Citat:
Ursprungligen postat av
Livsmissbrukare
Jag har sett liknande i min närhet.
Dock var det bara den ena föräldern som hade de grundläggande psykiska besvären. Men ett medberoende är en mäktig sak som verkar fungera lika bra på psykisk ohälsa som exvis ett substansberoende. I det här fallet tänker jag mig att det är mamman som hyser de paranoida föreställningarna och pappan som med all välvilja stöttar, ursäktar, möjliggör och väntar på Den Stora Vändningen.
Nånting ligger det helt klart i vad du säger. Barnen verkar också ha haft ett mycket märkligt förhållande till mamman, skymtar det fram avseende bl a telefonsamtalen.
Kan det ha varit nåt typ OCD/bacillskräck hos mamman? Det kan förklara varför de aldrig gick ut + att han t ex torkade dem i arslet, tvättade dem och lagade deras mat - för att den inte skulla "smittas" eller nåt sånt vansinnigt. En sådan person har oftast en massa ångest och rädsla, det kan förklara "mamma är arg" som barnet sa, det är så barn ofta tolkar det.
Är NPF-diagnoserna hos barnen verkligen bekräftade på riktigt sätt av läkare? För det är förmodligen inte främmande för en sådan människa att hitta på en sådan sak för att lindra sin egen ångest och behålla sina begränsande regler.