Citat:
Ursprungligen postat av
Tamerlan87
Hur är världen och sinnena och språket och tankarna relaterade? Vet ej om tråden passar här eller i filosofi. Alltså kommer tankarna först eller språket först? Om vi ska tänka på en värld som inte finns (dvs fantasiera) kan vi då tänka utan språk? Eller måste varje liten bit i den här världen heta någonting eller iaf tänkas på "i form av ord" om ni förstår?
Enklaste processen jag ser: vi ser världen. Det händer saker in the nervous system. Varav språk och tänkande men vilket kommer först eller är de samma sak?
Tack, äntligen en bra trådstart.
Detta är en mycket bra fråga som ingen har svar på. Om du, likt mig, tror på vetenskap snarare än nonsens .. hamnar du trots det just i detta krux : Ägget eller Hönan. Har språk ett företräde över tankar .. eller vise versa.
Vi tänker i "språk" eller hur .. eller gör vi? Kanske vi gör bägge .. men om vi använder bägge kan vi fundera om vilken som kom först. Det kanske är så att språk kommer före tankar .. du kan inte tänka utan ett språk.
Om det är sant .. vore det omöjligt för oss att tänka. Vi skulle behöva hoppa upp på ett högre tak först för att kunna förstå vilket tak vi står på.
Det är ett inkoherent sätt att tänka. <-- vilket är paradoxalt i sig självt.
Personligen tänker jag (ironiskt) att koncept (som han hon den eller det) har en direkt korrelation med upplevd verklighet. Verkligheten innehåller sin egen manual så att säga .. och så snart vi fick en fingernagel att hålla oss på klippkanten (det vore för mig lika med självmedvetenhet) .. så skapade vi språk.
Tankar kommer före språk.