Citat:
Har nu arbetat inom investment banking och financial advising i snart tio år och är själv bosatt i Boston. Jag följer många trådar inom Ekonomi här på FB och är imponerad över att många verkar ha bra koll på sin privatekonomi. I USA är det raka motsatsen, både privatpersoner med hög och låg inkomst har förvånansvärt dåliga strategier då det gäller sin privatekonomi. Jag tror att det många glömmer bort när man placerar sina pengar är vilken andel av ens disponibla månadsinkomst man placerar och vilken sparhorisont man själv har. Detta påverkar såklart hur stor volatilitet inom aktier och världsekonomin i stort du själv klarar av.
Jag vänder mig först till nybörjare och yngre personer men alla typer utav frågor är välkomna så ska jag försöka besvara dem så gott det går.
Jag vänder mig först till nybörjare och yngre personer men alla typer utav frågor är välkomna så ska jag försöka besvara dem så gott det går.
På vilket sätt anser du att svenskar har bättre koll på privatekonomi än andra? Min uppfattning är den motsatta, så vore intressant att höra din. Min observation är att svenskar är väldigt vana vid ett tänk om att "staten räddar en" då Sverige har så höga socialförsäkringar och därför aldrig känner att de behöver ta ansvar för sin ekonomi. Istället lånar de och konsumerar, tar korta krediter, impulsköper, mm. Detsamma gäller förbrukning, svenskar köper nytt och shoppar som galna så fort det är den 25de. Och då ska vi inte tala om den bristande moralen som kommer genom ett högt skattetryck, då folk aldrig får se pengarna själva betalas ut för utbildning/sjukvård/skola mm. och därför aldrig begriper vad saker kostar.