Citat:
Ursprungligen postat av
Antivalent
Starka parfymer att jag börjar hosta. Ska vi bannlysa de också?
Alla platser en kan befinna sig med andra - du menar överallt alltså. Jag blir så trött att diskutera med idioter. Lycka till med att försöka bygga ett totalitärt samhälle.
Citat:
Ursprungligen postat av
kojnakor
ja då ryker snart alla era bensin och diesel drivna bilar

Ja klart att starka parfymer ska förbjudas, det luktar äckligt och drabbar människor negativt. Antiperspirant är vad man behöver.
Citat:
Idag är parfymallergi den näst vanligaste formen av kontaktallergi, efter nickelallergi. Eftersom parfymer och starka dofter finns överallt kan det vara svårt att undvika dem och för en del kan allergin i värsta fall leda till långa sjukskrivningar.
Citat:
Om man får i sig ämnet genom inandningsluften kan symtomen på parfymallergi likna de besvär som uppstår vid andra typer av allergi: nysningar, rinnsnuva, nästäppa, ögonirritation, klåda i halsen och huvudvärk. Symtomen kan också sätta sig i luftvägarna i form av andnöd, pipande andning och rethosta...Många kan istället ha en allmän överkänslighet (sensorisk hyperreaktivitet) mot parfymer, tobaksrök, blomdofter och avgaser.
Citat:
Eksem som orsakats av parfymallergi brukar först och främst behandlas med mjukgörande hudkrämer.
Ibland kan det bli nödvändigt att behandla med kortisonkräm för att dämpa inflammationen och lindra klådan.
Citat:
Om det är astma som gör att du mår dåligt av parfym behöver den behandlas med speciella astmamediciner, oftast en kombination av luftrörsvidgande och inflammationsdämpande läkemedel som tas med en inhalator.
Inget av detta gäller mig personligen förutom upprepad inandning av tobaksrök vilket ger mig rethosta, som jag har nu pga att mina grannar inte tar hand om sin egen skit utan släpper ut skräpet i trapphuset.
Jag springer inte, jag har ingen bil. Jag cyklar ibland men det som tas upp i TS har inte drabbat mig personligen, jag förstår där emot problemet och det är jävligt svårt för mig att se och förstå hur ni tänker, totalt själviskt och respektlöst.
Det skulle vara helt fantastiskt att kunna gå till affären (jag bor centralt) utan att råka ut för trafikanter med motordrivna fordon..inget jag förväntar mig ska försvinna inom det närmsta, just saying.
Tänk på andra människors hälsa.