Citat:
Bättre att ta statistik från socialstyrelsen och inte från någon bok skriven av förälder till barn som omhändertagits .
Tar man med alla som någon gång av något skäl fått insats för barn och unga av socialtjänsten ingår frivilliga insatser, stöd och hjälp i hemmet tillfälligt, ungdomar som döms till ungdomsvård, unga som missbrukar och där föräldrar bett om stöd, ensamma kommande unga, barn till föräldrar som hamnat i fängelse ..
Kring 4000 nya ärende sker varje år av dessa är endast några 100 ett akut omhändertagande
Tar man med alla som någon gång av något skäl fått insats för barn och unga av socialtjänsten ingår frivilliga insatser, stöd och hjälp i hemmet tillfälligt, ungdomar som döms till ungdomsvård, unga som missbrukar och där föräldrar bett om stöd, ensamma kommande unga, barn till föräldrar som hamnat i fängelse ..
Kring 4000 nya ärende sker varje år av dessa är endast några 100 ett akut omhändertagande
Citat:
Kollade din källa, det framgår inte hur hon har räknat men hon nämner siffran 20.000 barn lever som fosterbarn. Även det är under 1% av barnen. Jag tror att hon gör tankefelet att plussa på antalet omhändertagna barn per år till de 20.000 utan att ta hänsyn till att x antal barn slutar vara både barn och omhändertagna eftersom de blir över 18.
Jag tror fortsatt att omhändertagande från socialen är oerhört ovanligt.
Jag tror fortsatt att omhändertagande från socialen är oerhört ovanligt.
Gillar man inte att läsa böcker är det bara att gå till källan som i det här fallet är upp Socialstyrelsens rapport om insatser till barn och unga:
https://www.socialstyrelsen.se/globa...2-tabeller.xls
Där står klart och tydligt att 7365 nytillkomna barn omhändertogs av Sveriges socialtjänster 2016. Nytillkomna innebär enligt statistiken att de under de föregående fem åren inte haft några insatser av socialtjänsten (socialtjänsterna rensar sina journaler efter fem år så det går inte att säga något om vad som hänt innan dess). Tar man de 7365 och dividerar med en årskull barn så får man tydligen 6,3%.
Statistiken inkluderar bara barn med fullständigt personnummer, dvs inga ensamkommande barn. Antalet omedelbara omhändertaganden var 1183 stycken år 2016. Varför Adina hellre drar siffror från röven än från en bok av någon som bevisligen vet något om ämnet är mer än jag kan svara på.