2019-06-03, 23:17
Elbrist stoppar Pgen: Ngot man hrt om i u-lnder.Jag hade aldrig vntat mig att f ett sdant besked i ett vlutvecklat i land. Strmbrist r ngot man hr talas om i u-lnder, sger Pgens vd Anders Carlsson Jerndal.
Han sger ven att man kan komma att etablera sig ngon annanstans om problemet inte kan lsas.
Frn Eons hll skyller man p statliga Svenska Kraftnt och att stamntet inte klarar det behov som kommer att finnas i Malm framver.
Problemet r att enligt de besked vi fr nu kommer vi att f en kad kapaciteten frst efter 2028 och det r fr sent, sger Eons vd Johan Mrnstam till SvD.https://www.fplus.se/elbrist-stoppar...ander/a/b54qwv

Brukar aldrig vara skadeglad.. men nu hoppas jag elbristen nitar vr s k regering rejlt. Nn gng ska det vl g upp fr var o en , vilket nerkrt land vi numera r?
Citera
2019-06-03, 23:36
Medlem
Vi kanske borde infra en motsatt Earth Hour, hela Sverige flckar p med infravrme p balkongen och laddar Teslorna p hgvarv, bara fr att f sig ett gott garv nr allt kollapsar.
Citera
2019-06-03, 23:39
Medlem
Fris avatar
ALLA svenskar har just enhlligt rstat fr att avskaffa elektriciteten. ALLA politiker har enhlligt lova gra det. S hur kan NGON spela frvnad att denna utlovade och enhlligt demokratiskt framrstade politik nu genomfrs??? Sjlvklart kan vi inte ha ngra tg! De gr ju s att hela jordklotet kokar bort om 9 r. Lyssna p Greta-Jesus som just i detta nu gr p vattnet ver Atlanten till Amerika.
Citera
2019-06-03, 23:51
Medlem
Energibrist r bara en spik i mngden, tagga ner lite... Det har varit knt lnge att det skulle bli s hr.
Vi kan inte bttre och r inte bttre n s hr, det ska vara s hr.
Det r s jvla tragiskt hur det blivit.
Senast redigerad av nilltre 2019-06-03 kl. 23:59.
Citera
2019-06-03, 23:54
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Klart Sverige blir ett U-land. Vi r utkonkorrerade. Att vi har politiker som har exprimentiella intressen har med att vi har det fr bra.

Vi skulle haft lite svlt i landet. D hade ingen brytt sig om vad vnsterfolk sger.
Citera
2019-06-03, 23:57
Medlem
Antagligen blir nsta melodifestival precis vad Sverige klarar av, kan nstan se allt haverera ngon gng under andra chansen och d stts reservreaktorn igng. Greta kom ju lgligt och ska uppfostra alla in i att det r modernt och trendigt att anvnda mindre el, inte att det r ett tecken p venezuela 2.0
Citera
2019-06-04, 00:09
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Brukar aldrig vara skadeglad.. men nu hoppas jag elbristen nitar vr s k regering rejlt. Nn gng ska det vl g upp fr var o en , vilket nerkrt land vi numera r?

Det hr blir bara bttre och bttre!
Svennehororna har rstat fr det hr scenariot.

http://www.klimatupplysningen.se/201...narmaste-aren/

https://www.affarsliv.com/asikter/le...om5384012.aspx

https://www.dn.se/sthlm/stockholm-ho...st-redan-2021/
Citera
2019-06-04, 00:23
Moderator
Meijis avatar
Rubrik frtydligad.

Ny rubrik: Sverige, det nya U-landet med elbrist.

Gammal rubrik: Sverige, det nya U-landet.

// mod
Citera
2019-06-04, 01:06
Medlem
Nstan tio r med ingen nyetablering av produktion eller utveckling av befintlig, undrar hur mnga potentiella arbetstillfllen och inkomster som kommer g frlorade? nnu vrre om befintlig produktion flyttar.
Senast redigerad av nilltre 2019-06-04 kl. 01:10.
Citera
2019-06-04, 02:23
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Att kalla det fr elbrist kan jag tycka lter lite missvisande. Man ska inte tro att anledningen till problemen r fr att det produceras fr lite el. Anledningen till situationen r fr att elntet inte har tillrckligt bra kapacitet fr att frse alla i omrdet med den el de r i behov av. Ungefr som om det r fr liten dimension i vattenrr till vissa lgenheter s kommer inte alla boende f tillrckligt med vatten trots att det inte r brist p vattnet i sig.

Mig veterligen s r det hr en frga som det pratas om alldeles fr lite frn politiker (eller snarare inte alls). I nulget s pratar politiker i TVn bara om vilken typ av produktionsklla vi ska anvnda oss av. Men debatten om el r egentligen VLDIGT mycket strre n bara produktionsklla. Alla av de ml vi stter fr framtiden med nya energikllor, kad anvndning av elbilar, kade krav frn industrin etc, bygger p att vi har ett vlfungerande elnt men tyvrr s r det ngot som glms bort nr frgor om el debatteras.
Senast redigerad av Perhaps-Probably 2019-06-04 kl. 02:27.
Citera
2019-06-04, 04:38
Medlem
Trams o Ljugtrd

Citat:
Pgen har planer p att ka sin kapacitet i Malm frn 85 000 ton brd per r till 120 000 ton.
Vilket EON inte kan garantera.

Jag tror det lser sig fr Pgen..
Citera
2019-06-04, 05:03
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Trams o Ljugtrd

Vilket EON inte kan garantera.

Jag tror det lser sig fr Pgen..
Lser sig hur? Med vindkraftverk lngs Lantmannagatan?

Kruxet r ju att man lade ner Barsebck och sedan inte har byggt upp ngot fungerande lokalt hr i Skne. Allt bygger p att man ska skicka ner strm frn norr om Skneland, men de dr tv kablarna man har grvt ner har man ju inte ftt till att funka p flera r. Senaste testet av den ena kabeln gick t helvete.

Citat:
Sydvstlnken ligger nu som en strmls kabel genom. Smland och Skne.
http://www.ostrasmaland.se/nyheter/m...nu-kraftlos-2/
Senast redigerad av Chantre 2019-06-04 kl. 05:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in