Citat:
Ditt svar saknar relevans till min fråga.
Om Gud påstår att något är moraliskt fel - utan att Gud presenterar argument för sitt påstående -
och om du tror att det Gud säger är sant, då tror du på det Gud säger utan att du har några som helst skäl för det utöver att Gud har sagt det. Har du någon relevant invändning?
Du påstår att homosexualitet är moraliskt förkastligt. Har du något argument för det påståendet utöver att Gud säger det? Tror du också att toaletter är hemsökta av Djinn enbart därför att Gud säger det?
Citat:
Du tycker inte att principen att vi blint bör lyda någon som har makt är en farlig idé? Det är ju den idén hela din gudsuppfattning bygger på. Som proconsul säger: Tyranner och förtryckare behöver inte förklara sig eller ens ha skäl till vad de gör, de lever i en värld av maktfullkomlighet och kan hitta på vad som helst bara för att de känner för det.
Om Gud bestämde att det var en moralisk plikt att våldta och tortera minst ett barn, skulle du blint lyda Gud då och våldta och tortera ett barn därför att Gud säger det?
Citat:
Jag har redan gett dig ett svar: deduktion och induktion. Om du sedan i detalj inte har kunskap om dessa områden är det inte mitt ansvar att utbilda dig. Det är grunden till både vetenskap och filosofi. Det är grundas till all kunskap vi har – inklusive kunskap om Guds ord. Så avfärdar du induktion och deduktion som en källa till kunskap, då avfärdar du också religion, historia, juridik.. allt.
Citat:
Ditt resonemang bröt mot logikens lagar oberoende av om min utgångspunkt i början av trådstarten var inkorrekt eller ej. Två fel ger inte ett rätt.
Citat:
Här begår du fler fel i ditt sätt att resonera:
1) Homosexualitet existerar bland ~1 500 olika djurater inklusive hos människan. Det är observerat. Det är fakta. Alltså, är homosexualitet helt uppenbart naturligt. På den punkten har du alltså direkt fel i sakfrågan.
2) Om du anser att det som är naturligt är gott, och det som är onaturligt är dåligt, då måste du också acceptera att våldtäkt och mord är gott. Därför att både våldtäkt och mord existerar i naturen, alltså är det naturligt, och därmed är det enligt din uppfattning då moraliskt gott. Dessutom, är botemedel för exempelvis influensa onaturligt, lika väl som datorer, därmed kanske sjukhus borde läggas ned och datorer förbjudas?
Senast redigerad av Professor.Wer 2019-06-03 kl. 15:41.
Senast redigerad av Professor.Wer 2019-06-03 kl. 15:41.