/analytikerna har gedigen utbildning/erfarenhet är de inte ens bättre än genomsnittet
Citera
2019-06-05, 02:52
Medlem
Hej!

Trevlig trådstart! Jag bor några mil söder om Boston så vi kan väl nästan räknas som grannar

Jag konsultar åt ett svenskt bolag och får tyvärr mitt arvode i SEK. Jag skulle jag gärna ta emot tips om hur jag kan minimera inkomstbortfall pga den svaga valutakursen. För tillfället så lägger jag majoriteten av min inkomst i en skattefri solo 401k som består av Skandinaviska- och "emerging markets"-fonder med låg avgift. Är jag på rätt spår?

Tack på förhand.
Citera
2019-06-05, 08:20
Medlem
”A Dartmouth student says he goes to Dartmouth,

A Princeton student says he goes to Princeton,

A Cornell student says he goes to an ivy league school”

Så min fråga: hur hög risk behöver man egentligen ha för att ISK ska löna sig i längden?
Citera
2019-06-05, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SunshineSobotka
Jag har ställt till det en del för mig själv och har en ganska trasig ekonomi för tillfället. Har dock som mål att jobba ihop en tillräckligt stark ekonomi inom det närmsta halvåret och smått börja investera i aktier.

Vad skulle du säga är en lämplig (begränsad) startbudget för en nybörjare?

Du måste börja med att betala av ev. lån där räntan äter upp din månadsinkomst. Amortera bort så mycket det går. Om du har möjlighet, svälj stoltheten och låna pengar av någon släkting för bättre ränta för att bli av med småkrediter om du har sådana.

Det finns ingen lämplig eller begränsad sparbudget för personer i ekonomiska svårigheter. Utan att veta din situation och månadskostnader är det svårt att ge råd. Men bara för att sätta något i perspektiv. Hade du investerat 5000kr i början på varje år mellan 1968-2018 med snittavkastningen på S&P500 hade den portföljen idag varit värd över 9mkr (ej inflationsjusterat).

Ränta kan vara din vän eller fiende. Så även om du bara lägger undan några hundralappar i månaden kommer de räcka långt.Tror på dig, lycka till!
Citera
2019-06-05, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Vilka persontyper är mest skeptiska/frågvisa/pålästa när de funderar på att placera kapital (ålder, kön, socioekonomisk status, land etc.)?

Definitivt vita medelålders män som mig själv. Jag tror också att medelinkomsttagarna kan höra till den gruppen som är mest frågvis. Mina iaktagelser ska väl heller inte ses som någon sanning för hela världen men tror att det kan ha att göra med könsroller där det är förväntat att män ska ha kunskap om ekonomi och finansiella verktyg.
Citera
2019-06-05, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
På vilket sätt anser du att svenskar har bättre koll på privatekonomi än andra? Min uppfattning är den motsatta, så vore intressant att höra din. Min observation är att svenskar är väldigt vana vid ett tänk om att "staten räddar en" då Sverige har så höga socialförsäkringar och därför aldrig känner att de behöver ta ansvar för sin ekonomi. Istället lånar de och konsumerar, tar korta krediter, impulsköper, mm. Detsamma gäller förbrukning, svenskar köper nytt och shoppar som galna så fort det är den 25de. Och då ska vi inte tala om den bristande moralen som kommer genom ett högt skattetryck, då folk aldrig får se pengarna själva betalas ut för utbildning/sjukvård/skola mm. och därför aldrig begriper vad saker kostar.
Det du lyfter fram stämmer absolut. Jag tror att svensken inte behöver ha lika bra koll då många potentiella utgifter redan är täckta utav skatten du betalat. Detta är som sagt bara min iaktagelse men tror att lönen betalas ut varannan vecka i USA gör att många inte planerar sin ekonomi långsiktigt på samma sätt. I sverige blir du ändå tvingad att få pengarna att räcka i 30 dagar. Vet också att kreditproblemet är enormt mycket större i USA då fler har oväntade kostnader som gör att personer tvingas att låna.

Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Är du fondförvaltare eller finansiell rådgivare? Framgår inte riktigt. Dina tips vad gäller kapitalplaceringar är ju för övrigt i nivå med vad vem som helst med en swedsec-licens skulle kunna säga men det kanske var din tanke, att hålla det enkelt?

Hur som helst, vad är din syn på hedgefonder som del av en vanlig sparportfölj?
Jag började min karriär som finansiell rådgivare och jobbar idag på en hedgefond. Precis som du säger så tror jag inte att den personen som är ute efter experttips skulle söka sig till FB utan försöker att hålla en nivå där de flesta kan hänga med.

Till din fråga. Jag tycker att hedgefonder är ett utmärkt alternativ för en vanlig sparportfölj. Fallgropen du ska se upp med är fondens beta. Under de senaste åren har beta för många NY fonder närmat sig 1 vilket gör att du betalar dyra avgifter för att få samma resultat som en passiv fond. Om du har en sparportfölj som redan är diversifierad tycker jag att det definitivt är värt att undersöka. Idén med hedgefonder är att avkastningen ska bero så lite som möjligt på vad marknaden gör. Eftersom många spår att sämre tider kommer skulle jag absolut rekomendera hedgefonder med ett beta långt ifrån 1.
Citera
2019-06-05, 09:04
Medlem
Citat:
Definitivt vita medelålders män som mig själv. Jag tror också att medelinkomsttagarna kan höra till den gruppen som är mest frågvis. Mina iaktagelser ska väl heller inte ses som någon sanning för hela världen men tror att det kan ha att göra med könsroller där det är förväntat att män ska ha kunskap om ekonomi och finansiella verktyg.

Intressant.
Om man ser från finanskrisen 2008-2009 fram till nuläget, har kunderna blivit mer skeptiska och/eller mer pessimistiskt inställda till fonder och dylika investeringar?
Håller en ny likgiltig optimism på att byggas upp?
Citera
2019-06-05, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thrull
Hur kommer det sig att de flesta fonderna inte slår index? Trots att förvaltarna/analytikerna har gedigen utbildning/erfarenhet är de inte ens bättre än genomsnittet
Som tidigare nämnt så tror jag verkligen på det när jag säger det. Ingen slår marknaden på sikt. Du kan göra det ett år. tre år. 10år. I längden gör ingen det. En fråga jag ofta får är varför betalar jag 1% varje år för avkastning som är sämre än genomsnittet? Mitt svar är alltid att du måste jämföra sharpekvoten dvs. riskanpassad avkastning. Googla gärna vad det betyder. Om det är ett långsiktigt sparande där du inte är i behov av likviditeten tycker jag att du ska investera i just index.

Citat:
Ursprungligen postat av CN1975
Hej!

Trevlig trådstart! Jag bor några mil söder om Boston så vi kan väl nästan räknas som grannar

Jag konsultar åt ett svenskt bolag och får tyvärr mitt arvode i SEK. Jag skulle jag gärna ta emot tips om hur jag kan minimera inkomstbortfall pga den svaga valutakursen. För tillfället så lägger jag majoriteten av min inkomst i en skattefri solo 401k som består av Skandinaviska- och "emerging markets"-fonder med låg avgift. Är jag på rätt spår?

Tack på förhand.
Bra fråga. du gör helt rätt att använda dig utav just 401k. Valutakurser är ett problem för många idag då vi har blivit allt mer globaliserade. Jag skulle råda dig att söka profesionell hjälp om det rör sig om större summor då det finns möjlighet för att hedga valutakurser. Ett sätt du kan hedga på är att investera direkt i amerikanska aktier vilket leder till två spekulationer. Dels den underliggande tillgången men också USD/SEK. Ingen vet vad växlingskursen kommer att vara ett år från nu men även om många verkar veta vad FED och Ingves kommer göra i framtiden. Håll ut! Bättre tider för kronan kommer, det är jag övertygad om.

Citat:
Ursprungligen postat av pujj
”A Dartmouth student says he goes to Dartmouth,

A Princeton student says he goes to Princeton,

A Cornell student says he goes to an ivy league school”

Så min fråga: hur hög risk behöver man egentligen ha för att ISK ska löna sig i längden?
Kort sagt så behöver din avkastning i ett ISK slå statslåneräntan + 1 procentenhet för att löna sig. Så ett långsiktigt sparande gör ISK förmånligt i längden även om du skulle ha några år där avkastningen är negativ. Jag råder många svenskar att placera större spekulationsinvesteringar i depå och månadssparande i ett ISK.

Min kollega har en examen från Cornell, så han har hört den många gånger vill jag lova.
Citera
2019-06-05, 12:11
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:

Intressant tråd!

Vi försöker spara 20,000 kr av våra löner månatligen med en tidshorisont på 15-20 år innan de får användas till att dryga ut pensionen. Hur skulle du fördela sparandet?

Tack på förhand!
Citera
2019-06-05, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CN1975
Hej!

Tack på förhand.

Du kan helt enkelt sälja en SEK/USD Future
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in