Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-03-03, 21:47
  #1
Medlem
Nemesis1s avatar
Goderafton! Jag ligger här i en liten fluffig dimvärld under påverkan av Subutex (ett piller vars effekt liknar morfin) och försöker peta ihop en playlist som passar min sinnesstämning...

Jag vill ha svenskspråkig rock och pop från 70- och 80-talet... Sån musik som en gammal heroinist sitter och drömmer sig tillbaka i tiden på... En tid då han var ung, oskyldig och naiv... Sån musik som han lyssnade på under festen som ledde till att han blev av med oskulden... En sån musik som han lyssnade på medan han sparade långt hår trots sin morsas protester... Sån musik som han lyssnade på då han rökte sin första haschpipa, en tid då drogerna var nya och spännande, innan allting sket sig...

Just nu ser min playlist ut såhär:

Freestyle - Vill ha dig
Factory - Efter plugget
Pugh Rogerfeldt - Dinga linga Lena
Kalle Baah - Starka strömmar
Kenta Gustafsson - Var finns alla polarna
Gyllene Tider - Billy
Nationalteatern - Kolla kolla

Skriv fler låttips i samma stil! Gärna låtar som har med droger att göra, Noice borde väl ha några låtar om sånt, med tanke på att två av medlemmarna knarkade till sig en död i leversjukdomen hepatit C... Men låtarna behöver inte handla om droger, ni får gärna tipsa mig om andra nostalgiska låtar också... Uppror mot föräldrar och lärare, butikssnatteri och ungdomliga romanser (helst upptemplåtar om att vara nykär en jobbiga smörballader dock) är andra teman som uppskattas...
Citera
2006-03-03, 21:51
  #2
Medlem
ugglans avatar
soundtracket till mods-trilogin?
Citera
2006-03-03, 21:53
  #3
Medlem
BjörnHellbergs avatar
Bara ta o ladda ner nån av de alltför många blandskivorna under namnet "så svenskt"..mer svenskt,glatt och helt ärligt värre än så kan det inte bli.
Citera
2006-03-03, 22:13
  #4
Medlem
Nemesis1s avatar
Några tips på enskilda låtar??
Citera
2006-03-03, 22:21
  #5
Medlem
pentrys avatar
Ingen aning, men jag kör till med följande;

Just Nu - Tomas Ledin
Vingar - Mikael Rickfors
Johhny Rocker - Magnus Uggla
En kväll i T-banan - Noice
Skateboard - Magnum Bonum
Ooa hela natten - Attack

.........åtminstone gällande "svennerock"
Citera
2006-03-03, 23:17
  #6
Medlem
BjörnHellbergs avatar
haha, du måste ju ha med "hockeyfrilla" med DLK och tvålen med gamla hederliga Ramel
Citera
2006-03-04, 12:54
  #7
Medlem
Nemesis1s avatar
Fanns det några svenska rockbrudar i stil med Doro och Lita Ford på 80-talet som gjorde bra låtar på svenska??
Citera
2006-03-04, 13:21
  #8
Medlem
Tone Norum...
Citera
2006-03-04, 13:35
  #9
Medlem
GreenManalishis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Fanns det några svenska rockbrudar i stil med Doro och Lita Ford på 80-talet som gjorde bra låtar på svenska??
En del tidiga av Louise Hoffsten kanske?
t.ex Vin av frihet
Citera
2006-03-04, 13:50
  #10
Medlem
storytellers avatar
Motvind - Skolanlåten (http://rapidshare.de/files/14659709/...l_ten.mp3.html) <--- Tänk dig Steffe, 15 år, skolavslutning i Bagarmossen 1976. Lärarna har just gett honom streck i nästan alla ämnen och han går lite småbesviket hem, öppnar en av farsans öl och sätter på den här låten på LP-spelaren samtidigt som han slår Tonys nummer; det är visst fest ikväll.
Nationalteatern - Livet är en fest <--- Festen nalkas; när de närmar sig den föräldrafria villan hör de självklart den här låten dunka ur Svenssonfamiljens arma LP-spelare; "...och om livet är en pest, fyllan värmer bäst". Vad vore 70-talet utan "Livet är en fest"?
Peps Blodsband - Hög Standard <--- En månad senare är Steffe och kompisarna på den lokala badplatsen. Det börjar bli sent och en bekant till Tony, Janne, har med sig en bit hasch. Steffe tar ett motvilligt bloss medans han ser solen gå ner över sjön. Han lutar sig tillbaka; fan, det här med droger kanske inte var så jävligt ändå...

Eventuellt:
Angel - Sommaren I City
Millas Mirakel - Rytmen av ett regn
Magnus Uggla - Värsta grymma tjejen
Noice - Vi rymmer bara du och jag
Citera
2008-05-19, 16:31
  #11
Medlem
Nemesis1s avatar
Nu är det dags att väcka liv i den här tråden igen! Jag kan börja med att komma med ett par tips själv:

Trettioåriga kriget - På jakt efter rock
Trettioåriga kriget - Hej på er
Trettioåriga kriget - Blues
Dag Vag - Ogräs
Ted Gärdestad - Satellit
Ted Gärdestad - Eiffeltornet
Råg I Ryggen - Jan Banan
Råg I Ryggen - Det kan väl inte vara farligt
Rasta Hunden - Rastlös
Ebba Grön - 800 grader

Mer tips, tack! Och Storyteller, du gör verkligen skäl för ditt namn! Hoppas att du läser detta inlägg trots att det var mer än två år sen du skrev i tråden...
Citera
2008-05-19, 16:32
  #12
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Mer tips, tack! Och Storyteller, du gör verkligen skäl för ditt namn! Hoppas att du läser detta inlägg trots att det var mer än två år sen du skrev i tråden...
Haha, jäklar, den här tråden minns man... vilka jävla historier man drog till med dessutom..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback