• 1
  • 2
2019-05-27, 23:02
Medlem
Hej!

Jag bor i ett obelånat hus värt cirka 3 miljoner. Tanken slog mig att belåna upp husjäveln till 85%, få ut 2.55 miljoner och sedan lägga in hela summan på börsen. Jag bor ensam och tjänar 360k om år brutto.

Min fråga är egentligen, om man går in på banken och säger att man vill belåna hela kåkjäveln, och dom frågar "Varför?". Vad ska jag svara då egentligen? Man kan väl inte bara säga som det är att man ska investera det i en globala indexfond på börsen? Eller kan man det?
Försöker man ljuga till något, typ att man ska möblera om och renovera huset, då vill dom väl ha kvitton och bevis på det?

Hur gör andra som belånar sina kåkjävlar enbart för att investera pengarna?
Citera
2019-05-27, 23:05
Bannlyst
Det verkar inte vara nån bra idé. När lågkonjunkturen slår till kommer aktier falla 50%.
Citera
2019-05-27, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgabelli
Det verkar inte vara nån bra idé. När lågkonjunkturen slår till kommer aktier falla 50%.
Jag tar reda på denna informationen innan fallet så när vi väl är inne i kraschen så vet jag exakt vad jag ska göra
Citera
2019-05-27, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Hej!

Jag bor i ett obelånat hus värt cirka 3 miljoner. Tanken slog mig att belåna upp husjäveln till 85%, få ut 2.55 miljoner och sedan lägga in hela summan på börsen. Jag bor ensam och tjänar 360k om år brutto.

Min fråga är egentligen, om man går in på banken och säger att man vill belåna hela kåkjäveln, och dom frågar "Varför?". Vad ska jag svara då egentligen? Man kan väl inte bara säga som det är att man ska investera det i en globala indexfond på börsen? Eller kan man det?
Försöker man ljuga till något, typ att man ska möblera om och renovera huset, då vill dom väl ha kvitton och bevis på det?

Låter extremt riskabelt att göra strax innan den väntade kraschen. Jag har en känsla av att den som är skuldfri kommer vara väldigt glad för det framöver..
Citera
2019-05-27, 23:08
Medlem
Mullrets avatar
TS kanske kan ha en sparhorisont på 20 år. Då funkar det.
Citera
2019-05-27, 23:32
Medlem
Citat:
Hej!

Bortsett från räntan (säg 1,5%) kommer du få amortera 2%. Ränta ca 38000 (-11500 ränteavdrag) om året och amortering ca 50000 = ungefär 76500 kr lånekostnad per år.

Förresten såg jag nu vad du tjänar, vilket är för lite för att slippa det nya skärpta amorteringskravet på 4,5 ggr årsinkomst, så det skulle bli ännu dyrare.

Får vara riktigt bra placeringar om du ska tjäna pengar på detta - om du nu ens beviljs lånet.
Citera
2019-05-28, 09:36
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Bortsett från räntan (säg 1,5%) kommer du få amortera 2%. Ränta ca 38000 (-11500 ränteavdrag) om året och amortering ca 50000 = ungefär 76500 kr lånekostnad per år.

Förresten såg jag nu vad du tjänar, vilket är för lite för att slippa det nya skärpta amorteringskravet på 4,5 ggr årsinkomst, så det skulle bli ännu dyrare.

Får vara riktigt bra placeringar om du ska tjäna pengar på detta - om du nu ens beviljs lånet.

För att inte tala om det faktum att han "ska göra detta när vi är mitt inne i kraschen" Räntorna lär ju vara uppe på vadå, 5-10% i ett sådant scenario? Utöver det lär bostadens värde lär ha sjunkit en hel del också.

Bostadsmiljonärer som TS är skojiga, det här med att dom pengarna egentligen "inte finns" förrän man lämnar marknaden missas ofta.
Citera
2019-05-28, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
För att inte tala om det faktum att han "ska göra detta när vi är mitt inne i kraschen" Räntorna lär ju vara uppe på vadå, 5-10% i ett sådant scenario? Utöver det lär bostadens värde lär ha sjunkit en hel del också.

Bostadsmiljonärer som TS är skojiga, det här med att dom pengarna egentligen "inte finns" förrän man lämnar marknaden missas ofta.

Räntor på 5-10% i en lågkonjunktur? Du har läst mycket makro eller?
Citera
2019-05-28, 10:21
Medlem
Banken kommer inte gå med på de summorna utan att du redovisar med korrekthet var pengarna ska gå, och ska de in på börsen kommer de aldrig acceptera risken.

Någon halvmille går nog, med en korrekt värdering och att du säger att det ska gå till renovering, etc.
Citera
2019-05-28, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Banken kommer inte gå med på de summorna utan att du redovisar med korrekthet var pengarna ska gå, och ska de in på börsen kommer de aldrig acceptera risken.

Någon halvmille går nog, med en korrekt värdering och att du säger att det ska gå till renovering, etc.
Jag tror han kan få ut en miljon, med motivering att huset ska byggas till och renoveras mm. Givetvis hade allt det här varit enklare om han gjort det för fem år sen. Då fanns ingen hejd på hur mycket man kunde låna.
Citera
2019-05-28, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck

Stämmer ganska bra, förutom att amorteringen inte är en kostnad. Och att placeringarna måste vara riktigt bra. Avkastningen måste täcka kostnaden för kapital, om man räknar med låga räntor krävs ganska låg avkastning, och vice versa
Citera
2019-05-28, 15:08
Medlem
Citat:
Hej!

Om du lyckas att få banklån för att handla aktier via Avanza eller Nordnet så kan du sen belåna upp till 60-80% själva aktierna.
WIN WIN om du har dom rätta aktier i depån!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in