Citat:
Ursprungligen postat av
DindooNuffin
Men vid den första uppståndelsen har du alltså dött, så vad ska du döma andra för? Du yrar. Har ingenting med saken att göra. Vi döms i så fall efter vad vi har gjort under vårt jordiska liv.
Det är inte heller vad jag säger. Men de som är ogifta och blir kåta får BINDA och LÖSA äktenskap eller vad du än vill kalla förhållandet. Pojkvän och flickvän t ex. Har du en överenskommelse (binder enligt Matt 18) är sex INTE otukt. Som sagt, Paulus skriver själv att det inte finns någon befallning från Herren till OGIFTA, och det du läser och citerar från 1Kor 7 är Paulus EGNA åsikter, dvs en MÄNNISKAS bud.
Korrekt, men det är ett liv i anden. Förstår inte varför du tror att jag yrar. Domen drabbar dem som befinner sig i döden vid slutdomen. De döda döms efter sina gärningar. De redan uppståndna (i första uppståndelsen) skadas inte av andra döden (UB 20)
Det blir också problem med den tolkningen:
"8Till de ogifta åter och till änkorna säger jag att de göra väl, om de förbliva i samma ställning som jag. 9Men kunna de icke leva återhållsamt, så må de gifta sig; ty det är bättre att gifta sig än att vara upptänd av begär.
10Men dem som äro gifta bjuder jag -- dock icke jag, utan Herren; En hustru må icke skilja sig från sin man 11(om hon likväl skulle skilja sig, så förblive hon ogift eller förlike sig åter med mannen), ej heller må en man förskjuta sin hustru.
12
Till de andra åter säger jag själv, icke Herren: Om någon som hör till bröderna har en hustru
som icke är troende, och
denna är villig att leva tillsammans med honom, så må han icke förskjuta henne. 13Likaså, om en hustru har en man som icke är troende, och denne är villig att leva tillsammans med henne, så må hon icke förskjuta mannen. 14Ty den icke troende mannen är helgad i och genom sin hustru, och den icke troende hustrun är helgad i och genom sin man, då han är en broder; annars vore ju edra barn orena, men nu äro de heliga. -- 15Om
däremot den icke troende vill skiljas, så må han få skiljas. En broder eller syster är
i sådana fall intet tvång underkastad, och Gud har kallat oss till att leva i frid. 16Ty huru kan du veta, du hustru, om du skall frälsa din man? Eller du man, huru vet du om du skall frälsa din hustru?"
Det handlar då om icketroende. Det talas inte om att kristna får lösa upp äktenskap, utan om att den kristne inte är underkastad att själv förbli bunden med en hedning som skiljer sig. Detta är dock som sagt Paulus resonemang, inte från Herren. Herrens påbud är att vi inte får skiljas.
Om vi ska utgår ifrån att det handlar om att den kristne får gifta och skilja sig som han/hon vill så faller Paulus resonemang, eftersom den troende alltså inte får skilja sig om hedningen är villig att leva med denne.