Citat:
Ursprungligen postat av
a987
Se videon nedan, som visar en man med Wernickes afasi:
https://m.youtube.com/watch?v=3oef68YabD0
Tydligen tänker denna man något helt annat än vad han säger. Och han hör något helt annat än vad han säger tydligen. Eller jag kanske har missförstått det?
Kommunikation går genom en pipeline där en hjärndel känner igen ljud, nästa del känner igen ord och meningar osv. och sedan ungefär omvänt när vi talar. Om bara ändpunkterna är skadade så kan de oftast ersättas. Människor som föds dövstumma använder i princip samma pipeline när de kommunicerar med teckenspråk, men har bytt ut mun och öron mot händer och ögon. I det här fallet har den semantiska tolkningen av språket gått sönder, så att han inte förstår meningen med det som sägs (eller texten om han skulle läsa något). I och med att pipelinen är bruten så är även återkopplingen borta, de delar som styr talet fortsätter att producera ord men får aldrig veta om det sägs är begripligt eller inte, och då försvinner korrelationen mellan det som sägs och det som menades.
Det påstås visserligen att patienterna kan vara intelligenta trots afasin, men det är oklart vad man jämför med. Uppenbarligen är de inte så intelligenta att de tycker att konversionen är meningslös, trots att den aldrig leder någon vart. Klarar man inte att utföra några IQ-tester så är det svårt att mäta intelligensen.
Citat:
Hur som helst, en sådan sjukdom kan eventuellt säga en del om hur hjärnan fungerar när det gäller språk och tankar. Eller vad tror du?
Jag tycker hjärnskador med specifika symptom bekräftar Marvin Minskys beskrivning av hjärnan som ett löst sammansatt system av hundratals autonoma delar som var och en löser specifika uppgifter. Varken språk eller intelligens är emergenta fenomen som uppstår därför att vi har en generell hjärna uppbyggd av många celler. Tvärt om har vi specifik hårdvara där varje enskild del är bra på att lösa mindre delproblem. När allt fungerar tillsammans så framstår som vi intelligenta därför delarna kompletterar varandra. Finns det någon väg över hjärndelar som leder till en lösning på ett problem så räcker det.
Citat:
Du skrev också en gång något om dissociativt syndrom, typ att man bör testa hur en teori om hjärnan fungerar med hänsyn till det syndromet. Hur menade du då?
Vad jag menar är att det inte existerar något centralt jag, men att vi har en falskt självbild av att vi har det. Dysfunktioner kan göra att självbilden går att genomskåda. En person med dissociativ personlighetsstörning har t.ex. mer än en självbild. Mannen i filmen du länkade till framstår inte heller som ett centralt jag, då munnen pratar oberoende av vad öronen hör.