2019-06-09, 14:34
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Självklart är den subjektiv. Men det gåt ändå att vara objektiv inom det subjektiva målet man anser att moral handlar om.
Det är objektivt dåligt att skada mig.
Det är objektivt dåligt att göra mig till din slav.
Det är objektivt dåligt att skada mina barn.
Och så vidare ....
Allt detta går emot vad jag anser att moral handlar om, så därför är det inte bara en åsikt att dessa handlingar är fel. Däremot är det en åsikt vad jag anser att moral handlar om.

det finns såvitt jag vet inget auktoriserat uppslagsverk som beskriver och definierar moral på annat sätt än:

concerned with the principles of right and wrong behaviour,
holding or manifesting high principles for proper conduct.

Moral (av latinets adjektiv moralis, "det som rör sederna") är en kvalitativ egenskap i en handling, ett beteende eller hos en person att följa de etiska normerna, att följa god sed. Det kan också betyda förståelsen inför vad som är rätt och fel. ...

detta är den objektiva/standardiserade definition av moral,
och viktigast av allt;
den anger inte vems/vilken moral som är rätt/fel/bra/dålig utan endast vad moral är ontologiskt,
inte epistemologiskt

om du har en annan definion av vad ordet/begreppet moral är så är den oundvikligen subjektiv

att hävda att man kan vara objektiv inom ett subjektivt mål är en motsägelse,

en objektiv syn/perspektiv är den som befinner sig maximalt utanför, neutralt, opartiskt etc,
och observerar något dvs subjektet

det finns tex en objektiv standard/norm för vad 1 kg är,

om du har en annan uppfattning eller definition av vad 1 kg är, så tror jag inte, hur du än argumenterar, kan hävda att din definition av 1 kg är objektiv...
Citera
2019-06-09, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
det finns såvitt jag vet inget auktoriserat uppslagsverk som beskriver och definierar moral på annat sätt än:

concerned with the principles of right and wrong behaviour,
holding or manifesting high principles for proper conduct.

Moral (av latinets adjektiv moralis, "det som rör sederna") är en kvalitativ egenskap i en handling, ett beteende eller hos en person att följa de etiska normerna, att följa god sed. Det kan också betyda förståelsen inför vad som är rätt och fel. ...

detta är den objektiva/standardiserade definition av moral,
och viktigast av allt;
den anger inte vems/vilken moral som är rätt/fel/bra/dålig utan endast vad moral är ontologiskt,
inte epistemologiskt

om du har en annan definion av vad ordet/begreppet moral är så är den oundvikligen subjektiv

att hävda att man kan vara objektiv inom ett subjektivt mål är en motsägelse,

en objektiv syn/perspektiv är den som befinner sig maximalt utanför, neutralt, opartiskt etc,
och observerar något dvs subjektet

det finns tex en objektiv standard/norm för vad 1 kg är,

om du har en annan uppfattning eller definition av vad 1 kg är, så tror jag inte, hur du än argumenterar, kan hävda att din definition av 1 kg är objektiv...
Ok, då tar jag det en sjätte (?) gång.....
Din beskrivning av moral (rätt och fel) säger ingenting om man inte kan härleda det till någonting. Detta någonting är subjektivt. För mig är det hälsa, välmående, lycka, m.m.
Genom detta kan jag dra objektiva slutsatser mot det målet. Ibland är det lätt och ibland är det svårt.

Ditt exempel med vikt är helt irrelevant.

Exempel som jag hört (kommer ej ihåg det exakt): Reglerna till schack är påhittade av oss människor. Men sett till reglerna så går det att säga objektivt om ett drag är bra eller dåligt. Men om du har andra regler ön jag, då talar vi om två olika typer av schack.
Senast redigerad av kiss74 2019-06-09 kl. 14:59.
Citera
2019-06-09, 15:38
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Jag skulle vilja komma med tre invändningar mot att etik är relativ.

Den första invändningen är att om all etik är relativ då finns det heller inget skäl att välja mellan två olika etiska omdömen. Låt säga att din mor har beträtt offentligheten utan en slöja. För detta får hon två alternativ an en imam: (1) hon kan välja att inte längre vara muslim och då behöver hon aldrig mer bära slöja i offentligheten och inget straff kommer utdelas till henne eller (2) hon kan välja att fortsätta följa lagen - men - på grund av hennes upprepade lagbrott mot slöjtvång tidigare kommer hon därmed att stenas offentligt och gå en långsam död till mötes (enligt islamisk lag grävs för övrigt kvinnor inte ned lika djupt i marken vilket gör de plågas värre än männen eftersom det tar längre tid för dem att avlida).

Vilket alternativ bör hon välja? Givet att moralisk relativism är sann bör rådet till din mor vara att hon skall dra lott om saken. Därför att det finns lika goda argument för alternativ (1) som för alternativ (2), det vill säga inga argument överhuvudtaget, det är lika bra som dåligt, det är relativt.

En andra invändning är att etiska argument kan vara mer eller mindre hållbara. Om jag gör det etiska omdömet att alla som bär glasögon bör mördas, därför att min syster äger ett par blåa skor, saknar mitt etiska omdöme logisk hållbarhet. Om det saknar logisk hållbarhet kan omdömet avfärdas som ohållbart. Redan vid denna punkt är det möjligt att skilja mellan bättre och sämre argument och när vi kan skilja mellan dessa finns det därmed också bättre och sämre svar på etiska frågor. Om det finns bättre och sämre svar på etiska frågor är etiken därmed inte relativ.

Den tredje invändningen är att en övermänsklig morallag inte förändrar något i praktiken. En moral skapad av Gud är också påhittad - av Gud. Den blir förvisso objektiv för människor därför att den existerar oberoende av vad vi tycker om saken. Men människor kan också hitta på morallagar. Dessa blir objektiva för Gud därför att de existerar oberoende av vad Gud tycker om saken. Men det förhindrar inte Gud att ha sina subjektiva uppfattningen om vår morallag; lika väl förhindrar det inte människor att ha subjektiva uppfattningar om Guds morallag.

Guds morallagar bygger på Guds intressen; människors morallagar bygger på människans intressen. I åtanke att det är vi människor som lever med varandra tror jag det är en bättre idé att människor skapar morallagar än att Gud (som inte lever med oss) gör det.

jag menar relativ i bemärkelsen legitim
dvs att all etik som människor formulerar har samma legitimitet och existensberättigande,
eller lika gärna ingen alls,

hitler, stalin, religiösa, vemsomhelst behöver inte lyda någon annan lag och etik än den de hittar på

att viss etik upplevs som behagligare, trevligare, nyttigare, godare etc, är bara så relativt någon annan grupps etik

när vi nu tar gud med i bilden,
så tror jag inte det är logiskt möjligt med 2 avvikande, lika maximalt upphöjda objektiviteter/standarder
bara 1 kan vara högst,
och om den inte är högst, kan den inte vara guds, som ju per definition är den högsta möjliga nivån av allt

om gud måste "dela" sin upphöjdhet med tex människor, är denne knappast gud
Citera
2019-06-09, 18:38
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ok, då tar jag det en sjätte (?) gång.....
Din beskrivning av moral (rätt och fel) säger ingenting om man inte kan härleda det till någonting. Detta någonting är subjektivt. För mig är det hälsa, välmående, lycka, m.m.
Genom detta kan jag dra objektiva slutsatser mot det målet. Ibland är det lätt och ibland är det svårt.

Ditt exempel med vikt är helt irrelevant.

Exempel som jag hört (kommer ej ihåg det exakt): Reglerna till schack är påhittade av oss människor. Men sett till reglerna så går det att säga objektivt om ett drag är bra eller dåligt. Men om du har andra regler ön jag, då talar vi om två olika typer av schack.

vad ordet moral är behöver inte härledas längre än till närmsta lexikon och definitionen är inte subjektiv; alla är överens om vad ordet betyder: norm, standard och princip för vad som är korrekt och eftersträvansvärt uppförande

vad däremot alla inte är överens om är vad och hur rätt/riktig/giltig/legal moral är,

vet inte varför du inte ser poängen i viktillustrationen?
kan det bli tydligare att en objektiv standard är helt nödvändig för att objektivt kunna avgöra vad som är rätt och fel?

ett schackdrag kan mycket riktigt vara objektivt bra, men endast om det finns en standard eller referens att kontrollera mot som verifierar att draget är bra enligt denna standards definition
och den måste vara upphöjd och oberoende av vad enskilda schackspelare tycker och anser för att kunna vara absolut objektiv
Senast redigerad av jipeess 2019-06-09 kl. 19:33.
Citera
2019-06-09, 20:04
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Jag tror inte att logik är ett tillräckligt villkor för sanning. Logiska utsagor kan som exempel ibland motsättas av fakta. Se mitt svar nedan gällande diskussionen om homosexualitet. Även definitionen av begrepp vi använder påverkar sanningshalten.
Min poäng var att sanning är ett nödvändigt villkor för logik. Det går inte att göra en giltig slutledning utan att använda påståendesatser som har ett givet sanningsvärde.
Citat:
Jag skulle nog säga att den är förnuftig.
Jag skulle säga att det är ett grundlöst antagande.
Citat:
De flesta av oss använder etik på en intuitiv nivå.
Ja, exakt. Det är på den här "intuitiva nivån" som jag skulle säga att den "religiösa" aspekten befinner sig. I somliga fall är det omöjligt att basera sitt handlande på förnuftsresonemang, därför att det föreligger ett olösligt etiskt dilemma, en pliktkonflikt, tidsbrist etc. Du kan kalla det intuition, instinkt, samvetet, din daimon, din genius, självet, en ängel, Guds röst osv. Psykologiskt sett är det, om inte samma sak, så åtminstone snarlikt.

Och jag talar här i huvudsak om extraordinära tillfällen, saker som rör liv och död etc., inte om etiska beslut som görs "intuitivt" p.g.a. slentrian, intellektuell lathet, grupptryck och dylikt. (Även om jag tror att de har sin grund i samma sak, nämligen det omedvetna.)

Citat:
De flesta av oss tenderar att följa den etik som för tillfället gäller i samhället. Det finns säkerligen kognitiva skäl till detta. Men också ett praktiskt skäl: det tar mycket tid om vi skall överväga varje litet beslut vi gör i vardagen genom långa kalkyler. Om jag skulle göra en utilitaristisk kalkyl för varje beslut i mitt liv skulle jag inte göra annat.
Jag skulle säga att det är omöjligt. Det går inte att på något meningsfullt sätt beräkna följderna av sitt handlande. Det finns så många faktorer att ta hänsyn till att de oanade konsekvenserna är oöverblickbara.

Citat:
Däremot är det ingen tvekan om att människor också använder den kritiska nivån; ibland kan vår intuition säga att något verkar vara fel med en uppfattning och då undersöker vi den kritiskt istället för att enbart godta den.
Visst. Men man kan också, om man har god moralisk karaktär, handla mot förnuftet.

Citat:
Min uppfattning är att vardagsetiken förvisso skulle kunna bestå av utilitaristiska kalkyler, men att vi till stor del måste förhålla oss till enklare regler.

Dessa regler bör enligt mig vara lagar och förordningar (baserade på utilitarism kalkyler) samt enklare regler, som att vi icke skall ljuga, etc. Där har deontologisk etik en fördel i vardagen: den är enklare att tillämpa i vardagen men däremot är den inte bra på att anpassas till olika situationer - vilket jag skulle hävda utilitarism är - men då är uppkommer problemet även om utilitairsm är anpassningbar kräver det enormt mycket tid och tanke av oss för att kunna tillämpas.
Hur rättfärdigar du hoppet från "det intuitiva" till utilitarismkalkylen? Att bara påstå att man skulle kunna räkna ut något är inte detsamma som att faktiskt räkna ut.

Några allmänna invändningar mot utilitarism:
1) Hur kvantifierar man "lycka" på något meningsfullt sätt?
2) Hur beräknar man effekterna av en handling?
2.1) Hur avgör man vilka faktorer man bör ta hänsyn till?
2.2) När tar effekterna av en handling slut?
Citat:
Ja, för och nackdelar med alla. För mig förefaller utilitarism ha minst nackdelar. En generell nackdel med icke-konsekvensetiska system är att de inte tar hänsyn till hur människor faktiskt påverkas av beslut.

Jag accepterar premiss (1), (2) förhåller mig tveksam till premiss (3) och förkastar premiss (4).
Skälet till detta är:
Premiss (3) verkar förutsätta att sex alltid bör ske i reproduktivt syfte vilket jag inte är enig om.
Nja, jag tänkte nog snarare något i stil med att reproduktivt heterosexuellt sex helt enkelt gör mer än någon annan typ av sex kan. Man skulle kunna göra en grov uppdelning av funktioner som en sexuell handling kan utföra, typ: (i) lust, (ii) kärlek, (iii) reproduktion. Med en sådan uppdelning kan ett homosexuellt samlag max uppfylla (i) och (ii). Då kan man resonera som så att om i-iii alla är bra, är det heterosexuella reproduktiva samlaget det bästa, endast i kraft av att det uppfyller flest funktioner.

Citat:
Premiss (4) är induktivt falsk. Studier påvisar att homosexuella utgör 3-10% av befolkningen men för att erhålla en medelmåttlig hållning låt oss anta 5%. Om alla homosexuella upphöjde det till allmän lag att ingå i en samkönad relation (som därmed inte alstrar barn), är det en statistisk omöjlighet att denna futtiga procentuella andel skulle ta död på mänskligheten. Om alla heterosexuella upphöjde det till allmän lag att ingå i samkönade relationer uppkommer direkta motsägelser vilket jag tror diskvalificerar tesen.
Jag sade allmän lag. Du uttrycker dig som att det vore omöjligt för en heterosexuell att ha samkönat sex, vilket inte är fallet. Se till exempel på pederastin i den antika världen. Jag skulle säga att det är tveksamt att sätta likhetstecken mellan den och vad vår tid kallar homosexualitet.
Citat:
Det andra skälet till att premissen är falsk är att det i nuläget är möjligt att alstra barn oberoende av sexuell läggning. Som även om premiss (4) var sann skulle provrörsbefruktning vara möjlig för i syfte att rädda mänskligheten.
Visst. Men jag skulle nog även klassificera provrörsbefruktning som en typ av heterosexuell handling, eftersom mänsklig reproduktion är sexuell till sin natur.

Edit: Och angående detta att en futtig procentandel inte spelar någon roll... Givet att det endast fanns en enda tjuv, vars stölder på det stora hela är försumbara, följer därav att stöld är moraliskt rätt?
Citat:
Kort och gott, tvivlar jag på att acceptans av homosexualitet kommer att döda mänskligheten. Speciellt i åtanke att jorden just nu är överbefolkad.
Syftet var som sagt bara att påvisa att det är möjligt att argumentera för i princip vad som helst.
Citat:
Du har däremot rätt om att enbart logik kan rättfärdiga absurda slutsatser. Tag följande:

P1 Gud har endast en son.
P2 Guds son är odödlig.
P3 Arepo är Guds son.
Alltså, är Arepo odödlig.

Om P1, P2, och P3, är sanna, följer slutsatsen logiskt. Frågan är hur vi vet att de är sanna. Vi kan argumentera med ytterligare logiska argument. Eller kan vi omkullkasta slutsatsen med ett, enda simpelt argument: ett induktivt argument, nämligen: vi kan testa om Arepa är odödlig. Om inte, faller i vart fall premiss P2.
Eller också är det P3 som är falsk.

Ett litet tillägg:
Bara för att man vet vad det goda är, rent förnuftsmässigt, följer inte att man gör det goda. Därtill krävs åtminstone att man har moralisk karaktär, att man är dygdig. Ibland är inte ens det tillräckligt, man behöver hjälp utifrån/inifrån (dvs. Guds hjälp). Och det är inget man medvetet kan råda över.
Senast redigerad av Arepo 2019-06-09 kl. 20:42.
Citera
2019-06-09, 21:11
Medlem
Citat:
vad ordet moral är behöver inte härledas längre än till närmsta lexikon och definitionen är inte subjektiv; alla är överens om vad ordet betyder: norm, standard och princip för vad som är korrekt och eftersträvansvärt uppförande

vad däremot alla inte är överens om är vad och hur rätt/riktig/giltig/legal moral är,

vet inte varför du inte ser poängen i viktillustrationen?
kan det bli tydligare att en objektiv standard är helt nödvändig för att objektivt kunna avgöra vad som är rätt och fel?

ett schackdrag kan mycket riktigt vara objektivt bra, men endast om det finns en standard eller referens att kontrollera mot som verifierar att draget är bra enligt denna standards definition
och den måste vara upphöjd och oberoende av vad enskilda schackspelare tycker och anser för att kunna vara absolut objektiv
Exakt. Vad moral betyder är ganska klart, men inte vad det är. Det är detta jag sagt hela tiden (vad moral är för mig).

Viktillustrationen går att mäta. Mitt exempel om schack är bättre, då det bygger på subjektivitet, men man kan dra objektiva slutsatser om man ”köper” reglerna och vad schack går ut på.
Citera
2019-06-09, 22:35
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Exakt. Vad moral betyder är ganska klart, men inte vad det är. Det är detta jag sagt hela tiden (vad moral är för mig).

Viktillustrationen går att mäta. Mitt exempel om schack är bättre, då det bygger på subjektivitet, men man kan dra objektiva slutsatser om man ”köper” reglerna och vad schack går ut på.

att det existerar subjektiva åsikter om vad rätt moral är, eller vad det bästa schackdraget är, finns det ingen som invänder emot,

men förklara gärna vad som krävs för att något subjektivt ska kunna bli objektivt
Citera
2019-06-09, 22:36
Medlem
Citat:
att det existerar subjektiva åsikter om vad rätt moral är, eller vad det bästa schackdraget är, finns det ingen som invänder emot,

men förklara gärna vad som krävs för att något subjektivt ska kunna bli objektivt
Kan något subjektivt bli objektivt?
Citera
2019-06-09, 23:09
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Kan något subjektivt bli objektivt?

ja,
om det subjektiva upphöjs till yttersta standard

en gång i tiden var en tum ett godtyckligt, subjektivt fastställt mått,
nu finns en global standard, ingen bråkar om vad som är rätt eller fel tum

om det däremot saknas en högsta global standard för tex dödsstraff, abort, sexualnormer etc,
så är alla åsikter kring detta subjektiva och godtyckliga,

huruvuda man har nytta eller glädje av det ena eller andra, är irrelevant,
Citera
2019-06-10, 00:11
Medlem
Citat:
ja,
om det subjektiva upphöjs till yttersta standard

en gång i tiden var en tum ett godtyckligt, subjektivt fastställt mått,
nu finns en global standard, ingen bråkar om vad som är rätt eller fel tum

om det däremot saknas en högsta global standard för tex dödsstraff, abort, sexualnormer etc,
så är alla åsikter kring detta subjektiva och godtyckliga,

huruvuda man har nytta eller glädje av det ena eller andra, är irrelevant,
Ja, det är naturligtvis lättare att göra mätbara saker objektiv. Det är därför jag inte gillade ditt exempel med vikt.

Men jag behöver ingen global standard för att göra objektiva bedömningar om en handling är moralisk eller inte. Det enda jag behöver är en subjektiv standard som är målet med moralen. Därifrån kan jag göra objektiva bedömningar. Det är objektivt bättre att göra mål i fotboll än att inte göra mål, OM man gått med på vad fotboll går ut på.
Citera
2019-06-10, 08:08
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ja, det är naturligtvis lättare att göra mätbara saker objektiv. Det är därför jag inte gillade ditt exempel med vikt.

Men jag behöver ingen global standard för att göra objektiva bedömningar om en handling är moralisk eller inte. Det enda jag behöver är en subjektiv standard som är målet med moralen. Därifrån kan jag göra objektiva bedömningar. Det är objektivt bättre att göra mål i fotboll än att inte göra mål, OM man gått med på vad fotboll går ut på.

en standard som är subjektiv är en motsägelse, och kan inte utgöra en standard

om standarden/objektiviteten/regeln har fastställt att det är bättre att göra mål än att inte göra det, så är det så,
oavsett om man, du eller andra går med på vad fotboll går ut på

f.ö. ser jag ingen skillnad på min viktillustration och din fotbollsillustration,

båda illustrerar ju att objektiv opartisk bedömning bygger på en upphöjd standard,

om den enes moral förkastar homosexualitet,
och den andres fördömer det,
vem handlar då enligt objektivt rätt/god moralstandard?
Senast redigerad av jipeess 2019-06-10 kl. 08:18.
Citera
2019-06-10, 09:31
Medlem
Citat:
en standard som är subjektiv är en motsägelse, och kan inte utgöra en standard

om standarden/objektiviteten/regeln har fastställt att det är bättre att göra mål än att inte göra det, så är det så,
oavsett om man, du eller andra går med på vad fotboll går ut på

f.ö. ser jag ingen skillnad på min viktillustration och din fotbollsillustration,

båda illustrerar ju att objektiv opartisk bedömning bygger på en upphöjd standard,

om den enes moral förkastar homosexualitet,
och den andres fördömer det,
vem handlar då enligt objektivt rätt/god moralstandard?
Nej, fotbollstegler ändras, samt att det kan skilja mellan olika länder, kön och ålder. Ett kg ändras inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in