Citat:
Ursprungligen postat av
mezmerise
Är du korkad på riktigt eller försöker du bara spela dum? Tror du en sida i Flashbacks storlek snurrar på något hemmabygge som står bortgömt i en garderob?
Det handlar om ett flertal servrar (i FB:s fall skulle jag gissa någonstans i storleksklassen 10-20 servrar). Det handlar om backuplösningar, lagring, nätverksprodukter. Bara den delen har Flashback totalt sett säkert plöjt ner miljontals kronor i.
Sedan ska du ha servrarna att stå någonstans, serverhallar är INTE gratis. Utöver det ska du betala för en nätanslutning, eller kanske t.o.m. flera för att kunna garantera att forumet är tillgängligt 24/7.
Förutom det behöver du några tekniker för att se till att hela skiten snurrar på. Admin tar säkert ut en slant, och så har väl FB också en annonssäljare som knappast har intresse av att jobba gratis.
Visst, det går att outsourca det mesta av detta men - problemet med det är dock att det dels troligtvis blir ÄNNU dyrare, och dels att om man vill kontrollera att inte fel personer får tillgång till någon känslig data så är man mer eller mindre tvungen att sköta det själv.
Jag har aldrig sett några siffror på hur mycket det kostar, men helt draget ur hatten skulle jag chansa på minst några hundra tusen per år, och det är i underkant eftersom FB enligt ovan bör ha minst 3 anställda (admin, tekniker, annonssäljare). Bara där går säkert kostnaderna upp i miljonklassen om dom har en normal lön där man också sköter om försäkringar, pensionsinbetalningar, arbetsgivaravgifter etc.
Jag e mycket väl.medveten om hur de funkar, ja så o plocka på en vic20 innan din pappa börjat runka ens. Man köper serverplats och vad det kostar beror på trafikmängden. I den lösningen ingår it tekniker och bsckup. Admin/mod har vi redan konstaterat jobbar ideellt. Förutom der fuhrer förstås.
1.2 miljoner användare... 1kr om året.. säg hälften är aktiva nån gång. Det är 50k i månaden utan nån annons alls. Tillägg sen 30kr för att aktivera ett konto direkt som förr.. då har du en hel del vinst med. För försök inte komma med att de kostar 50k i månaden med fb servern.
TPB hade 80-120k i månaden i annonsintäkter som de delade på 3-4 st.. O då kunde de leva ett gott liv och driva servern. Och en har inte en 10dels av trafiken TPB hade.
En är inte nån jätte datamässigt.. Det är bara text, det kan komprimeras oerhört mycket. Tror inte hela fb's arkiv tar mer än en 5tb eller liknande. Och då överdriver jag nog.
63 miljoner inlägg.. text komprimeras ungefär ner till 5% ett inlägg säger vi är 2kb, vilket jag absolut inte tror är genomsnittet. 3150000×2=7300000kb. 7.3gb.. snacka om att jag var borta på min beräkning. Sen har vi ju mail lådor osv.. Men 1tb drive utan problem. Det är inte servern som är nåt speciellt. Det är uppkopplingen. Sen raid 5 för att öka prestandan. Utrustning max 20k. Återigen dataanslutning är det enda som spelar roll.. Men med dagens fiber gig så kan du köra den hemma så. 35k anslutna på en gig.. barnlek.