Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-03-04, 12:01
  #1
Medlem
pebs avatar
Har läst mycket på forumet att salvia redan har blivit klassat, men har ni några källor på det? Jag har då inte sett det i några tidningar eller så.. Borde väll ändå stå där? Tackar
Citera
2006-03-04, 12:07
  #2
Medlem
RosaBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peb
Har läst mycket på forumet att salvia redan har blivit klassat, men har ni några källor på det? Jag har då inte sett det i några tidningar eller så.. Borde väll ändå stå där? Tackar
Sök.
Citera
2006-03-04, 12:23
  #3
Medlem
pebs avatar
Ojoj nu hittade jag nått...
http://www.flashback.org/showthread.php?t=289610
Om någon undrar Tack..

(Och btw, )
Citera
2006-03-04, 13:00
  #4
Avstängd
Smartbar Swedens avatar
säger ingenting...

Citat:
Ursprungligen postat av peb
Ojoj nu hittade jag nått...
http://www.flashback.org/showthread.php?t=289610
Om någon undrar Tack..

(Och btw, )

Det inlägget säger ju ingenting.. ingen länk till beslutet öht...
För övrigt så finns inte salvia listat som hälsofarlig vara ännu, så juridiskt sett är det ännu inte klassat.

TFMPP har jag dock för mig finns listat som narkotika redan så nån ytterligare klassning på det är helt onödig. Det verkar inte som om trådskaparen hade nån vidare koll...

Här kan du söka på klassade ämnen:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3910

Säg till om du hittar salvia där. Jag har sökt i 4 dagar men inte hittat något.
Citera
2006-03-04, 13:06
  #5
Medlem
pebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartbar Sweden
Det inlägget säger ju ingenting.. ingen länk till beslutet öht...
För övrigt så finns inte salvia listat som hälsofarlig vara ännu, så juridiskt sett är det ännu inte klassat.

TFMPP har jag dock för mig finns listat som narkotika redan så nån ytterligare klassning på det är helt onödig. Det verkar inte som om trådskaparen hade nån vidare koll...

Här kan du söka på klassade ämnen:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3910

Säg till om du hittar salvia där. Jag har sökt i 4 dagar men inte hittat något.

Jaha, okej låter skit bra ju Måste beställa lite snabbt isf. Tackar
Citera
2006-03-04, 14:00
  #6
Medlem
semafors avatar
Jag tror inte att något beslut om att klassa Salvorin A som hälsofarligt har gått igenom. Den enda källan till påståendet är nån mystisk bilaga på kommers.se.

Jag kommer fortsätta betrakta salvia som lagligt tills jag ser konkreta bevis
Citera
2006-03-04, 15:31
  #7
Avstängd
Smartbar Swedens avatar
farligt...

Citat:
Ursprungligen postat av semafor
Jag tror inte att något beslut om att klassa Salvorin A som hälsofarligt har gått igenom. Den enda källan till påståendet är nån mystisk bilaga på kommers.se.

Jag kommer fortsätta betrakta salvia som lagligt tills jag ser konkreta bevis

Salvinorin A är ju dessutom inte farligt för kroppen. Tvärt om så har ju faktiskt salvian antioxidanta egenskaper varpå en läkemedelsklassning kanske skulle kunna komma på tal. Den enda fara som finns idag för salvia D är nog en fara för psyket (om man röker det, och i tillräckligt stor dos), men jag tror inte det räcker för att klassas som "hälsofarligt" eftersom psykisk hälsa inte har nån klar definition i lagen idag..
Citera
2006-03-04, 18:50
  #8
Medlem
TomiXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartbar Sweden
Salvinorin A är ju dessutom inte farligt för kroppen. Tvärt om så har ju faktiskt salvian antioxidanta egenskaper varpå en läkemedelsklassning kanske skulle kunna komma på tal. Den enda fara som finns idag för salvia D är nog en fara för psyket (om man röker det, och i tillräckligt stor dos), men jag tror inte det räcker för att klassas som "hälsofarligt" eftersom psykisk hälsa inte har nån klar definition i lagen idag..

Henke du som varit med i branschen ett tag bör ju veta att Svenska myndigheter behöver inga som helst argument eller belägg för att klassa ett ämne, man kan nästan tro att FHI klassar vissa ämnen bara för att de kan, tex som de gjorde med 2C-C osv..

De kommer klassa Salvia, det är bara en tidsfråga gissar jag på. Det går ju att "missbruka" enligt FHI vet ni Fast egentligen vet de säkert inte alls vad det är, de har säkerligen bara hört om skiten på Flashback och alla nätshoppar i Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback