2019-06-04, 11:16
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Finns cannabis med i bilden här månne?
Man blir rent generellt sett inte på det här viset av cannabis. Inte ens av mångårigt bruk.
Citera
2019-06-04, 11:24
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AversisrevA
Så var det nog. De blev förstås rejält förvånade när de noterade detta och var ett bra exempel på vilken nivå barnen låg.

Man undrar hur det ska gå för barn som saknar så grundläggande färdigheter. Sådana lär de sig förstås rent motoriskt, men mentalt att ha varit så utanför mellanmänskliga sammanhang med sociala koder och uppförande osv.

Samtidigt har det framkommit att barnen har autism, aspergers och tourettes.
Det gör att de har svårigheter från början,i och med föräldrarnas tillbakadragande
från samhället kan det bli svårt att säga vad som är hönan eller ägget.
Vid svårare autism, når vissa taket ganska snabbt i sin utveckling.
Tvångsomhändertagande av autistiska barn är vanligt, kan tänka mig att det även har
med föräldrarna att göra i vissa fall, dvs att även föräldrarna har funktionsnedsättning.
Citera
2019-06-04, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Frågan är hur mycket normbrytande beteende samhället ska acceptera. På barnområdet är utvecklingen klar och tydlig mot inte särskilt mycket avvikelser alls. Det går mer och mer åt att alla barn ska ha helt identiska uppväxtvillkor. Vilket är ironiskt om man betänker att skolorna verkar köra med mer och mer mångfaldskampanjer (jag kan åtminstone inte minnas att vi hade några "vi gillar olika"-dagar när jag gick i skolan). Frågan är väl hur farligt det är, för samhället, att det är farligt för de avvikande individerna är ju självklart. Men om mångfald verkligen har ett egenvärde, vilket propagandan vill få oss att tro och det antagligen ligger något i, så är det potentiellt negativt att vi utraderar de mer avvikande elementen i vårt eget samhälle.

Känslan jag får är att de är misslyckade hippies, bohemer som har dragit det några steg för långt, särskilt med skolgången. I vilken grad det betyder att de har falska självbilder vet jag inte. De har antagligen tyckt att de hade ordnat det utmärkt bra för sig, vilket de mycket väl kan ha gjort också. Att de inte var som alla andra behöver inte med automatik vara något dåligt, även om socialtjänsten av ren reflex brukar anse det.

Nej, det låter inte alls självklart. Har du några källor som styrker detta? Det verkar tvärtom väldigt icke-självklart att barn skulle vilja tillbaka till föräldrar som gör det som räknas upp i socialtjänstens ansökan.

Jisses, du går verkligen all in för att smutskasta denna familj. Låt mig säga som så att om man rent fysiskt vill stängsla in sina barn så köper man nog inte ett hus med grannar mindre än tio meter bort.

Som motvikt kan jag ju då påpeka att socialtjänsten har satt kontaktförbud på alla barnen, något man brukar göra när föräldrarna är hotfulla/farliga, vilket inte verkar vara fallet här, eller när barnen tycker lite för mycket om sina föräldrar och helst bara vill hem igen, vilket verkar vara fallet här. Att bara det äldsta barnet tillåts uttala sig (eftersom hon har rätt till det enligt lag) är också en rätt god antydan om att barnens åsikter inte är i linje med socialtjänstens.

Det är uppenbart för alla som har läst en socialtjänstutredning tidigare att det inte har utretts något alls utan att hela banan-incidenten kommer sig av att HVB-hemmet har slängt fram en banan till ungen, han har visat inkompetens vid skalningen av bananen och kanske även sagt till personalen att han aldrig ätit banan tidigare och detta sedan har rapporterats vidare till socialtjänsten.
Klart att vissa av barnen vill hem eftersom de måste tycka att hur det fungerar på de ställen där de nu bor är konstigt och onormalt. Alla som har mindre barn vet att de när de varit hemma hos en kompis kommer att komma hem och berätta om "konstiga" saker de gör hos kompisen eftersom det inte görs på samma sätt som hemma, efterhand som barn är i förskola, skola med olika vänner i olika hem så lär de sig att alla gör lite olika. Har man växt upp isolerat utan mer referensramar än hemma så är allt annat onormalt och fel, självfallet vill man då tillbaka till det som är det riktiga sättet.
De 13 barnen i USA är inte de heller arga på sina föräldrar som hållit dem fångna i över 20 år
Citera
2019-06-04, 11:28
Medlem
Är det bara jag som kommer att tänka på filmen "Bad boy bubby" här? Vad har föräldrarna använt för argument för att "hindra" barnen från att ge sig ut i verkligheten?
Citera
2019-06-04, 11:32
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Barn och familj
/Moderator
Citera
2019-06-04, 11:37
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Är det bara jag som kommer att tänka på filmen "Bad boy bubby" här? Vad har föräldrarna använt för argument för att "hindra" barnen från att ge sig ut i verkligheten?

Är barnen autistiska räcker det ibland, för att barnen inte vill utsättas för andra.
Vill ha rutiner och känna trygghet, hemmasittande hos autistiska barn är inte
ovanligt, se bara på Greta T.Vi vet ju inte i hur hög grad de är autistiska.
Mamman verkar ha en god övertalningsförmåga och var kontrollerade,sammanhållningen kan
ha varit god, trots att det var stökigt hemma, barnen kände inte till något annat.
Citera
2019-06-04, 11:38
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123

Är det bekräftat eller en teori?
Citera
2019-06-04, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Vad har föräldrarna använt för argument för att "hindra" barnen från att ge sig ut i verkligheten?
Ett argument som skymtas i domen är barnens diagnoser. De menar att det mest gynnsamma för barnens utveckling varit att undanhålla dem traditionell skolgång och istället "undervisa" dem i hemmet.
Citera
2019-06-04, 11:44
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
De 13 barnen i USA är inte de heller arga på sina föräldrar som hållit dem fångna i över 20 år

Jag antar att du menar familjen Turpin som blev avslöjad förra året. Jag gjorde några snabba googlingar och kan inte hitta något som tyder på att de barnen vill tillbaka till sina föräldrar. Tvärtom har de så vitt jag kan se bara negativa saker att säga om föräldrarna. Om det är det bästa understöd du har för dina påståenden så är du på mycket tunn is.
Citera
2019-06-04, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Det gör att de har svårigheter från början,i och med föräldrarnas tillbakadragande
från samhället kan det bli svårt att säga vad som är hönan eller ägget.
Vid svårare autism, når vissa taket ganska snabbt i sin utveckling.
Tvångsomhändertagande av autistiska barn är vanligt, kan tänka mig att det även har
med föräldrarna att göra i vissa fall, dvs att även föräldrarna har funktionsnedsättning.
Är inte dessa diagnoser påstående som föräldrarna gjort utifrån en psykologs utlåtande som skedde när ett av de äldre barnen var 6 år.
Citera
2019-06-04, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det kan röra sig om att den/de sjuka har projicerat sin paranoia på barnen - Omvärlden antas vara för farlig för barnen. Därför isolerar sig föräldern eller föräldrarna, med barnen i det trygga hennet.

Jag har sett liknande i mitt arbete.
Jag har sett liknande i min närhet.

Dock var det bara den ena föräldern som hade de grundläggande psykiska besvären. Men ett medberoende är en mäktig sak som verkar fungera lika bra på psykisk ohälsa som exvis ett substansberoende. I det här fallet tänker jag mig att det är mamman som hyser de paranoida föreställningarna och pappan som med all välvilja stöttar, ursäktar, möjliggör och väntar på Den Stora Vändningen.

Anledningen till mitt antagande är inget annat än att mamman beskrivs som den drivande. Jag menar heller inte att ett möjliggörande medberoende friar någon från sitt vårdnadsansvar. Men det känns troligare än att det är två personer med samna vanföreställningar som råkat mötas.
Citera
2019-06-04, 12:02
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det med bananen var ingen test eftersom det var vid möte med soc. som det bjöds på frukt det kunde lika väl ha varit att det skulle ätas smörgåsar och att barnet inte vetat hur man brer smör på bröd
Absolut, svarade generellt på frågan. Ville svara eftersom det inte är särskilt underligt att detta tas upp vare sig i utredningen eller förvånande att det upprepas i artiklar eftersom just att skala en banan faktiskt är en övning som helt normalt kan användas i diverse psykologiska tester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in