2019-06-02, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Förundersökningsprotokollet. Domen finns dessutom här i tråden X antal sidor bak.
Har du fattat skillnaden mellan utredning (via kommunens socialtjänst) och en offentlig förundersökning?
Citera
2019-06-02, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tbone-girl
Eeh. För att hon är sjuk?

???
Citera
2019-06-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Mamma har nog problem med att acceptera verklighet i största allmänhet. Mycket föll på plats för mig när jag läste hennes kommentarer, en sådan galning har jag sett förr. På nära håll. Om sanningen är för jobbig så skruvar hjärnan till en lösning åt henne där ansvaret blir någon annans. Det blir lättare så. Definitivt lättare än att anpassa sin livsstil till barnens väl och ve.

japp, instämmer om sådana typer. Du gav en klockren beskrivning 😂👍
Citera
2019-06-02, 23:25
Medlem
Voelsens avatar
Hoppas polisen genomsöker trädgården noga efter nedgrävda döda barn.
Citera
2019-06-02, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McVegan
Sonen som nu är 19 och bor hemma medverkade i en kort intervju för sin skola, som reklam för eventuella framtida elever. I intervjun (skriftlig) framträder han med otroligt bra svenska

Kan skolan ha omformulerat hans citat, mamman spökskrivit eller kan det bero på att han är äldst och haft tid att lära sig lite mer svenska? Alternativt att föräldrarna varit mindre stränga i början av hans uppväxt? Det är ju också något som stärks av ett citat tidigare i tråden med en som hävdar att denne känner till familjen och såg dem med de två första barnen när de var små.
Särskilt slutet, då "han" går in på att det går att studera från var som helst i världen kan tyda på att föräldrarna har inblandning, då det är bilden av deras levnadssätt de vill visa utåt. Samtidigt har de förmodligen inte rest sen de andra barnen omhändertogs tänker jag?

Jag upplevde de äldsta då som normalbegåvade och reflekterande barn, om än färgade av diagnoser. Men sånt kan ändras snabbt i en toxisk miljö. Detta var nu ganska många år sedan i sammanhanget.
Citera
2019-06-02, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byttan
Gränsen mellan geni och idiot är hårfin.

Man behöver inte vara ett geni för att bli akademiker. Långt ifrån. Man behöver bara vara normalbegåvad och ha en vilja att bli akademiker. Så gränsen mellan en typisk akademiker och en galning är normalt väldigt stor. Genier blir normalt inga bra akademiker. I alla fall inga typiska akademiker. Hur som helst, det här har ju ingenting med ämnet att göra - familjen tycks ju ha konstnärliga ambitioner av mer praktisk art.

Grunden i det som hänt verkar ju vara att mamman haft en så stor rädsla för att barnen skulle råka illa ut i samhället att hon beslutade sig för att isolera dem.

Vad är det för neuropsykologiska störningar barnen har, och vad får det normalt för följder? Är störningarna alltså medfödda, dvs sitter i generna?
Citera
2019-06-02, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Man behöver inte vara ett geni för att bli akademiker. Långt ifrån. Man behöver bara vara normalbegåvad och ha en vilja att bli akademiker. Så gränsen mellan en typisk akademiker och en galning är normalt väldigt stor. Genier blir normalt inga bra akademiker. I alla fall inga typiska akademiker. Hur som helst, det här har ju ingenting med ämnet att göra - familjen tycks ju ha konstnärliga ambitioner av mer praktisk art.

Grunden i det som hänt verkar ju vara att mamman haft en så stor rädsla för att barnen skulle råka illa ut i samhället att hon beslutade sig för att isolera dem.

Vad är det för neuropsykologiska störningar barnen har, och vad får det normalt för följder? Är störningarna alltså medfödda, dvs sitter i generna?

Det som påstods för de äldre barnen var olika kombinationer av autism, asperger och tourettes.

Tror mycket väl att det kan grunda sig i det du säger, viljan att skydda de ”sköra själarna” från ett rått samhälle. Och så blir det så fel.
Senast redigerad av laidbacklorry 2019-06-02 kl. 23:42.
Citera
2019-06-02, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Det kan röra sig om dessa barn, undervisades på engelska. https://www.jpinfonet.se/kunskap/nyh...mundervisning/

Citat ur artikeln.

Citat:
Fyra syskon i åldrarna 4, 10, 13 och 16 år utsattes för omfattande omsorgsbrister under lång tid av sina föräldrar. Varken mamman eller pappan lärde barnen att klara de mest basala saker, som hur man duschar, väljer kläder och i det yngsta barnets fall, hur man äter själv. Att inte låta barnen gå i vanlig skola eller i något annat sammanhang träffa andra vuxna och barn innebar att man tog ifrån dem möjligheten att utvecklas till självständiga individer.
Citera
2019-06-02, 23:45
Medlem
McVegans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laidbacklorry
Jag upplevde de äldsta då som normalbegåvade och reflekterande barn, om än färgade av diagnoser. Men sånt kan ändras snabbt i en toxisk miljö. Detta var nu ganska många år sedan i sammanhanget.
Hmm förvirrande. Reflekterar över om de äldre barnen kanske kommit undan föräldrarnas påverkan delvis och kanske inte är lika missanpassade till samhället och i deras idéer. Samtidigt började det näst äldsta barnet kontrollera de yngre barnens mat och avföringsmönster på samma vis som modern gjort, till den grad att de andra barnen fick isoleras från det äldre barnet. Undrar verkligen hur den äldsta har det egentligen, och om folk kommer åt att hjälpa honom på något vis.
Citera
2019-06-02, 23:49
Medlem
En sak som slog mig är om detta är en judisk-amerikansk familj som tidigare bott i bl a Göteborg. Men än så länge är det för mycket av en tidig hypotes ...
Citera
2019-06-02, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tbone-girl
Har du fattat skillnaden mellan utredning (via kommunens socialtjänst) och en offentlig förundersökning?
Va? Ja? Fullkomligt klart vilket jag också förklarar.
Citera
2019-06-02, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
OK, men låt oss bena upp det vi vet hittills.

Skolundervisning
Barnen har, enligt uppgift, fått undervisning i hemmet via webben och/eller annan form av undervisningsmaterial. Webben/materialet ska vara från USA. Ett två föräldrar, födda i Sverige helt utan någon form av amerikanskt påbrå, skull använda material från USA är i min värld otänkbart. Så kallade "Home schooling" är inte helt ovanligt i vissa stater i USA, och där inte direkt kontroversiellt så fenomenet i sig förkommer. Dock verkar den aktuella familjen i detta fall inte hanterat det på korrekt sätt, eller inte gjort det alls.

Varför barnen flugit under radarn
En anledning till att barnen totalt verkar ha flugit under radarn här är säkert att föräldrarna tydligtvis inte haft problem med alkohol/droger. Om så vore fallet hade t.ex. socialen säkert stött på familjen mycket tidigare.

Ett alternativ är att alla barn har fötts i hemmet. Hur sannolikt det är vet jag inte, men genom att göra så vet ingen annan än föräldrarna att barnen existerar.

Ett annat alternativ: barnen har fötts utomlands, t.ex. i USA, och sedan har familjen flyttat till/tillbaka till Sverige. Jag har ingen aning om hur systemet för detta ser ut, alltså vilka kontroller som görs så här får någon gärna fylla på med fakta. Barnen måste ha haft pass för att ta sig ur landet där de föddes (om de nu fötts utomlands) och för att komma in i Sverige. Men, vad händer sedan?

Barnen har fötts i Sverige, men föräldrarna hävdar att alla, var för sig, dött i t.ex. plötslig spädbarnsdöd. Fast, då förutsätter jag att man själv inte bara kan rapportera till t.ex. Skatteverket eller folkbokföringen att en person har dött utan att någon form av polisanmälan eller annat måste upprättas?

Det räcker med att skriva ut sig från Sverige för att flyga under radarn. Inga kontroller görs.
Det kan man tom göra det online med BankID. Man anmäler flytt för hela familjen samtidigt om man så vill.

Vad det gäller att få barn utomlands så måste man ansöka om samordningsnummer på en svensk ambassad och sedan ansöka om pass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in