Citat:
Ursprungligen postat av
intruder
Tydligen ny chef på sociala som reagerade. Den gamla hade godtagit intyg från föräldrarna. Hur kan TV-4 ha en helt annan vinkling än sociala. Barnen har troligen levt upp under sektliknande förhållanden.
Helt uppenbart har Kalla fakta/ TV4 gått med på vissa krav från föräldrarna för att få göra intervjun, undvika vissa frågor etc. Därför har man ett begränsat journalistiskt perspektiv i reportaget. Man kan absolut diskutera för och emot ett sådant upplägg, dvs att låta intervjupersoner diktera villkor för att ställa upp. Det Kalla fakta inte lyckats med i efterarbetet är att göra förutsättningarna för reportaget helt tydliga för tittarna. Jag tror dock de flesta som ser det kan dra sina egna slutsatser efter att höra föräldrarnas svajiga svar på frågorna, se deras beteende och hur bostaden ser ut osv. Mig gav det i alla fall en del svar, även om inslaget journalistiskt alltså inte höll måttet. Det är alltid intressant att se individerna det gäller.
Självklart kan inte föräldrarna själva se att de gjort något fel.
Och ren och skär beslutsinkompetens är väl ett ord som kan sammanfatta agerandet från kommun och myndigheter under åren. Det framgår ganska tydligt och man även tagit del av tidningen Sydsvenskans granskning.
Kommun och myndigheter agerade alldeles försent. Men jag tror det var nödvändigt att omplacera barnen. Inget som hittills kommit fram talar för att det inte var det. Att isolera, neka sina barn skolgång och samvaro med andra- barn som vuxna- är mycket allvarligt. Fanns inga släktingar el vänner alls med runt familjen?