2019-06-06, 18:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Tingsrätten dömer gärningsmannen till att betala skadestånd. Der är bara hårklyveri du ägnar dig åt i vanlig ordning
Nej, det är inte hårklyveri. Skadestånd är civilmål -- straff är brottmål (vanligen)

Edit
Det är tingsrätten som dömer i ekonomiska tvister/skadestånds mål etc ... De dömer inte bara brottmål.
Citera
2019-06-06, 18:50
Medlem
Citat:
Tingsrätten dömer gärningsmannen till att betala skadestånd. Der är bara hårklyveri du ägnar dig åt i vanlig ordning

Så då är det inget åtal eller dom det handlar om eller vad menar du?
Citera
2019-06-06, 18:59
Medlem
Giant Squids avatar
Jag tycker man väntat för länge på del 3.
Momentum tycks ha gått förlorat.

Är det något brott som har begåtts någonstans i den här soppan vore intressant och veta?
Annars så finner jag det här hela överspelat för mig, behållningen var att få läsa om de "kändisar" som är med i gruppen.
Snacka om lägstanivå, sommartorka på just "kändisar".
Citera
2019-06-06, 19:00
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Men plutten då, har dom ljugit? Kom till mamma så ska jag trösta..

Så, not fair play säger du? På Flashback? Wow..

Du sitter här och påstår att de inte ljugit. Du ljuger alltså. Precis som de gör. Får du betalt per inlägg i tråden?
Citera
2019-06-06, 19:16
Okej, jag är hooked. Suktar efter uppföljaren nu. Admin, öka.
Citera
2019-06-06, 19:24
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Problemet med donationer är ju gammalt. Vad gör admin om någon stor, kanske den störste, donatorn kräver att man tar bort någon specific tråd. Om valet står mellan att ta bort material eller låta forumet dö?

Nä, annonsörer är att föredra så långt det går. Allt annat är en slippery slope.
Då bör väl Flashback hantera det som de gör med annonser idag. Börjar någon annonsör ställa krav så får de istället dra. Bara för att man frivilligt donerar så innebär inte det att de har rätt att ställa krav eller att Flashback skulle vara i beroendeställning till att enbart leva på donationer.

Nej, jag tror stenhårt på frivilliga kryptodonationer.
Citera
2019-06-06, 19:25
Medlem
kinky_Ms avatar
Verkar ju mest vara riktiga psykopater i gruppen. Inget att oroa sig för.
Citera
2019-06-06, 19:47
Medlem
xmzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Så då är det inget åtal eller dom det handlar om eller vad menar du?

Det är micro113 som anser det fel att kalla det straff, inte jag.
Skulle en tingsrätt döma mig till att betala skadestånd skulle jag se det som ett straff. Sen om micro i sin autism vrider ut och in på det och kallar det något annat, så får det väl vara så.
Citera
2019-06-06, 20:02
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Tack för länken! 👍
Mitt i allt elände skrattade jag gott åt att P4tr1k använde uttrycket "datamaskin". 😂
Avslutande länktext: ... "att polisen skulle få rätt att konfiskera personens datamaskin!"
På 80-, 90-talet använde okunniga gamlingar begreppet om PC:s och MAC:ar, men 30-40 år senare trodde jag att uttrycket var lika utdött som dinosaurierna!
Idén med Internetkörkort och särskild utbildning doftar Kina eller Nordkorea lång väg!
Jag vill tillföra i protokollet att om jag inte minns fel så kallas dator på Finska för "tietokone", vetandemaskin.
Det är ju störtcoolt ju.
Citera
2019-06-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezmerise
Är du korkad på riktigt eller försöker du bara spela dum? Tror du en sida i Flashbacks storlek snurrar på något hemmabygge som står bortgömt i en garderob?

Det handlar om ett flertal servrar (i FB:s fall skulle jag gissa någonstans i storleksklassen 10-20 servrar). Det handlar om backuplösningar, lagring, nätverksprodukter. Bara den delen har Flashback totalt sett säkert plöjt ner miljontals kronor i.

Sedan ska du ha servrarna att stå någonstans, serverhallar är INTE gratis. Utöver det ska du betala för en nätanslutning, eller kanske t.o.m. flera för att kunna garantera att forumet är tillgängligt 24/7.

Förutom det behöver du några tekniker för att se till att hela skiten snurrar på. Admin tar säkert ut en slant, och så har väl FB också en annonssäljare som knappast har intresse av att jobba gratis.

Visst, det går att outsourca det mesta av detta men - problemet med det är dock att det dels troligtvis blir ÄNNU dyrare, och dels att om man vill kontrollera att inte fel personer får tillgång till någon känslig data så är man mer eller mindre tvungen att sköta det själv.

Jag har aldrig sett några siffror på hur mycket det kostar, men helt draget ur hatten skulle jag chansa på minst några hundra tusen per år, och det är i underkant eftersom FB enligt ovan bör ha minst 3 anställda (admin, tekniker, annonssäljare). Bara där går säkert kostnaderna upp i miljonklassen om dom har en normal lön där man också sköter om försäkringar, pensionsinbetalningar, arbetsgivaravgifter etc.

Jag e mycket väl.medveten om hur de funkar, ja så o plocka på en vic20 innan din pappa börjat runka ens. Man köper serverplats och vad det kostar beror på trafikmängden. I den lösningen ingår it tekniker och bsckup. Admin/mod har vi redan konstaterat jobbar ideellt. Förutom der fuhrer förstås.

1.2 miljoner användare... 1kr om året.. säg hälften är aktiva nån gång. Det är 50k i månaden utan nån annons alls. Tillägg sen 30kr för att aktivera ett konto direkt som förr.. då har du en hel del vinst med. För försök inte komma med att de kostar 50k i månaden med fb servern.

TPB hade 80-120k i månaden i annonsintäkter som de delade på 3-4 st.. O då kunde de leva ett gott liv och driva servern. Och en har inte en 10dels av trafiken TPB hade.

En är inte nån jätte datamässigt.. Det är bara text, det kan komprimeras oerhört mycket. Tror inte hela fb's arkiv tar mer än en 5tb eller liknande. Och då överdriver jag nog.

63 miljoner inlägg.. text komprimeras ungefär ner till 5% ett inlägg säger vi är 2kb, vilket jag absolut inte tror är genomsnittet. 3150000×2=7300000kb. 7.3gb.. snacka om att jag var borta på min beräkning. Sen har vi ju mail lådor osv.. Men 1tb drive utan problem. Det är inte servern som är nåt speciellt. Det är uppkopplingen. Sen raid 5 för att öka prestandan. Utrustning max 20k. Återigen dataanslutning är det enda som spelar roll.. Men med dagens fiber gig så kan du köra den hemma så. 35k anslutna på en gig.. barnlek.
Citera
2019-06-06, 20:17
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Efter att ha stått åtalad på flera punktyer döms nu en 41-årig man för ofredande, överträdelse av kontaktförbud samt grovt förtal gentemot en medelålders kvinna och hennes företag.

Tingsrätten anser brottet som grovt då lapparna gjort skada på företaget och dömer mannen till att betala 10 000 kronor i skadestånd till kvinnan.

https://www.arbetarbladet.se/artikel...tal-av-foretag
Om man läser den aktuella tingsrättsdomen så framgår det att de uppgifter om företaget som lämnades ansågs avse kvinnan som utpekades som brottslig i egenskap av innehavare, varför förtal av kvinnan förelåg. Skadeståndet avsåg kränkningen av kvinnans personliga integritet genom förtalet.

Något förtal av företaget var det inte tal om, oavsett vad Arbetarbladet påstår i sin slafsigt skrivna artikel.
Citera
2019-06-06, 20:25
Medlem
Citat:
Det är micro113 som anser det fel att kalla det straff, inte jag.
Skulle en tingsrätt döma mig till att betala skadestånd skulle jag se det som ett straff. Sen om micro i sin autism vrider ut och in på det och kallar det något annat, så får det väl vara så.
Man skiljer på straffrätt och civilrätt. I civilrätt är skadestånd inte ett straff i juridisk mening.
Men om en skada skett kan man i samband med straffrättslig rättegång kräva ersätting enligt skafeståndslagen. Det är menat att ersätta en verklig skada. Utöver böter som är straff för brottet i sig.

Men för gemene man som ska betala så är de ett straff oavsett vad jurister använder för språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in