2019-06-03, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Om föräldrarna inte har förmåga att lära sina barn skala en banan, har de inte förmåga att ha grundläggande omsorg om sina barn. Sen kan barnen välja att flytta hem när de är myndiga.

Du tänker här att föräldrarna är förståndshandikappade? Jag tänker mer att man inte köpt hem bananer så det finns ingen praktisk inlärning..
Citera
2019-06-03, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShitsOnFireYo
Och varken från Köpingebro eller Löderup kan man väl se Östersjön vid horisonten?

Det kan man nog från vissa ställen
Citera
2019-06-03, 21:06
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tror att föräldrarnas svårigheter har utvecklats över tid. De kan ha gett det äldsta barnet en mer dräglig uppväxt medan de yngre vuxit upp med föräldrar vars psykiska problem vuxit till på ett sätt som blivit omöjligt att hantera.
Instämmer.

Obegripligt att de inte blir åtalade för hur de behandlat sina barn.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Verkar vara en stor grej detta att dom inte kan skala banan. Är det något dom som standard gör vid utredningar eller liknande? Ger barnet en banan och ser hur barnet regerar?
Citera
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Du har en väldigt idealiserad bild av samhällsvård märker jag.

I verkligheten sker ingen egentlig behandling till föräldrar som fått sina barn omhändertagna. Det ingår inte i socialtjänsternas uppdrag och det är heller ingenting de sysslar med. Föräldrarna lämnas att dö (bokstavligt talat, dödligheten är extremt hög bland föräldrar till omhändertagna barn).

De flesta omhändertagna barn som kommer tillbaka till sina föräldrar gör det, skrämmande nog, för att socialtjänsten inte kan komma på något bättre att göra med dem. Det finns många studier och statistik på hur många omhändertaganden som slutar med sammanbrott, att omhändertagandet avslutas plötsligt och oplanerat. Enligt den här studien som var den första träffen när jag sökte på sammanbrott så bryter 25% av alla omhändertaganden samman inom år. Och av de placeringar som bryter samman så åker 46% av barnen hem till de biologiska föräldrarna igen. Av barnen som omhändertas så kommer alltså 12% att vara tillbaka hos sina biologiska föräldrar igen inom ett år utan att något har förändrats utan enbart för att socialtjänsten klantat sig.

Ett problem med adoptioner är just att det blir svårare för barnen att återgå till sina biologiska föräldrar. Fosterföräldrar har en tendens att sparka ut jobbiga fosterbarn (det är så de flesta sammanbrott går till) och även om adoptivföräldrar har en lägre tendens att göra det så sparkar de fortfarande ut ett inte försumbart antal barn. Och när de gör det så blir det massiva problem för alla inblandade parter eftersom socialtjänsten inte längre har default-alternativet att låta barnen återgå till sina biologiska föräldrar.
Anledningen till att dödligheten är hög är att missbruk är en väldigt vanlig anledning till att barn omhändertas.
Citera
2019-06-03, 21:07
Medlem
De pratar om det på Aktuellt nu. Ingen av de intervjuade i kommun och skola i Ystad pratar skånska. Bara norrländska eller stockholmska. Vad fan är det här?
Citera
2019-06-03, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Du tänker här att föräldrarna är förståndshandikappade? Jag tänker mer att man inte köpt hem bananer så det finns ingen praktisk inlärning..

nej. Även personer med stora kognitiva svårigheter kan öppna en banan. Barn löser uppgiften. Detta är otroligt vanvård, där banan och skosnören bara är exempel på saker.

Jag har träffat många föräldrar som vanvårdar och har sk neglect, men som fungerar aldels högprestrerande i samhället.
Citera
2019-06-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Verkar vara en stor grej detta att dom inte kan skala banan. Är det något dom som standard gör vid utredningar eller liknande? Ger barnet en banan och ser hur barnet regerar?

En tonåring som inte kan skala banan är verkligen extremt, och kan inte bara bero på vanvård samt dålig motorik. Sannolikt har de aldrig någonsin haft bananer i hemmet, och att tonåringen när han/hon såg bananen inte hade en aning om vad det var eller vad man skulle göra med den. Uppväxt utan bananer är knappast nyttigt men kan väl vara hänt om det finns nyttig mat i övrigt. Här känns det snarare som att bananer är en många nyttigheter som det avståtts från.
Citera
2019-06-03, 21:17
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bixles
De pratar om det på Aktuellt nu. Ingen av de intervjuade i kommun och skola i Ystad pratar skånska. Bara norrländska eller stockholmska. Vad fan är det här?

Det är så på Österlen. Lite som svenskbyarna på spanska solkusten
Citera
2019-06-03, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Att inte kunna ta en frukt ur en plastpåse och därefter inte veta hur man skalar en banan är självfallet bara ett tydligt exempel på hur stora brister dessa barn har förutom att inte kunna gå på toaletten själv eller sköta sin hygien
Citera
2019-06-03, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Fakta på bordet är att de inte talar svenska men beskrivs som svenskar, så något konstigt är det med deras påstådda svenskhet.

Gissningsvis kan alla utom jiddisch- och romanitalande bland minoritetspråkande även svenska flytande, och eftersom namnen i flera led är svenskklingande så handlar det antagligen om jiddischtalande och lägligt nog finns det flera skolor i Kalifornien som bedriver undervisning på jiddisch.
OM du föreslagit att föräldrarna talar Tornedalssvenska eller samiska istället så hade det ju varit rimligare, som också är minoritetsspråk i Sverige, men troligare så härstammat föräldrarna och deras släkt från södra delen av landet.
Kanske Skåne+ delvis danskt påbrå ?
Föräldrarna har påbörjat universitets-studier men inte slutfört
sina kurser.
De har band till Norge O Danmark, och USA?
Arbetat runt, med mode och fotografering, innan barnen kom.
Citera
2019-06-03, 21:23
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
När Aftonbladet tar kontakt med parets anhöriga visar det sig att de varit helt ovetande om vad som pågått.

– De har isolerat sig från alla. Hela familjen. Jag har försökt i alla år att få tag på dem. Så fick jag höra att de hade flyttat till USA, säger släktingen.

Göran Göransson (KD), ordförande i barn- och utbildningsnämnden:

Citat:
Jag ångrar att jag inte slog larm. Men jag hade fått mycket skit tidigare för mitt engagemang i olika frågor så jag kände att jag fick lugna mig när det gällde detta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...e-sig-fran-oss
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in