• 1
  • 2
2019-06-02, 17:07
Medlem
-JimmyMcDope-s avatar
Hej, jag har tänkt att börja träna lite, främst för att gå ner i vikt och få lite bättre kondition. När jag går/joggar så stramar det ganska ordentligt och gör ont på framsidan av smalbenen (ganska långt ner, nästan högt upp på fötterna typ). Jag har känt såhär ett tag då jag går en bit i rask takt. Vad kan detta vara? Benhinneinflammation? Är det något man bör kolla upp eller tror ni att man kan träna bort det genom att traska vidare? Hur ska man bli av med detta på bästa sätt?
Senast redigerad av -JimmyMcDope- 2019-06-02 kl. 17:12.
Citera
2019-06-02, 17:16
Bannlyst
Någon inflammation tror jag inte att det är men ansträngda benhinnor helt klart, hur länge är "ett tag" och hur ofta är du ute och rör på benen?
Citera
2019-06-02, 17:22
Medlem
Mr Bs avatar
Om det är benhinnorinflammation , så är det vila som gäller , ibland långvarig , få byta ut träning till typ simning , eller cykling , alt besök en sjukgymnast för bättre svar.
Stretcha ut dom kan vara skönt.
Citera
2019-06-02, 18:52
Medlem
S.O.Stolps avatar
Prova stretcha vaderna ordentligt innan och efter. Köp även ett par ordentliga löparskor, anpassade för dig. Går det inte över så är det som Mr B säger, vila som gäller.
Citera
2019-06-02, 19:41
Medlem
-JimmyMcDope-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Någon inflammation tror jag inte att det är men ansträngda benhinnor helt klart, hur länge är "ett tag" och hur ofta är du ute och rör på benen?
Jag har nog känt så ett par år iaf. Brukar ju inte direkt röra på mig så mycket så har inte haft ont av det men märker ju av det nu när jag har tänkt att börja gå/jogga.

Gick och småjoggade ca 4 km idag och det kändes värst efter ca 500-700 m sen saktade jag in lite och efter ett par km gjorde det inte lika ont längre. Kanske bara är att jag är otränad?
Citera
2019-06-02, 19:42
Medlem
-JimmyMcDope-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Prova stretcha vaderna ordentligt innan och efter. Köp även ett par ordentliga löparskor, anpassade för dig. Går det inte över så är det som Mr B säger, vila som gäller.
Köpte ett par riktigt bra skor nyss så det har inte med dem att göra iaf.
Citera
2019-06-02, 19:44
Medlem
-JimmyMcDope-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Om det är benhinnorinflammation , så är det vila som gäller , ibland långvarig , få byta ut träning till typ simning , eller cykling , alt besök en sjukgymnast för bättre svar.
Stretcha ut dom kan vara skönt.
går/joggar helst men kanske får kolla med nån sjukgymnast kanske. Vila har jag redan gjort för mycket.
Citera
2019-06-02, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -JimmyMcDope-
Jag har nog känt så ett par år iaf. Brukar ju inte direkt röra på mig så mycket så har inte haft ont av det men märker ju av det nu när jag har tänkt att börja gå/jogga.

Gick och småjoggade ca 4 km idag och det kändes värst efter ca 500-700 m sen saktade jag in lite och efter ett par km gjorde det inte lika ont längre. Kanske bara är att jag är otränad?

Ja, du är nog bara otränad, fortsätt med lugna promenader så ger det sig nog med tiden.
Hur stor övervikt har du?
Citera
2019-06-02, 19:50
Medlem
Dr.Splintergrafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -JimmyMcDope-
Hej, jag har tänkt att börja träna lite, främst för att gå ner i vikt och få lite bättre kondition. När jag går/joggar så stramar det ganska ordentligt och gör ont på framsidan av smalbenen (ganska långt ner, nästan högt upp på fötterna typ). Jag har känt såhär ett tag då jag går en bit i rask takt. Vad kan detta vara? Benhinneinflammation? Är det något man bör kolla upp eller tror ni att man kan träna bort det genom att traska vidare? Hur ska man bli av med detta på bästa sätt?

Är det på framsida-insida av smalbenet?
Hur funkar annan träning, cykling ex?

Massera och stretch vadmuskulaturen och träna på rörligheten, dorsalflexion främst (när du pekar tårna uppåt)

Annars besök naprapat om du är förvirrad Kan ju vara nån annan diff-diagnos till MTSS annars. (Medial Tibial Stress syndrom aka 'benhinneinflammation')
Citera
2019-06-02, 20:04
Medlem
Peka ut det du menar (där smärtan sitter) och googla på hur du rehabtränar/strechar den delen noga och regelbundet.

Skaffa 2par skor.
1par hyfsat neutrala (men stabila!) skor där du kan byta sulan och sen 1par som är anpassade för dina fötter (be nån duktig ta reda på om du pronerar eller nåt sånt, typ löplabbet eller nån annan expert).

Då kan du enkelt byta mellan skorna/olika sulor och märker snabbt om en variant funkar bättre än en annan.

Är det benhinneinflammation då funkar vila bäst, men reparil+Ipren funkar oxå.
Testa mellan färre och längre pass, för att veckan efter köra fler och kortare pass.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2019-06-02 kl. 20:47.
Citera
2019-06-02, 23:14
Medlem
-JimmyMcDope-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Ja, du är nog bara otränad, fortsätt med lugna promenader så ger det sig nog med tiden.
Hur stor övervikt har du?
Är 1.86m och väger nog ca 30 kg för mycket för runt 90 brukar kännas bra men nu har det gått lite överstyr hehe så väger nästan 120... Så ja, det kan ju vara att mina stackars fötter och ven tycker det att det är rätt tungt. Att de säger ifrån typ.
Citera
2019-06-02, 23:15
Medlem
-JimmyMcDope-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
Är det på framsida-insida av smalbenet?
Hur funkar annan träning, cykling ex?

Massera och stretch vadmuskulaturen och träna på rörligheten, dorsalflexion främst (när du pekar tårna uppåt)

Annars besök naprapat om du är förvirrad Kan ju vara nån annan diff-diagnos till MTSS annars. (Medial Tibial Stress syndrom aka 'benhinneinflammation')
Framsidan enbart. Har inte cyklat på många år men är ganska säker på att det hade funkat. Mina möjligheter till det är dock inte lika bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in