• 1
  • 2
2019-06-04, 16:24
Medlem
Har nu arbetat inom investment banking och financial advising i snart tio år och är själv bosatt i Boston. Jag följer många trådar inom Ekonomi här på FB och är imponerad över att många verkar ha bra koll på sin privatekonomi. I USA är det raka motsatsen, både privatpersoner med hög och låg inkomst har förvånansvärt dåliga strategier då det gäller sin privatekonomi. Jag tror att det många glömmer bort när man placerar sina pengar är vilken andel av ens disponibla månadsinkomst man placerar och vilken sparhorisont man själv har. Detta påverkar såklart hur stor volatilitet inom aktier och världsekonomin i stort du själv klarar av.

Jag vänder mig först till nybörjare och yngre personer men alla typer utav frågor är välkomna så ska jag försöka besvara dem så gott det går.
Citera
2019-06-04, 16:37
Medlem
Aston-Martins avatar
Tänker spara 10-15% av min brutto lön på börsen. Tidshorisont ca 20 år. Funkar ca 7 olika fonder som täcker alla världens hörn med ca 20% av innehavet i svenska investmentbolag samt index. Alla fonder är passiva indexfonder som t.ex avanza global, swedbank asien, emerging markets, handelsbanken global småbolag. Gällande Sverige blir det då Spiltan och SEF independent investment samt SEB Sverige index.
Citera
2019-06-04, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Tänker spara 10-15% av min brutto lön på börsen. Tidshorisont ca 20 år. Funkar ca 7 olika fonder som täcker alla världens hörn med ca 20% av innehavet i svenska investmentbolag samt index. Alla fonder är passiva indexfonder som t.ex avanza global, swedbank asien, emerging markets, handelsbanken global småbolag. Gällande Sverige blir det då Spiltan och SEF independent investment samt SEB Sverige index.

Hej AM. Jag tycker som många andra att passivt förvaltade fonder är utmärkt för en längre sparhorisont som du beskriver. Jag har inte någon fantastisk koll på många svenska fonder men vad jag skulle råda dig och många andra är att titta historiska avkastningar på olika index runtom världen. När jag var yngre hade min mor börjat månadsspara åt mig i en offensiv fond med stora innehav inom Sverige. Avgiften var då 1.7% har jag för mig. Hade min mor sparat samma summa i en svensk fond men med nordamerikanska innehav hade värdet dubblerats. Avgiften för den fonden som min far placerade samma summa pengar i var 0.45%.

Min poäng är att du behöver lägga ditt kapital i fonder med låga avgifter på marknader du tror på. Och då din sparhorisont är längre så råder jag dig till att föra över pengar via autogiro och inte maniskt bevaka avkastningen. Var inte rädd att investera i offensiva fonder om du verkligen inte kommer behöva dessa pengar under en 20års period. Tro mig, du kommer tacka dig själv om 20 år.
Citera
2019-06-04, 17:07
Medlem
Aston-Martins avatar
Yes, tänker i samma banor. 100% aktier ska det bli med en liten övervikt på nordamerika och norden. Anledningen att jag vill ha fonder är just det att autogirot blir lite enklare att implementera. Tack för svar!
Citera
2019-06-04, 17:26
Medlem
Vilka fonder eller kontinenter för fonder bör man satsa på närmaste året. Jag har kört amerikanska och läkemedel som gått bra men som nu planar ut lite. Är där några kommande som kan växa starkt närmaste året?
Citera
2019-06-04, 17:37
Medlem
JBernards avatar
Vilka specifika fonder/aktier hade du investerat i om du var tvungen att göra det imorgon?
Citera
2019-06-04, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Vilka fonder eller kontinenter för fonder bör man satsa på närmaste året. Jag har kört amerikanska och läkemedel som gått bra men som nu planar ut lite. Är där några kommande som kan växa starkt närmaste året?

Det viktigaste man måste ha klart för sig är att ingen, och då menar jag ingen, vet vad som i framtiden kommer att hända. Lyssna aldrig på personer som är alltför stensäkra med sina förslag. Många tror att vi är påväg in i en lågkonjuktur vilket vi mycket väl kan vara. Om detta skulle vara fallet så beror allting på hur lång din sparhorisont är. Jag skulle personligen inte fondspara på kort sikt. Med det sagt så tror jag personligen alltid på Nordamerika och har inte fått några indikationer på att tillväxten skulle avta i jämförelse med resten utav världen. Jag skulle även hedga med asiatiska index då situationen med handelsavtalen fortfarande är oviss.

Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Vilka specifika fonder/aktier hade du investerat i om du var tvungen att göra det imorgon?

Jättebra fråga som jag ofta får.

Som ovan skrivet tror jag inte på kortsiktiga fondinvesteringar. Allt beror som vanligt på din sparhorisont och om du kommer behöva pengarna. Stock picking är också svårt då marknaden alltid vinner i längden. Något som jag tycker är värt att spekulera i är svenska noterade läkemedelsföretag. Calliditas är intressant och beror på hur fas3 går för dem. Exela Technologies kan köpas väldigt billigt för drygt 2dollar efter en mindre lyckad merger där jag tror starkt på tillväxt under nästa år.
Citera
2019-06-04, 18:18
Medlem
SunshineSobotkas avatar
Jag har ställt till det en del för mig själv och har en ganska trasig ekonomi för tillfället. Har dock som mål att jobba ihop en tillräckligt stark ekonomi inom det närmsta halvåret och smått börja investera i aktier.

Vad skulle du säga är en lämplig (begränsad) startbudget för en nybörjare?
Citera
2019-06-04, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsweep
Det viktigaste man måste ha klart för sig är att ingen, och då menar jag ingen, vet vad som i framtiden kommer att hända. Lyssna aldrig på personer som är alltför stensäkra med sina förslag. Många tror att vi är påväg in i en lågkonjuktur vilket vi mycket väl kan vara. Om detta skulle vara fallet så beror allting på hur lång din sparhorisont är. Jag skulle personligen inte fondspara på kort sikt. Med det sagt så tror jag personligen alltid på Nordamerika och har inte fått några indikationer på att tillväxten skulle avta i jämförelse med resten utav världen. Jag skulle även hedga med asiatiska index då situationen med handelsavtalen fortfarande är oviss.

Som ovan skrivet tror jag inte på kortsiktiga fondinvesteringar. Allt beror som vanligt på din sparhorisont och om du kommer behöva pengarna. Stock picking är också svårt då marknaden alltid vinner i längden. Något som jag tycker är värt att spekulera i är svenska noterade läkemedelsföretag. Calliditas är intressant och beror på hur fas3 går för dem. Exela Technologies kan köpas väldigt billigt för drygt 2dollar efter en mindre lyckad merger där jag tror starkt på tillväxt under nästa år.

Bra svar. Jag tänkte vara kall och ligga kvar med nordamerikanska. De har gått galet bra. Samma med läkemedel. Sällan den branschen går neråt om det inte uppstår någon stor skandal. Asien är jag lite mer försiktig med.
Citera
2019-06-04, 18:26
Medlem
Vilka persontyper är mest skeptiska/frågvisa/pålästa när de funderar på att placera kapital (ålder, kön, socioekonomisk status, land etc.)?
Citera
2019-06-04, 18:37
Medlem
Antivalents avatar
300' med investeringstid 5 år. Strukturerade produkter vs fondportfölj?

Kommer inte att röras, de ska bara ligga där. Får inte gå back mer än några procent.
Senast redigerad av Antivalent 2019-06-04 kl. 18:44.
Citera
2019-06-04, 19:43
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsweep

Tack! Jag har ganska lång sparhorisont. Jag ska snabbkolla dessa aktier och köpa för 250Tkr av varje.
Jag återrapporterar utvecklingen om ett år.
Senast redigerad av JBernard 2019-06-04 kl. 19:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in