• 1
  • 2
2019-06-02, 17:04
Medlem
olasvenssons avatar
Hej.

(Jag är egentligen mot förbud, tycker inte att förbud generellt är bra. Men nu i dessa tider när regeringen förbjuder en massa saker så tänkte jag också dra mitt strå till stacken om att komma med förbud.)

Idag på löparspåret springer jag förbi en gående man med hund. Mannen röker. Han bolmar. Jag "tvingas" springa igenom rökmolnet.

Ska man förbjuda rökning i löparspår?
Citera
2019-06-02, 17:09
Medlem
Allt som drabbar andra människors hälsa ska såklart förbjudas, och det kommer.
Citera
2019-06-02, 17:13
Medlem
Antivalents avatar
Nej - allt ska inte förbjudas.

Du är i löparspåret, en allmän plats, och kan därför inte tvinga andra att få din vilja igenom.

Spring i cirklar i vardagsrummet om du vill springa på en plats du bestämmer över.
Citera
2019-06-02, 17:16
Medlem
Turist i tidens avatar
Jag har aldrig sett någon röka i ett motionsspår. Att lagstifta om något som en person råkat ut för vid ett tillfälle känns överdrivet.
Citera
2019-06-02, 17:18
Bannlyst
Jag har aldrig sett någon röka i motionsspåret, problemet kan inte vara speciellt stort.
Om du inte springer fruktansvärt sakta eller har lungor som en liten myra så bör du kunna hålla andan, när du springer förbi rökaren.

Att rökare är knäppa och illaluktande är dock ett faktum!
Citera
2019-06-02, 17:24
Medlem
Det har väl hänt att man känt en odör av cigg när man varit ute i motionsspåren, men jag upplever inte att det är ett sådant (återkommande) problem att vi måste lagstifta och införa förbud emot det. Lösa hundar är besvärligare, men jag är ingen förbudsivrare.
Senast redigerad av JaRule 2019-06-02 kl. 17:27.
Citera
2019-06-02, 17:28
Medlem
TonyBergmans avatar
Har haft samma tanke som TS. Finns inget vidrigare när man i högt tempo, hög puls flåsande måste knippa andan för att ta sig förbi en rökare. Dock tror jag det är omöjligt att förbjuda det på sådana platser och inget jag egentligen är för.
Citera
2019-06-02, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent

Du är i löparspåret, en allmän plats, och kan därför inte tvinga andra att få din vilja igenom.

Spring i cirklar i vardagsrummet om du vill springa på en plats du bestämmer över.

Men att tvinga människor att andas in din cigarettrök är ok? Även barn?

Citat:
Var får man inte röka någonstans?

På vissa allmänna platser. Det inkluderar bland annat uteserveringar, lekplatser, tågperronger, busshållplatser och idrottsplatser.

Bör inkludera alla platser där fler än den enskilda rökaren befinner / kan befinna sig.

Sjukt att du (och alldeles för många andra) anser att det är fel på ickerökaren så det är ickerökaren som ska dra sig undan och springa i sitt hem, i stället för att tvinga rökaren att hålla sig till skiten hemma.
Senast redigerad av The13 2019-06-02 kl. 17:44.
Citera
2019-06-02, 17:56
Medlem
gr0gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Men att tvinga människor att andas in din cigarettrök är ok? Även barn?

Bör inkludera alla platser där fler än den enskilda rökaren befinner / kan befinna sig.

Sjukt att du (och alldeles för många andra) anser att det är fel på ickerökaren så det är ickerökaren som ska dra sig undan och springa i sitt hem, i stället för att tvinga rökaren att hålla sig till skiten hemma.

Om man inte klarar av att en (1!) person röker i ett motionsspår så bör man inte besöka motionsspåret. Men visst, på med offerkoftan, den skyddar mot cigarettrök
Citera
2019-06-02, 17:59
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent

såg en polackfarsa lighta sin cigg medans barnet satt på axlarna och fick allt i ansiktet. Var nära att kollapsa av hopplössamhet. Men det var en allmän plats iaf. Barnet kan ju hoppa ner från axlarna. Not.

Ont. Ja. Förbud rökning överallt
Citera
2019-06-02, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gr0g
Om man inte klarar av att en (1!) person röker i ett motionsspår så bör man inte besöka motionsspåret. Men visst, på med offerkoftan, den skyddar mot cigarettrök

Om du inte klarar av att uppehålla dig i ett förb. MOTIONSSPÅR utan att RÖKA tobak, vilket drabbar människor i din omgivning, ska du hålla dig hemma!

Hur svårt ska det vara att visa hänsyn och bygga upp respekt?
Citera
2019-06-02, 18:20
Medlem
gr0gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Om du inte klarar av att uppehålla dig i ett förb. MOTIONSSPÅR utan att RÖKA tobak, vilket drabbar människor i din omgivning, ska du hålla dig hemma!

Hur svårt ska det vara att visa hänsyn och bygga upp respekt?

Att du springer igenom en puff av rök kommer inte att skada dig. Förbudstanters gnäll på diverse nätforum är dock väldigt cancerframkallande.

Hur svårt ska det vara att visa sjuka människor hänsyn och respekt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in