Citat:
Ursprungligen postat av
Ministaty
Hej!
Jag bor i ett obelånat hus värt cirka 3 miljoner. Tanken slog mig att belåna upp husjäveln till 85%, få ut 2.55 miljoner och sedan lägga in hela summan på börsen. Jag bor ensam och tjänar 360k om år brutto.
Min fråga är egentligen, om man går in på banken och säger att man vill belåna hela kåkjäveln, och dom frågar "Varför?". Vad ska jag svara då egentligen? Man kan väl inte bara säga som det är att man ska investera det i en globala indexfond på börsen? Eller kan man det?
Försöker man ljuga till något, typ att man ska möblera om och renovera huset, då vill dom väl ha kvitton och bevis på det?
Hur gör andra som belånar sina kåkjävlar enbart för att investera pengarna?
Bortsett från räntan (säg 1,5%) kommer du få amortera 2%. Ränta ca 38000 (-11500 ränteavdrag) om året och amortering ca 50000 = ungefär 76500 kr lånekostnad per år.
Förresten såg jag nu vad du tjänar, vilket är för lite för att slippa det nya skärpta amorteringskravet på 4,5 ggr årsinkomst, så det skulle bli ännu dyrare.
Får vara riktigt bra placeringar om du ska tjäna pengar på detta - om du nu ens beviljs lånet.