2019-06-10, 10:39
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
– Förut var de i väg på gårdsfester, red med barnen på ponnyridning, var med i sociala sammanhang på olika ställen runtom i Skåne. Men de senaste tio åren har de avskärmat sig, säger en släkting.

Citat:
Nu har Aftonbladet pratat med fler släktingar. Alla ger samma bild. Föräldrarna har under en lång rad år isolerat sig från allt och alla. En av släktingarna som Aftonbladet pratat med visste inte ens hur många barn familjen hade.

https://www.expressen.se/kvallsposte...n-isoleringen/

Vad hände för cirka 10-år sedan?
Citera
2019-06-10, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det står ingenting i den initiala LVU-ansökan, den som lämnas in inom en vecka från omhändertagandet, om någon läkarundersökning. Däremot presenterar socialtjänsten resultaten från en läkarundersökning (den med förtvinade muskler) vid den riktiga LVU-förhandlingen, sex veckor efter omhändertagandet. Hade det gjorts någon läkarundersökning innan omhändertagandet eller i samband med omhändertagandet hade resultaten från denna rimligtvis presenterats direkt.

För övrigt har media skrivit att socialtjänsten (och polisen) knackade på familjens dörr "på kvällen" den 29 augusti 2018. Rutinmässiga läkarundersökningar görs mycket sällan på kvällstid.

Min fråga var "Vet vi att det är så det har gått till?".

Det är en enkel ja/nej-fråga, vill du vara vänlig att svara på den?

Sen kan jag notera att ditt tidigare påstående - liksom flera andra - revideras efterhand det ifrågasätts, från "Det är så här det fungerar" till "det är bland annat så här det fungerar" till "det kan kanske ha varit så i det aktuella fallet".
Citera
2019-06-10, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Det var mycket matnyttig information i artikeln i trådstarten som bara kan läsas av preunumeranter.
En matnyttig del jag slarvigt missat att skriva om är att flertalet poliser anlände till huset, då det ryktades om att någon i familjen ägnar sig åt skytte.
Polisen gick därav in med förstärkningsväst på.

Kan det vara någon från en skytteklubb som gjort orosanmälan?

Kan någon som är prenumerant kolla vad som stod om detta i ursprungsartikeln:

https://www.hd.se/2019-06-02/fem-ska...fran-omvarlden

Dvs, är det verkligen så att socialtjänsten hade med sig polisen för att det fanns misstankar om att det fanns vapen i huset?

Jag håller med om att det vore konstigt om socialtjänsten omhändertar barnen direkt med hjälp av polis utan att först ha haft möten med föräldrarna, gjort hembesök osv Man kan ju gissa att socialtjänsten försökt få till möten men utan att lyckas, och att de åkt ut till huset vid tidigare tillfällen utan att någon öppnat, vilket ökat upp allvaret i ärendet.
Citera
2019-06-10, 10:51
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Min fråga var "Vet vi att det är så det har gått till?".

Det är en enkel ja/nej-fråga, vill du vara vänlig att svara på den?

Sen kan jag notera att ditt tidigare påstående - liksom flera andra - revideras efterhand det ifrågasätts, från "Det är så här det fungerar" till "det är bland annat så här det fungerar" till "det kan kanske ha varit så i det aktuella fallet".

Jag förstår att det har gått prestige i det här för dig, men nu börjar du faktiskt bli löjlig. Den som reviderar uppgifter i efterhand just nu är ju du och ingen annan.

Nej, vi vet ingenting för vi är bara ett gäng töntar på ett diskussionsforum på internet. Men utifrån uppgifterna i socialtjänstens LVU-ansökan, vilka vi, i brist på bättre, måste betrakta som den mest auktoritativa källan i det här fallet, så har det gått till på det sätt som jag beskrev. Du och övriga läsare får själva bedöma i vilken grad vi kan likställa det med att "det är så det har gått till".
Citera
2019-06-10, 10:57
Medlem
Citat:
Då får du gärna berätta i vilka fler fall socialtjänsten kan begära polishandräckning och vilken lag som ger dem rätt till det.

Det är väldigt vanligt att polisen är med när socialtjänsten ska gå in med ett omedelbart omhändertagande. Detta just eftersom det är ett så stort ingrepp - även den lugnaste förälder kan reagera våldsamt av chock, frustration, ledsenhet vid ett sådant besked. Är man minsta osäker på hur kraftigt föräldrarna kommer reagera har man med polisen. Polisen håller sig utanför huset, eller i ett annat rum, eller en bit bort men är med för att OM det blir våldsamheter ska de kunna gå in och skydda direkt. Av alla de hundratals gånger på år som polisen deltar såhär när barn skall omhändertas är det bara ett fåtal gånger de faktiskt behöver göra något. I detta fallet höll de sig säkerligen utanför eller en bit bakom bara.

Vem som helst kan be polisen att vara med som standby. Det kan en vanlig privatperson göra om man t.ex. ska flytta ifrån ett våldsamt ex och är orolig för att det skall bli våldsamt när man hämtar sina grejer, typ. I socialtjänstens fall rör det sig dessutom om att de är en myndighet, de ingår i polisens uppdrag att vara behjälplig om andra myndigheter behöver dem för att garantera sin eller andras säkerhet. Det är ju en arbetsmiljöfråga också - myndighetspersonalen på socialtjänsten har som alla andra rätt att skyddas från våld och hot i tjänsten.
Citera
2019-06-10, 11:03
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViolinaX
Kan någon som är prenumerant kolla vad som stod om detta i ursprungsartikeln:

Dvs, är det verkligen så att socialtjänsten hade med sig polisen för att det fanns misstankar om att det fanns vapen i huset?

Jag håller med om att det vore konstigt om socialtjänsten omhändertar barnen direkt med hjälp av polis utan att först ha haft möten med föräldrarna, gjort hembesök osv Man kan ju gissa att socialtjänsten försökt få till möten men utan att lyckas, och att de åkt ut till huset vid tidigare tillfällen utan att någon öppnat, vilket ökat upp allvaret i ärendet.
Såhär står det:

Citat:
Klockan 13.53 onsdagen den 29 augusti 2018 börjar socialsekreterarna röra sig framåt mot huset. Poliserna håller sig bakom.
...

Citat:
Fler poliser anländer till platsen. Plötsligt pratas det om att någon i familjen sysslar med skytte.
...

Citat:
Polisens yttre befäl, som snart också anländer till villan, beordrar då: ”Förstärkningsväst på”.
Två poliser påbörjar en framryckning och tar sig in på tomtens baksida.

Citera
2019-06-10, 11:11
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Det är väldigt vanligt att polisen är med när socialtjänsten ska gå in med ett omedelbart omhändertagande. Detta just eftersom det är ett så stort ingrepp - även den lugnaste förälder kan reagera våldsamt av chock, frustration, ledsenhet vid ett sådant besked. Är man minsta osäker på hur kraftigt föräldrarna kommer reagera har man med polisen. Polisen håller sig utanför huset, eller i ett annat rum, eller en bit bort men är med för att OM det blir våldsamheter ska de kunna gå in och skydda direkt. Av alla de hundratals gånger på år som polisen deltar såhär när barn skall omhändertas är det bara ett fåtal gånger de faktiskt behöver göra något. I detta fallet höll de sig säkerligen utanför eller en bit bakom bara.

Vem som helst kan be polisen att vara med som standby. Det kan en vanlig privatperson göra om man t.ex. ska flytta ifrån ett våldsamt ex och är orolig för att det skall bli våldsamt när man hämtar sina grejer, typ. I socialtjänstens fall rör det sig dessutom om att de är en myndighet, de ingår i polisens uppdrag att vara behjälplig om andra myndigheter behöver dem för att garantera sin eller andras säkerhet. Det är ju en arbetsmiljöfråga också - myndighetspersonalen på socialtjänsten har som alla andra rätt att skyddas från våld och hot i tjänsten.

Du har rätt i sak, men det var inte det vi diskuterade här. Här utgick vi istället från att socialtjänsten, enligt media, hade haft polishandräckning vid hämtningen av barnen. Handräckning kan socialtjänsten bara få om de fattat beslut om omhändertagande redan på förhand. Vi diskuterade alltså det faktumet att socialtjänsten fattat beslut om omhändertagande först och samlat in bevis sedan. Ett förfarande som jag tycker är rättsvidrigt (och onödigt) men tyvärr är ganska vanligt.

Citat:
Det var mycket matnyttig information i artikeln i trådstarten som bara kan läsas av preunumeranter.
En matnyttig del jag slarvigt missat att skriva om är att flertalet poliser anlände till huset, då det ryktades om att någon i familjen ägnar sig åt skytte.
Polisen gick därav in med förstärkningsväst på.

Kan det vara någon från en skytteklubb som gjort orosanmälan?

En artikel jag inte har kunnat läsa på grund av dålig tillgång men som är ytterst intressant är Sydsvenskans intervju med föräldrarna publicerad den 2 juni. Enligt rubriken ska mamman i familjen vara mycket kritisk till socialtjänsten, samma åsikter som föräldrarna (och för övrigt barnet med rätt att uttala sig) uttrycker i domstolsprotokollen. Denna intervju måste ha gjorts innan mediaexplosionen och efter mediadrevet gick i gång har föräldrarna, frivilligt eller ofrivilligt, tigit som muren. Det gör denna enda intervju än mer intressant.

För övrigt tror jag att föräldrarna har valt helt fel strategi när de väljer mediatystnad. I och med att fallet nu är extremt uppmärksammat så kan de inte vänta sig någon nåd från socialtjänsten, för socialtjänsten har det gått prestige i detta och de har även sitt eget rykte att försvara, vilket de kommer göra genom att upprätthålla bilden av föräldrarna som ondskefulla och manipulativa. Vad föräldrarna istället borde göra är att bli helt transparenta, bjuda in media till sitt hus, visa runt och berätta sin version av historien, helst styrkt med så mycket protokoll och journalanteckningar som möjligt. Tack vare mediahetsen kommer media inte kunna låta bli att rapportera om detta, trots att deras instinktiva läggning är att stå på socialtjänstens sida. Det här är givetvis extremt integritetskränkande för föräldrarna i fråga, särskilt som de verkar vara långt ifrån perfekta, men deras liv är ändå så dragna i smutsen av den senaste veckans exponering att det inte gärna kan bli så mycket värre. Och jag är som sagt rätt säker på att den här vägen är deras bästa sätt att tvinga ut socialtjänsten i ljuset och få sina barn tillbaka.
Citera
2019-06-10, 11:24
Medlem
Citat:
Såhär står det:

Citat:
Klockan 13.53 onsdagen den 29 augusti 2018 börjar socialsekreterarna röra sig framåt mot huset. Poliserna håller sig bakom.
...

Citat:
Fler poliser anländer till platsen. Plötsligt pratas det om att någon i familjen sysslar med skytte.
...

Citat:
Polisens yttre befäl, som snart också anländer till villan, beordrar då: ”Förstärkningsväst på”.
Två poliser påbörjar en framryckning och tar sig in på tomtens baksida.

Tack för hjälpen!
Nå, då verkar det ju som att socialtjänsten haft med sig polisen som stöd redan från start, men att insatsen eskalerade i och med ryktet om vapen, var nu det kom ifrån mitt i alltihop?
Citera
2019-06-10, 11:24
Medlem
Citat:

Paret fick sitt 4:de barn.
Citera
2019-06-10, 11:30
Medlem
Citat:
Jag förstår att det har gått prestige i det här för dig, men nu börjar du faktiskt bli löjlig. Den som reviderar uppgifter i efterhand just nu är ju du och ingen annan.

Skitsnack. Vad har jag reviderat? Citera gärna.

Någon prestige verkar det dock inte ligga i saken för dig eftersom du kan bli påkommen med brallorna nere hur många gånger som helst utan att skämmas det minsta.

Citat:
Nej, vi vet ingenting för vi är bara ett gäng töntar på ett diskussionsforum på internet.

Exakt, ändå sitter du och uttalar dig tvärsäkert om ditten och datten, och får som sagt därefter revidera din uppfattning enligt ovan. Läge att vara lite mer tvärsäker i dina påståenden kanske?
Citera
2019-06-10, 11:42
Medlem
Citat:

Pappan fick sjukersättning
Citera
2019-06-10, 11:45
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Du har rätt i sak, men det var inte det vi diskuterade här. Här utgick vi istället från att socialtjänsten, enligt media, hade haft polishandräckning vid hämtningen av barnen. Handräckning kan socialtjänsten bara få om de fattat beslut om omhändertagande redan på förhand. Vi diskuterade alltså det faktumet att socialtjänsten fattat beslut om omhändertagande först och samlat in bevis sedan. Ett förfarande som jag tycker är rättsvidrigt (och onödigt) men tyvärr är ganska vanligt.

En artikel jag inte har kunnat läsa på grund av dålig tillgång men som är ytterst intressant är Sydsvenskans intervju med föräldrarna publicerad den 2 juni. Enligt rubriken ska mamman i familjen vara mycket kritisk till socialtjänsten, samma åsikter som föräldrarna (och för övrigt barnet med rätt att uttala sig) uttrycker i domstolsprotokollen. Denna intervju måste ha gjorts innan mediaexplosionen och efter mediadrevet gick i gång har föräldrarna, frivilligt eller ofrivilligt, tigit som muren. Det gör denna enda intervju än mer intressant.

För övrigt tror jag att föräldrarna har valt helt fel strategi när de väljer mediatystnad. I och med att fallet nu är extremt uppmärksammat så kan de inte vänta sig någon nåd från socialtjänsten, för socialtjänsten har det gått prestige i detta och de har även sitt eget rykte att försvara, vilket de kommer göra genom att upprätthålla bilden av föräldrarna som ondskefulla och manipulativa. Vad föräldrarna istället borde göra är att bli helt transparenta, bjuda in media till sitt hus, visa runt och berätta sin version av historien, helst styrkt med så mycket protokoll och journalanteckningar som möjligt. Tack vare mediahetsen kommer media inte kunna låta bli att rapportera om detta, trots att deras instinktiva läggning är att stå på socialtjänstens sida. Det här är givetvis extremt integritetskränkande för föräldrarna i fråga, särskilt som de verkar vara långt ifrån perfekta, men deras liv är ändå så dragna i smutsen av den senaste veckans exponering att det inte gärna kan bli så mycket värre. Och jag är som sagt rätt säker på att den här vägen är deras bästa sätt att tvinga ut socialtjänsten i ljuset och få sina barn tillbaka.

Mamman berättar att bägge föräldrar har jobbat med socialt arbete under 80- och 90-talen.

Citat:
Man överdriver och hittar på saker. Saker som vi kan bevisa, men som rätten inte har tagit hänsyn till.

Mamman hävdar även att de har kontakter inom socialförvaltningen i Ystad som är upprörda över hur fallet har hanterats.

Citat:
Var har ni rest?
– Var vi har rest? Vi har rest över hela Europa, knutet till vår företagsverksamhet.
Reste ni fram till det att barnen blev omhändertagna?
– Vi har rest oregelbundet, som det har passat vårt schema. Nu har vi varit mycket i Danmark de senaste åren. Så det har inte varit jättemycket i Europa.

Mamman önskar berätta deras historia, men väljer att inte göra detta i reportaget:

Citat:
Jag vill att det ska vara välskrivet och ta hänsyn till vårt perspektiv. Det är inget man hastar ihop på två veckor. Du kan skriva vad du vill, det kan jag inte göra något åt. Men det finns en mycket mer intressant historia att berätta.

Efter intervjun skrev hd/sydsvenska ett mail med frågor som mamman inte svarat på när artikeln nedan skrevs: Om varför rektorn i skolan i USA säger att barnen aldrig varit inskrivna på skolan. Samt:

Citat:
• Mellan 2015 och 2018 säger du till Skatteverket att familjen reser runt i världen och barnen är med på era resor. Men vid den här tidpunkten har era barn inga pass?
• Du har varit sjukskriven sedan 2015. Din make har fått sjukersättning under nästan tio års tid. Men både 2015 och i början på 2018 meddelar du Skatteverket att ”samma förutsättningar som tidigare föreligger”. Det vill säga: Ni reser runt i världen med ert företag och barnen. Vad tänker du kring det?

Sorry stilicho: det blev fel när jag skulle citera dig

Edit nr 3: fixat med citat. Är oteknisk

Edit igen, källan https://www.hd.se/2019-06-02/mamman-...ittar-pa-saker
Senast redigerad av Man-At-Arms 2019-06-10 kl. 12:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in