Citat:
Om du tycker att det inte finns några etiska argument mot sexuellt umgänge mellan bögar. Vad finns det för argument mot sexuellt umgänge mellan syskon? Eller med föräldrar om man är vuxen? Är allt detta okej enligt dig med? Jag förutsätter att man har skyddad sex och enbart har sex pga njutning i dessa fall.
Min uppfattning är att sexuellt omgänge mellan syskon eller föräldrar är etiskt försvarbart om och endast om (1) det sexuella umgänget sker under samtycke, (2) ingen av de inblandade parterna är i beroendeställning till varandra, (3) alla parter som deltar i samlaget är i myndig ålder, samt (4) samlaget inte leder till avkomma.
Det finns ett par invändningar denna slutsats. En invändning är att slutsatsen ter sig vara intuitivt orimlig. Det beror troligen på att en sådan uppfattning är ytterst ovanlig i vår kultur och därför är vår intuition att det är något fel på uppfattningen. Men att något ter sig orimligt är ju inte ett bevis på att uppfattningen är orimlig. Däremot kan det vara en en indikation på att uppfattningen är orimlig. Det är också sannolikt att en sådan slutsats skapar äckelkänslor hos människor som inte är genetiskt disponerade till just en sådan sexuell läggning. Detta är således enbart en känsloreaktion, vilket är ett logiskt felslut, och därmed är det inte ett rationellt argument, varav det faller platt.
En annan invändning - som förefaller värd att fundera över - är (4). Skyddat sex är nämligen ingen garanti för att en kvinna inte blir gravid. Det sker då och då att folk både blir gravida och drabbas av könssjukdomar även under skyddatsex. En graviditet kan uppkomma även vid skyddat sex. Vilket i sin tur, i termer av incest, leder till barn som blir födda med defekter. Det skapar negativa konsekvenser både för barnet som blir till och för omvärlden. Kan vi lösa problemet genom att tvinga föräldrar som fått barn med defekter (på grund av incest) att göra abort? Ska staten göra detta? Om inte, får vi barn med mycket grava defekter i samhället. Är det acceptabelt? Kanske är det bäst att förbjuda incest för att försäkra oss om att sådana barn inte kommer till? Då blir nästkommande fråga om ett sådant förbud kommer att påverka hur människor agerar: förbud mot cannabis, som exempel, gör inte att människor slutar använda det. Lika lite tror jag förbud mot incest gör att människor slutar upp med det. Eller omvänt: jag tror inte incest blir vanligare om det blir lagligt. Det är tämligen enkelt att bedriva incest och risken att bli påkommen är mycket låg. Mycket enklare än att tillskaffa sig cannabis och bruka cannabis utan att bli påkommen.
Kort och gott: incestfrågan har jag ingen tydlig uppfattning i. Det har inte varit en fråga jag prioriterat. Däremot förefaller det orimligt att påstå: ''Incest är moraliskt fel, oberoende av om det påverkar andra eller inte''.
För en religiös person är det enklare. De behöver enbart (1) välja en religion, (2) välja en tolkning av vald religion bekräftar deras redan existerande uppfattning om incest, [b](3) hänvisa till ''Gud säger att det är rätt/fel, alltså är det rätt/fel''. Sedan upprepas detta dogmatiskt utan något som helst intresse, förståelse, argument eller problemformulering i sakfrågan. Problemet med en sådan uppfattning är att det överhuvudtaget inte bidrar med någonting i diskussionen.
Senast redigerad av Professor.Wer 2019-06-08 kl. 20:56.
Senast redigerad av Professor.Wer 2019-06-08 kl. 20:56.