2019-06-07, 14:40
Medlem
Haddos avatar
Det här verkar vara ett extremt fall. Och om barnen farit illa på något sätt så är det ju förkastligt.

Men i USA kan man ju hemskola sina barn och det är det många som gör. Att det är förbjudet i Sverige är ett varningstecken. Om man inte vill indoktrinera sina barn så är faktiskt hemskolning ett bra alternativ.

Jag har inga barn själv men om jag får några (storken kanske kommer) så har jag funderat på att flytta till det land som har bäst skola vid tillfället. Hemskolning kräver ju att man har en bra fru som kan ta hand om det. Läromedel är inga problem.
Citera
2019-06-07, 15:10
Medlem
När det gäller de 2 äldsta tycker jag mig ha snappat upp i tråden att de har diagnoser. Kanske fler av dem? 2 av barnen nämns ha fått sjukvård Är de 3 yngsta barnen födda i hemmet inte på sjukhus? Har där funnits fler syskon? Var barnen alltid hållna inomhus under alla dessa åren?
Citera
2019-06-07, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag skulle säga att i detta land har tröskeln för att omhänderta barn länge varit extremt olika mellan olika komuner och personer.
Jag har varit ungdomsledare under mängder av år och varit med om ett par skräck exempel.
Men helt klart måste detta förbättras och mer titta på barnens väl än som idag föräldras eller i vissa fall myndighetspersoners väl.
Har varit med om fall där små avvikelser och brott hos vårhavare blivit fall för omhändertagande samt fall där grovt missbruk och vanvård inte blivit det.
Så här finns det en stor potential till förbättring, och få in en mer mänsklig syn och stärka kompetensen hos myndigheten. Framför allt bör någon typ av myndighetsansvar införas, för att få bort den typ av "missbruk" som tyvärr förekommer åt båda håll beroende på person.

Återinföras! Det avskaffades dessvärre 1974. Innan dess kunde fel och försummelser leda till att ansvariga dömdes för tjänstefel.

Jag arbetade under min tid inom statlig tjänst som om den fortfarande gällde.

Det finns en motion från 2017 om dess återinförande som jag stödjer helt.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...tion/_H5021961

EDIT.

Resultat. 1. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om tjänstemannaansvaret och tillkännager detta för regeringen.

Behandlas i Konstitutionsutskottet
Betänkande 2017/18:KU37
Utskottets förslag: Delvis bifall
Kammarens beslut: Delvis bifall
Senast redigerad av Remark 2019-06-07 kl. 16:07.
Citera
2019-06-07, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Men hörru, att vara 17 eller 18 och inte EN ENDA GÅNG satt sin fot i en skola eller andra sammanhang där man får interagera med jämnåriga - det ÄR ju problematiskt. Oerhört. Kan du inte hålla med om det i alla fall? Vidare är det ju fastslaget att detta med att de skulle ha rest med sina föräldrar till spännande platser i utlandet osv. är en fabrikation. Ingen av barnen har ju haft pass de senaste 5+ åren. Så det är ju inte så att de hållits ifrån normal skolgång och jämnåriga fast fått se världen istället. Hade det varit så, så kanske det liksom kunnat kompensera det de missat i form av skola/sociala sammanhang med jämnåriga. De här barnen har ju BARA missat saker, hamnat i ett minusläge, utan att de "gått plus" på annat sätt som kompensation.

Håller helt med!! Förstår inte hur man kan försvara föräldrarna en millisekund! Det har ju pratats väldigt lite i tråden om att förutom att de inte vet hur man är bland folk eller duschar osv så stod det i någon artikel att typ alla av barnen har försvagat skelett/muskler pga att de inte rört sig tillräckligt under uppväxten, alltså inte sprungit runt (ute) och lekt som barn gör, det om något borde väl innebära misshandel!
Citera
2019-06-07, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goboobog
Håller helt med!! Förstår inte hur man kan försvara föräldrarna en millisekund! Det har ju pratats väldigt lite i tråden om att förutom att de inte vet hur man är bland folk eller duschar osv så stod det i någon artikel att typ alla av barnen har försvagat skelett/muskler pga att de inte rört sig tillräckligt under uppväxten, alltså inte sprungit runt (ute) och lekt som barn gör, det om något borde väl innebära misshandel!
Barn rör sig oerhört mycket när de är små allra helst om man är en hel grupp med syskon, så att lyckas få dem att bli muskelsvaga av för lite fysisk rörelse måste i princip bero på att de hindrats att röra sig.
Citera
2019-06-07, 16:32
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Barn rör sig oerhört mycket när de är små allra helst om man är en hel grupp med syskon, så att lyckas få dem att bli muskelsvaga av för lite fysisk rörelse måste i princip bero på att de hindrats att röra sig.
Ungarna hölls isolerade inomhus och hade näringsbrist.Garantterat hade i vart fall D-vitaminbrist pga detta.

http://www.bristguiden.se/d-vitaminb...-vitaminbrist/
Citera
2019-06-07, 16:33
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:

Som jag tidigare skrivit. Inte en enda hade försvarat föräldrarna om de hetat Muhamed i efternamn, men nu när det rör sig om ”vita”, möjligen radikaliserade kristna, kan deras gärningar relativiseras.

Så orättvist men ändå så härligt svenskt förutsägbart på något vis.
Citera
2019-06-07, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddo
Det här verkar vara ett extremt fall. Och om barnen farit illa på något sätt så är det ju förkastligt.

Men i USA kan man ju hemskola sina barn och det är det många som gör. Att det är förbjudet i Sverige är ett varningstecken. Om man inte vill indoktrinera sina barn så är faktiskt hemskolning ett bra alternativ.

Så att föräldrarna kan indoktrinera sina barn istället?

Om inte den vanliga skolan blivit kaos och lärarna inte gått från att vårda sin roll som opartiska till att bli aktivister så kunde den kommunala skolan just vara den skoltyp som är mest fri från indoktrinering.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddo
Jag har inga barn själv men om jag får några (storken kanske kommer) så har jag funderat på att flytta till det land som har bäst skola vid tillfället. Hemskolning kräver ju att man har en bra fru som kan ta hand om det. Läromedel är inga problem.

Att anstränga sig, och kanske flytta, för att ge sina barn den bästa skolan är förnuftigt. Skolåren är enormt viktiga för ett barn. Ett år i fel skola kan sätta djupa negativa spår för livet.
Citera
2019-06-07, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakapo
Ungarna hölls isolerade inomhus och hade näringsbrist.Garantterat hade i vart fall D-vitaminbrist pga detta.

http://www.bristguiden.se/d-vitaminb...-vitaminbrist/
Näringsbrist säger domen att de hade en muskelsvaghet och rörelseproblem verkar bero enligt domen på att de inte fått röra sig ordentligt, sparar en del pengar om man är restriktiv med energiförbrukning eftersom det vid inaktivitet krävs mindre mat
Citera
2019-06-07, 17:06
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Vilken sekt tillhörde de?

Varför var föräldrarna hemma på rumpan? De borde dra in ersättningarna för dem nu.
Citera
2019-06-07, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Majoriteten svenskar under 70 år har ju läst engelska i skolan. Men barnen uppges ju ha språkproblem så jag antar att föräldrarna inte är jätteduktiga på engelska själva och de har lärt barnen halvdålig svengelska som duger hemma.
En detalj jag reagerade på är att äldste sonen som är intervjuad av konstskolan där han studerade på distans både har skrivit sina svar på svenska och har en gmailadress så att andra kan kontakta honom. undrar om han behärskar svenska i tal och skrift och fick lära sig hjälpligt innan föräldrarna blev värre och började kontrollera de yngre barnen mer eller har föräldrarna svarat på intervjufrågorna åt honom?
Jag menar ju så klart att det var märkligt att dem inte kunde svenska.
Citera
2019-06-07, 17:43
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Troligtvis inte fått i sig D droppar heller? Som alla barn under en viss ålder ska ha under vintertid. Men dessa var ju inte ens ute i solen på sommaren, jävligt sjuka, vidriga föräldrar! Blir så arg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in