• 2
  • 3
2019-06-02, 21:01
Moderator
VitKallas avatar
Det har hänt mer än en gång att jag fått lägga mig ner i spåret pga att folk röker, men ffa för all j-a parfym och skit folk har på sig. Jag märker av det på flera meters avstånd, speciellt när det blåser och jag själv är väldigt andfådd och ansträngd. Såna som mig ska naturligtvis inte träna, egentligen.

Förbud? Nej. Det blir inte bättre av det. Räcker ju med att se och höra folks reaktioner på att man mår dåligt för att inse att dom allra flesta har svårt att sätta sig in andras problematik och rätten till att röka och bära parfymerat är viktigare än omgivningens välmående. En naturlig reaktion i ett sånt läge är att sparka akut om deras rätt hotas. Ungefär som trotsiga 3-åringar. Rökare i motionsspåret är ungefär som fettot som "tar en promenad" och sen unnar sig en chokladkaka. Lika ologiskt, men dom inbillar sig väl att dom gör något bra.

Bästa sättet är att undvika dylika. Själv springer jag på områden där få folk rör sig och vid tider då få folk är ute i spåren. Jag har lyxen att kunna planera min träning så. Än så länge.
Citera
2019-06-02, 21:46
Medlem
Skaffa ett löpband. Förr eller senare kommer såna som du förbjuda allt ni inte gillar.
Som om inte vi har nog med brottsligheten.

Tönt.
Citera
2019-06-02, 21:55
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det är väl förbjudet att röka utanför ingångar till butiker också? Också en allmän plats. Busshållplatser, krogmiljö och så vidare...

Lokala förbud och svårt att fällas.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...kfria-miljoer/

Jag kan alltså tända en cigarr utanför ingången till en galleria tills någon (butiksägare el dyl) påpekar att man kan röka ett par meter bort. Då ställer man sig där och röker.

För att återgå till ljusslingan: om du är allergisk mot tobaksrök och ser någon framför dig som röker: säg till. Jag antar att du är vuxen, du lever i en värld tillsammans med 7 miljarder andra människor som har lika mycket rätt till självbestämmande som du.
Citera
2019-06-02, 22:15
Medlem
muppliberals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Allt som drabbar andra människors hälsa ska såklart förbjudas, och det kommer.

Inkluderar det även psykisk hälsa?
Citera
2019-06-02, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muppliberal
Inkluderar det även psykisk hälsa?

Bästa invändningen. Och hur gör vi med fetman som belastar skattebetalarna årligen?

Förbjud allt så joggaren kan roa sig ifred med sin last. Hen kommer ändå att dö, som alla andra.
Citera
2019-06-02, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Där jag bor eldar folk importerad olja för att ta sig fram, att andas avgaser är mer störande än tobaksrök tycker jag.

Mindre förbud är rätt väg, störtlöjligt med jakten på tobaksrökare. Jag störs ofta av idioti, kan vi förbjuda idioters talan? Nej.

Någon som vet vad som är mest skadligt, avgaser från bilar eller passiv tobaksrök? Ni som gnäller på tobak, hoppas ni inte kör bil.
Tobaksrök kan inte vara passiv, den är lika skadlig oavsett var den befinner sig. Däremot är passiv rökning (dvs att man inhalerar rök utan att aktivt dra ned den i lungorna) förstås bättre än aktiv rökning.
Citera
2019-06-02, 22:32
Medlem
F.Hansens avatar
Ja självklart, även pökning bör förbjudas eftersom löparen kanske tappar fokus och råkar trampa snett när han ser de pökande paret.
Citera
2019-06-03, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Tobaksrök kan inte vara passiv, den är lika skadlig oavsett var den befinner sig. Däremot är passiv rökning (dvs att man inhalerar rök utan att aktivt dra ned den i lungorna) förstås bättre än aktiv rökning.

Jag kanske missuppfattat, men det borde väl vara lite mildare efter massa skit stannat i lungorna på rökaren, sedan spätts med luften innan det når nästa man. Så trodde jag det fungerade. Halvfiltrerat, typ.

Hur inhalerar man rök utan att aktivt dra ner det i lungorna? Koncentrationen bör väl även minska med avstånd från källan?

Verkligen ingen expert, ej heller rökare, men jakten känns rätt överdrivet med tanke på allt annat vi inte kan undvika att innhalera dagligen.
Citera
2019-06-03, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Jag kanske missuppfattat, men det borde väl vara lite mildare efter massa skit stannat i lungorna på rökaren, sedan spätts med luften innan det når nästa man. Så trodde jag det fungerade. Halvfiltrerat, typ.

Hur inhalerar man rök utan att aktivt dra ner det i lungorna? Koncentrationen bör väl även minska med avstånd från källan?

Verkligen ingen expert, ej heller rökare, men jakten känns rätt överdrivet med tanke på allt annat vi inte kan undvika att inhalera dagligen.
Jo, det kallas populärt för munbloss. Alltså att man blåser ut röken direkt efter man sugit i sig den. Givetvis når en viss procent rök lungorna ändå. Drar man halsbloss ser man till att röken går ned i lungorna för att vänta ett par sekunder innan man väljer att exhalera röken.
Citera
2019-06-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Jo, det kallas populärt för munbloss. Alltså att man blåser ut röken direkt efter man sugit i sig den. Givetvis når en viss procent rök lungorna ändå. Drar man halsbloss ser man till att röken går ned i lungorna för att vänta ett par sekunder innan man väljer att exhalera röken.

Hmm, så passiv rökning=munbloss?

Nåväl, jag tycker oavsett att jakten på tobaksblossarna är kraftigt överdriven jämfört mot all annan skit man dagligen utsätts för.

Men klagar inte på resultatet som ickerökare.
Citera
2019-06-30, 08:01
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Allt som drabbar andra människors hälsa ska såklart förbjudas, och det kommer.

Riktigt. Senast 2025 måste tobak & nikotin förbjudas.

Jag har inte valt att bli rökallergiker.
Rökare har valt att bli rökare.
Senast redigerad av Svärje 2019-06-30 kl. 08:03.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in