Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-10, 19:53
Medlem
Podme har släppt första avsnittet om fallet i podme dokumentär
Citera
2023-08-10, 20:57
Medlem
Är den bätte än boken tro? Lyssnat på del 1
Citera
2023-08-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Föräldrarna försummade barnen, isolerade dom från omvärlden, för sitt egna nöjes skull.
Var fan var alla andra då? Släktingar, vänner, skola...?
Citera
2023-08-10, 21:28
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Föräldrarna hade inga vänner, barnen påstods ha hemundervisning, vilket var en bluff.
Mamman verkade psykotisk och styrde hemmet, fadern spelade tv-spel och lallade, i stort sett...
Fadern backade upp modern och vågade väl inte säga ifrån. Tror att det var bekvämt att få pengar för barnen från fkassan, och samtidigt ägna sig åt konst.
Barnens påstådda svårigheter och handikapp var bluff, det är sjukt att sånt här kan pågå.
Det kan falla mellan stolarna, möten avbokas och skjuts upp.
Boken jag tipsade om går in på djupet om denna dysfunktionella familj. Skrämmande.
Citera
2023-08-10, 21:34
Citat:
https://www.adlibris.com/se/e-bok/instangda-barn---vittnesmal-fran-ystadsfamiljen-bromollafallet-och-pastorpappans-dottrar-9789180006125

Den här riktiga boken ser jag fram emot att läsa.

Citat: Åsa, Roger och deras fem barn blev kända för oss som Ystadsfamiljen. Flera år senare minns vi dem fortfarande. Barnen som inte kunde äta en banan själva, barnen som aldrig fick gå i skolan. Hur kunde det hända? I Sverige? Slut citat.

Citat:
Leone Milton är en författare som gett ut många böcker.

Det som framkommer i denna bok är att ystadsmamman är den sjukaste, hon beter sig psykotiskt med vanföreställningar. Ystadpappan verkar ha gjort som hon velat, för att blidka henne. Ett klassiskt fall av medberoende. Ingen av föräldrarna förstår varför dom brister, vilket är uppenbart för gemeneman.
Mentalsjukhusen borde återupprättas. Hon skulle ha en given plats. Skönt att barnen kom ifrån tokkärringen och den flata pappan.
Jag undrar hur det kan komma sig att föräldrarna undkommit straffansvar, det dom gjort, utsatt "sina" barn för är vidrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av FILMLOVER
Är den bätte än boken tro? Lyssnat på del 1

Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Se dokumentären på tv och läs boken... se hemma hos reportaget där mamman och pappan visar upp och förklarar sig...
Citera
2023-08-10, 22:30
Medlem
Citat:
Se dokumentären på tv och läs boken... se hemma hos reportaget där mamman och pappan visar upp och förklarar sig...
Får ta och göra det. Gissar på att media och myndigheter förstorat upp skiten med tusen.
Citera
2023-08-11, 10:35
Medlem
Nu har inte jag orkat läsa hela tråden, så ber om ursäkt om jag tar upp ett ämne som redan behandlats. Men jag tänker på boken "Ystadsfamiljen - den fullständiga historien", av Anders Lönnfält och Tove Karlsson.
Stämmer det att Anders och Tove är/har varit ett par? Har de haft barn som blivit omhändertagna av socialtjänsten? Anser de att det pågår en konspiration mot ystadsfamiljen från soc?

Känns som ett par som är djupt bittra och sårade, och som därefter vigt sina liv åt att försvara dem som fått sina barn omhändertagna.
Citera
2023-08-11, 17:20
Medlem
I boken beskriver de hur deras dotter omhändertogs ja, och de berättar en historia som oftas berättas tycker jag- där soc personalen är okunniga och har confirmation bias. Deras dotter blev diagnosticerad med autism och kriterierna för autism är slående lika soc checklusta för tecken om när barn behöver omhändertas. Skrämmande! Jag tror den stackars dottern fick men för livet av att skiljas från sina föräldrar abrupt och sen inte få komma hem.

Jag tror INTE det alltid är för barnets bästa att bli kidnappad efter skolan. Soc borde ha ordentligt på fötterna innan sådana ingripanden.
Citera
2023-08-11, 17:39
Citat:
Ursprungligen postat av DrKompost
På tal om partiskhet och vinstintresse, citerar jag ur boken ”Stora delar av informationen som hamnar i socialtjänstens utredning har i något steg passerat Humana AB. Och Humana har ingen direkt anledning att vara opartiskt. Varje månad betalar socialtjänsten i Ystads kommun 600 000 kronor till Humana för vård och utredning av Ystadsbarnen (dessutom tillkommer skolpeng för de tre skolpliktiga barnen som betalas till Oasens skola av utbildningsförvaltningen i Ystad). Om förvaltningsrätten kommer fram till att omhändertagandet av barnen var felaktigt kommer barnen flytta hem igen och Humana går miste om miljontals kronor. ”

Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Eftersom jag näppeligen kan ta del av källmaterialet till boken -varken pga access eller pga tid- så måste jag ju helt och hållet förlita mig på den författade texten. Då blir det ju jätteviktigt att mer exakt veta vilka författarna är och deras motiv. De kan ju tex citerar fel, valt att vantolka, har bestämt sig för vinkel redan från början, vara köpta, etc. Om dessa författare vet jag nada och en snabb googling gör mig inte precis mer försäkrad om deras kompetens och förmågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Snorren-Kukegaard
Nu har inte jag orkat läsa hela tråden, så ber om ursäkt om jag tar upp ett ämne som redan behandlats. Men jag tänker på boken "Ystadsfamiljen - den fullständiga historien", av Anders Lönnfält och Tove Karlsson.
Stämmer det att Anders och Tove är/har varit ett par? Har de haft barn som blivit omhändertagna av socialtjänsten? Anser de att det pågår en konspiration mot ystadsfamiljen från soc?

Känns som ett par som är djupt bittra och sårade, och som därefter vigt sina liv åt att försvara dem som fått sina barn omhändertagna.
Ena "författaren" har gått ut i tråden och skrivit och försvarat sig...
Citera
2023-08-13, 23:20
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Föräldrarna hade inga vänner, barnen påstods ha hemundervisning, vilket var en bluff.
Mamman verkade psykotisk och styrde hemmet, fadern spelade tv-spel och lallade, i stort sett...
Fadern backade upp modern och vågade väl inte säga ifrån. Tror att det var bekvämt att få pengar för barnen från fkassan, och samtidigt ägna sig åt konst.
Barnens påstådda svårigheter och handikapp var bluff, det är sjukt att sånt här kan pågå.
Det kan falla mellan stolarna, möten avbokas och skjuts upp.
Boken jag tipsade om går in på djupet om denna dysfunktionella familj. Skrämmande.

Men vad nu, vågar du fortfarande visa dig i den här tråden efter att ha gjort bort dig så fullständigt? Och tidningsankan försöker du fortfarande sälja in till intet ont anande nya läsare, trots att den är väl sönderskjuten av både verkligheten och de två böcker som skrivits om fallet.

Nu när du ändå hittat till tråden igen kan du väl försöka förklara varför det näst äldsta omhändertagna barnet, efter fem års ömsint "vård" av socialtjänsten ändå väljer att flytta hem till sina föräldrar igen? Är han sjuk i hela huvudet eller kan det möjligtvis vara något som inte stämmer med socialtjänstens version av historien?
Citera
2023-08-17, 15:26
Medlem
Ja, är ju jätteovanligt att barn försvarar de föräldrar som misskött dem under sin uppväxt… jisses.
Citera
2023-08-17, 15:37
Citat:
Ursprungligen postat av spywitheye
Ja, är ju jätteovanligt att barn försvarar de föräldrar som misskött dem under sin uppväxt… jisses.
Visst är det så, barn är sina föräldrar trogna. Det ska mycket till för att dom ska våga berätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in