2019-05-28, 15:38
Medlem
Hade du frågat för fem eller tio år sedan hade du säkert fått lika dåliga svar som idag. Med facit i hand kan vi konstatera att du hade gjort en bra affär. Hur kan man veta sådant i förväg? Ja, mycket av "säkra" placeringar ska göras under en lång tid för att kunna utnyttja dalar i kurserna.

Du kan ju låna pengar och placera allt nu men om kurserna dalar en stund så, behöver inte ens gå ner mycket, så får du vänta innan kapitalet arbetar åt dig. Ändå betalar du räntor och kanske amorteringar. Varför betala räntor till en bank om man kan placera dessa själv.
Med din inkomst bör du kunna placera 75 till 100k om året.

Kan ju vara intressant att låna en mindre summa, göra två olika placeringar med kort och lång placerinstid, och sedan jämföra dessa.
Citera
2019-05-28, 15:48
Medlem
Aigiss avatar
Ett tips är ju att inte maxbelåna sig hur som helst utan kanske nöja sig med en lite mindre summa.
Citera
2019-05-28, 16:33
Medlem
johnny_viciouss avatar
Ändå intressant att veta hur hårda bankerna är när det gäller att belåna huset - säg att man har ett par hundra tusen i privata skulder, kan man belåna sitt hus för att betala av dom?
Citera
2019-05-28, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Ändå intressant att veta hur hårda bankerna är när det gäller att belåna huset - säg att man har ett par hundra tusen i privata skulder, kan man belåna sitt hus för att betala av dom?
Det lär inte va nåt problem , var varannan svensk har ju köpt båtar, bilar och stugor med villan som bankomat
Citera
2019-05-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amen-sluta
Stämmer ganska bra, förutom att amorteringen inte är en kostnad. Och att placeringarna måste vara riktigt bra. Avkastningen måste täcka kostnaden för kapital, om man räknar med låga räntor krävs ganska låg avkastning, och vice versa

Sant. Ändå pengar som ska fram, med relativt medioker lön.

Undrar dock om amorteringskraven gäller när man redan äger hus?

Har hört om folk som inte kunnat låna till garagebygge o dylikt, trots ganska låg belåningsgrad. Kanske har dom småkrediter utav helvete.
Citera
2019-05-28, 20:02
Medlem
Kan inte TS låna en mindre summa, säg 500k, i olika banker? Säga att man ska köpa en bil eller båt eller vad som helst? Söka varje lån med en månads mellanrum eller så.
Citera
2019-05-28, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Kan inte TS låna en mindre summa, säg 500k, i olika banker? Säga att man ska köpa en bil eller båt eller vad som helst? Söka varje lån med en månads mellanrum eller så.

Det blir dyrt som fan med pantbrev + att bankerna ändå kan se vilka lån som ligger.
Citera
2019-05-29, 08:26
Medlem
Plecebos avatar
Okej!
Om jag går in och säger kanske, hej! jo jag tänkte köpa en ny bil så jag vill belåna upp 500k.

Kommer dom vilja ha något bevis på att jag ska köpa bil eller att jag köpte bilen efteråt?
Jag undrar detta också nämligen, har ungefär samma värden på huset som TS.
Citera
2019-05-29, 08:42
Medlem
Otroligt mycket dåliga svar i tråden.
Självklart kan du belåna fastigheten, det är absolut ingen skillnad på att ta lån på ny eller existerande fastighet.

Men du kommer få betala avgift för pant brev om det ej finns. Banken ger blanka faaan vad du skall använda pengarna till, det spelar ingen roll, de har ju sin säkerhet i huset. Hade det varit konsumptionslån hade det varit fler frågor.

Däremot kan jag tycka det är korkat att gå all in på börsen.

Enklaste lösningen för dig kan vara bolån via avanza, då gärna endast till 50% belåning men till bra ränta.
Citera
2019-05-29, 08:47
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Otroligt mycket dåliga svar i tråden.
Självklart kan du belåna fastigheten, det är absolut ingen skillnad på att ta lån på ny eller existerande fastighet.

Men du kommer få betala avgift för pant brev om det ej finns. Banken ger blanka faaan vad du skall använda pengarna till, det spelar ingen roll, de har ju sin säkerhet i huset. Hade det varit konsumptionslån hade det varit fler frågor.

Däremot kan jag tycka det är korkat att gå all in på börsen.

Enklaste lösningen för dig kan vara bolån via avanza, då gärna endast till 50% belåning men till bra ränta.
Så dom frågar inte ens vad pengarna ska gå till?
Citera
2019-05-29, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Så dom frågar inte ens vad pengarna ska gå till?

Nej, det är irrelevant. Hade du haft ett tidigare bolån och skall byta långivare hade pengarna gått till den banken, i detta fallet går det till dig, det påverkar inte deras risk. Om du säger att pengarna skall investeras i börsnoterade bolag kommer det inte avskräcka dem.

Den stora diskussionen kom vara din fastighets värdering.. Därav mycketenklare att bara be om 50%.
Senast redigerad av Grenar 2019-05-29 kl. 08:58. Anledning: Tillägg
Citera
2019-05-29, 14:18
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Hej!

Jag bor i ett obelånat hus värt cirka 3 miljoner. Tanken slog mig att belåna upp husjäveln till 85%, få ut 2.55 miljoner och sedan lägga in hela summan på börsen. Jag bor ensam och tjänar 360k om år brutto.

Min fråga är egentligen, om man går in på banken och säger att man vill belåna hela kåkjäveln, och dom frågar "Varför?". Vad ska jag svara då egentligen? Man kan väl inte bara säga som det är att man ska investera det i en globala indexfond på börsen? Eller kan man det?
Försöker man ljuga till något, typ att man ska möblera om och renovera huset, då vill dom väl ha kvitton och bevis på det?

Hur gör andra som belånar sina kåkjävlar enbart för att investera pengarna?

Värdet på ditt hus är oväsentligt. Skulle kunna vara värt 30 miljoner, men du skulle ändå inte få låna mer än 1,6 miljoner. Banken bryr sig bara om din betalförmåga. ta din årslön x 4,5 så har du svaret på beloppet. Ditt hus agerar bara säkerhet.
Senast redigerad av JohnbauerGrisen 2019-05-29 kl. 14:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in