2019-08-21, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja.

Det är onaturligt att ha sex utan äktenskaplig kärlek. Innan du säger att "det kan man ha även utanför äktenskapet", så nej. Det kan man inte.

Har man äktenskaplig kärlek, då vill man göra löftet och ingå förbundet innan man har sex.

Det är mycket tal om homosexuella och Bibeln, men Bibeln säger att alla äktenskapsbrytare kommer att dömas och stängas ute från himlen.
Det är inte vad Paulus skrev.

1Kor 7
36Men om någon tycker att han handlar otillbörligt mot sin flicka när han ansätts av driften (= blir kåt) och inte har något val, då får han göra det han vill: han syndar inte, de får gifta sig.

De får gifta sig OCH skilja sig...binda och lösa allt på jorden enligt Jesus befallning.
Citera
2019-08-21, 19:51
Medlem
Citat:
Du har rätt i att vi inte kan lova någonting alls, för det är inte vi som "gör ett hårstrå svart eller vitt". "Om Gud vill" heter det.

"3Då ville några fariséer snärja honom och trädde fram till honom och sade: »Är det lovligt att skilja sig från sin hustru av vilken orsak som helst?» 4Men han svarade och sade: »Haven I icke läst att Skaparen redan i begynnelsen 'gjorde dem till man och kvinna' 5och sade: 'Fördenskull skall en man övergiva sin fader och sin moder och hålla sig till sin hustru, och de tu skola varda ett kött'? 6Så äro de icke mer två, utan ett kött. Vad nu Gud har sammanfogat, det må människan icke åtskilja.» 7Då sade de till honom: »Huru kunde då Moses bjuda att man skulle giva hustrun skiljebrev och så skilja sig från henne?» 8Han svarade dem: »För edra hjärtans hårdhets skull tillstadde Moses eder att skiljas från edra hustrur, men från begynnelsen har det icke varit så. 9Och jag säger eder: Den som för någon annan orsaks skull än för otukt skiljer sig från sin hustru och tager sig en annan hustru, han begår äktenskapsbrott.»

10Då sade lärjungarna till honom: »Är det så med mannens ställning till hustrun, då är det icke rådligt att gifta sig.» 11Men han svarade dem: »Icke alla kunna taga emot det ordet, utan allenast de åt vilka sådant är givet." (Matt 19)

Nu är det ett Ord om det profeterade Ordet Gud ska sända (Jesus) som hänvisas till i första hand i versen Jesus citerar ur första Mosebok, men det gäller även för oss att vi inte får överge vår äkta hälft. Paulus ord bör läsas i ljuset av ovanstående.

MEN: vi ska inte gå i omaka par. Somliga säger att kristna lever under strängare lagar än muslimer och judar. Ja; om vi var under lagen skulle det stämma, men lagen träder in först då någon är en överträdare.
Kristna bör alltså aldrig, under några omständigheter, ingå äktenskap med någon som inte tror och leds av Guds Ande.

En skilsmässa pga att den andra hälften visar sig avfalla från tron och bär en frukt som är oförenlig med den kristnes kan hänvisas till en otro (mot Kristus) gällande den avfallna parten.
Det är Moses lagförbund det hänvisas till i stycket du citerar, inte det kristna förbundet. Dessutom talar han till judar. Paulus och Jesus i Matt 5 är därför noga med att påpeka att de som ingått äktenskap enligt Moses lagförbund måste hålla sig till dess regler.

1Kor 7
17I övrigt skall var och en leva med den lott som Herren har tilldelat honom, sådan han var då Gud kallade honom. Det är den regel jag ger alla församlingar.

Moses lag gäller inte för kristna i dag, för att...

Rom 10:4
Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig

Därför gäller Herrens bud om att vi kan binda och lösa alla överenskommelser på jorden.
Citera
2019-08-21, 20:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det finns ingen befallning från Herren när det gäller ogifta. De får gifta sig om de vill, på egna villkor som aposteln och Jesus är tydliga med.

Det har också att göra med hur vi döms. Alla kommer att dömas olika, efter samma regler som de dömer sig själva och andra med, och när det gäller t ex mord efter Guds bud. Därför är det angeläget att inte döma andra. Och därför har Gud gett oss rätten att själva bestämma villkoren för ett förhållande. Precis som staten inte lägger sig i vad vi gör i sängkammaren, så länge det sker med samtycke och utan att någon far illa, vill inte heller Gud döma oss - enligt profeten Hoseas ord. Svårt att tänka i nya banor?
Nej då, jag förstår vad du menar.

Den som lever och tror ska aldrig dö. Det är den första uppståndelsen (UB 20:6)
Man kommer inte under dom efter den. Inte för att vi inte dömer, utan därför att vi inte längre har begär i vår inre människa.
Vi ska förlåta och lämna domen (vår sak) åt Gud, som ser det vi inte ser och vet det vi inte vet. Om vi inte förlåter blir vi inte förlåtna- inte därför att Gud inte är oändligt barmhärtig utan därför att annat än barmhärtighet inte kan bestå i Hans närhet.

Hosea talar just om otro mot HERREN.

"Han syndar inte", "men helst såg jag att alla vore som jag" (=ogift). Ingenstans talar Paulus om att kristna får ha sex utanför äktenskapet.

"1Vad nu angår det I haven skrivit om, så svarar jag detta: En man gör visserligen väl i att icke komma vid någon kvinna; 2men för att undgå otuktssynder må var man hava sin egen hustru, och var kvinna sin egen man." (1 Kor 7)
Det blir svårt att tolka som att ogifta får ligga som de vill under förutsättning att de bara är överens.
Citera
2019-08-21, 20:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det är Moses lagförbund det hänvisas till i stycket du citerar, inte det kristna förbundet. Dessutom talar han till judar. Paulus och Jesus i Matt 5 är därför noga med att påpeka att de som ingått äktenskap enligt Moses lagförbund måste hålla sig till dess regler.

1Kor 7
17I övrigt skall var och en leva med den lott som Herren har tilldelat honom, sådan han var då Gud kallade honom. Det är den regel jag ger alla församlingar.

Moses lag gäller inte för kristna i dag, för att...

Rom 10:4
Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig

Därför gäller Herrens bud om att vi kan binda och lösa alla överenskommelser på jorden.
Nej, det är skapelseberättelsen, inte lagen. Skiljebrevet är från lagen, inte profetian om Ordets förbund med kyrkan (Efesier 5:31)

Ja, i övrigt. Men nu gällde det äktenskap, som Paulus noga går igenom. "övrigt" syftar på annat.

Ja, lagen kom till pga överträdelsen i öknen efter uttåget ur Egypten. Men lagen gäller för köttet, som inte underkastar sig Gud innan förvandlingen vid Kristi återkomst. Detta eftersom köttet inte (ännu) kan lyda Gud, emedan anden kan.
Genom tron på Messias löses däremot det som tidigare var, eftersom vi då är födda på nytt som en ny skapelse.
Citera
2019-08-21, 20:10
Medlem
Citat:
Nej då, jag förstår vad du menar.

Den som lever och tror ska aldrig dö. Det är den första uppståndelsen (UB 20:6)
Man kommer inte under dom efter den. Inte för att vi inte dömer, utan därför att vi inte längre har begär i vår inre människa.
Vi ska förlåta och lämna domen (vår sak) åt Gud, som ser det vi inte ser och vet det vi inte vet. Om vi inte förlåter blir vi inte förlåtna- inte därför att Gud inte är oändligt barmhärtig utan därför att annat än barmhärtighet inte kan bestå i Hans närhet.

Hosea talar just om otro mot HERREN.

"Han syndar inte", "men helst såg jag att alla vore som jag" (=ogift). Ingenstans talar Paulus om att kristna får ha sex utanför äktenskapet.

"1Vad nu angår det I haven skrivit om, så svarar jag detta: En man gör visserligen väl i att icke komma vid någon kvinna; 2men för att undgå otuktssynder må var man hava sin egen hustru, och var kvinna sin egen man." (1 Kor 7)
Det blir svårt att tolka som att ogifta får ligga som de vill under förutsättning att de bara är överens.
Men vid den första uppståndelsen har du alltså dött, så vad ska du döma andra för? Du yrar. Har ingenting med saken att göra. Vi döms i så fall efter vad vi har gjort under vårt jordiska liv.

Det är inte heller vad jag säger. Men de som är ogifta och blir kåta får BINDA och LÖSA äktenskap eller vad du än vill kalla förhållandet. Pojkvän och flickvän t ex. Har du en överenskommelse (binder enligt Matt 18) är sex INTE otukt. Som sagt, Paulus skriver själv att det inte finns någon befallning från Herren till OGIFTA, och det du läser och citerar från 1Kor 7 är Paulus EGNA åsikter, dvs en MÄNNISKAS bud.
Citera
2019-08-21, 20:14
Medlem
Citat:
Nej, det är skapelseberättelsen, inte lagen. Skiljebrevet är från lagen, inte profetian om Ordets förbund med kyrkan (Efesier 5:31)

Ja, i övrigt. Men nu gällde det äktenskap, som Paulus noga går igenom. "övrigt" syftar på annat.
Moses gjorde en eftergift och ändrade Guds bud. Men inget av det gäller enligt Jesus bud i Matt 18, där det står att två får binda och lösa avtal at will.

Det är som sagt Paulus EGNA åsikter, INTE en befallning från Herren. Läs en gång till så du fattar.
Citera
2019-08-21, 20:19
Medlem
Citat:
Ja.

Det är onaturligt att ha sex utan äktenskaplig kärlek. Innan du säger att "det kan man ha även utanför äktenskapet", så nej. Det kan man inte.

Har man äktenskaplig kärlek, då vill man göra löftet och ingå förbundet innan man har sex.

Det är mycket tal om homosexuella och Bibeln, men Bibeln säger att alla äktenskapsbrytare kommer att dömas och stängas ute från himlen.
Ja, bibeln är ju en av de mest omoraliska böcker som finns.
Jesus är väl född utanför äktenskapet? Josef ville kanske inte gifta sig, men varnades av en ängel. Är det sådan kärlek du hyllar?
Citera
2019-08-21, 20:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Men vid den första uppståndelsen har du alltså dött, så vad ska du döma andra för? Du yrar. Har ingenting med saken att göra. Vi döms i så fall efter vad vi har gjort under vårt jordiska liv.

Det är inte heller vad jag säger. Men de som är ogifta och blir kåta får BINDA och LÖSA äktenskap eller vad du än vill kalla förhållandet. Pojkvän och flickvän t ex. Har du en överenskommelse (binder enligt Matt 18) är sex INTE otukt. Som sagt, Paulus skriver själv att det inte finns någon befallning från Herren till OGIFTA, och det du läser och citerar från 1Kor 7 är Paulus EGNA åsikter, dvs en MÄNNISKAS bud.
Korrekt, men det är ett liv i anden. Förstår inte varför du tror att jag yrar. Domen drabbar dem som befinner sig i döden vid slutdomen. De döda döms efter sina gärningar. De redan uppståndna (i första uppståndelsen) skadas inte av andra döden (UB 20)

Det blir också problem med den tolkningen:

"8Till de ogifta åter och till änkorna säger jag att de göra väl, om de förbliva i samma ställning som jag. 9Men kunna de icke leva återhållsamt, så må de gifta sig; ty det är bättre att gifta sig än att vara upptänd av begär.

10Men dem som äro gifta bjuder jag -- dock icke jag, utan Herren; En hustru må icke skilja sig från sin man 11(om hon likväl skulle skilja sig, så förblive hon ogift eller förlike sig åter med mannen), ej heller må en man förskjuta sin hustru.

12Till de andra åter säger jag själv, icke Herren: Om någon som hör till bröderna har en hustru som icke är troende, och denna är villig att leva tillsammans med honom, så må han icke förskjuta henne. 13Likaså, om en hustru har en man som icke är troende, och denne är villig att leva tillsammans med henne, så må hon icke förskjuta mannen. 14Ty den icke troende mannen är helgad i och genom sin hustru, och den icke troende hustrun är helgad i och genom sin man, då han är en broder; annars vore ju edra barn orena, men nu äro de heliga. -- 15Om däremot den icke troende vill skiljas, så må han få skiljas. En broder eller syster är i sådana fall intet tvång underkastad, och Gud har kallat oss till att leva i frid. 16Ty huru kan du veta, du hustru, om du skall frälsa din man? Eller du man, huru vet du om du skall frälsa din hustru?"

Det handlar då om icketroende. Det talas inte om att kristna får lösa upp äktenskap, utan om att den kristne inte är underkastad att själv förbli bunden med en hedning som skiljer sig. Detta är dock som sagt Paulus resonemang, inte från Herren. Herrens påbud är att vi inte får skiljas.

Om vi ska utgår ifrån att det handlar om att den kristne får gifta och skilja sig som han/hon vill så faller Paulus resonemang, eftersom den troende alltså inte får skilja sig om hedningen är villig att leva med denne.
Citera
2019-08-21, 20:39
Medlem
Citat:
Korrekt, men det är ett liv i anden. Förstår inte varför du tror att jag yrar. Domen drabbar dem som befinner sig i döden vid slutdomen. De döda döms efter sina gärningar. De redan uppståndna (i första uppståndelsen) skadas inte av andra döden (UB 20)

Det blir också problem med den tolkningen:

"8Till de ogifta åter och till änkorna säger jag att de göra väl, om de förbliva i samma ställning som jag. 9Men kunna de icke leva återhållsamt, så må de gifta sig; ty det är bättre att gifta sig än att vara upptänd av begär.

10Men dem som äro gifta bjuder jag -- dock icke jag, utan Herren; En hustru må icke skilja sig från sin man 11(om hon likväl skulle skilja sig, så förblive hon ogift eller förlike sig åter med mannen), ej heller må en man förskjuta sin hustru.

12Till de andra åter säger jag själv, icke Herren: Om någon som hör till bröderna har en hustru som icke är troende, och denna är villig att leva tillsammans med honom, så må han icke förskjuta henne. 13Likaså, om en hustru har en man som icke är troende, och denne är villig att leva tillsammans med henne, så må hon icke förskjuta mannen. 14Ty den icke troende mannen är helgad i och genom sin hustru, och den icke troende hustrun är helgad i och genom sin man, då han är en broder; annars vore ju edra barn orena, men nu äro de heliga. -- 15Om däremot den icke troende vill skiljas, så må han få skiljas. En broder eller syster är i sådana fall intet tvång underkastad, och Gud har kallat oss till att leva i frid. 16Ty huru kan du veta, du hustru, om du skall frälsa din man? Eller du man, huru vet du om du skall frälsa din hustru?"

Det handlar då om icketroende. Det talas inte om att kristna får lösa upp äktenskap, utan om att den kristne inte är underkastad att själv förbli bunden med en hedning som skiljer sig.

Om vi ska utgår ifrån att det handlar om att den kristne får gifta och skilja sig som han/hon vill så faller Paulus resonemang, eftersom den troende alltså inte får skilja sig om hedningen är villig att leva med denne.
För att uppståndelsen är fysisk, inte andlig. Du blandar ihop pånyttfödelse, som är andlig, med uppståndelse, som är fysisk.

Men där har Paulus fel. Vi får skilja oss. Det står i Matt 18 att vi får binda och lösa alla slags avtal, och att det är bundet och löst i himlen. Det är alltså HELT i enlighet med budet "det Gud har fogat samman får ingen människa skilja åt", för äktenskapet, det överenskomna förhållandet, binds OCH löses I HIMLEN, dvs binds och skiljs av Gud. Antagligen var Paulus så fast i sin gamla tro att han inte kunde se sanningen.

För det första glömmer du återigen bort att det är Paulus egna åsikt. Dessutom är det helt i enlighet med Jesus ord i Matt 18, där det står att TVÅ eller TRE ska vara överens. Om mannen vill fortsätta vara gift är inte dessa TVÅ överens om att LÖSA förhållandet. Ett tips: bli inte skillsmässoadvokat.
Citera
2019-08-21, 20:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Moses gjorde en eftergift och ändrade Guds bud. Men inget av det gäller enligt Jesus bud i Matt 18, där det står att två får binda och lösa avtal at will.

Det är som sagt Paulus EGNA åsikter, INTE en befallning från Herren. Läs en gång till så du fattar.
Så här säger Herren:

"15Men om din broder försyndar sig, så gå åstad och förehåll honom det enskilt. Om han då lyssnar till dig, så har du vunnit din broder. 16Men om han icke lyssnar till dig, så tag med dig ännu en eller två, för att 'var sak må avgöras efter två eller tre vittnens utsago'. 17Lyssnar han icke till dem, så säg det till församlingen. Lyssnar han ej heller till församlingen, så vare han för dig såsom en hedning och en publikan. 18Sannerligen säger jag eder: Allt vad I binden på jorden, det skall vara bundet i himmelen; och allt vad I lösen på jorden, det skall vara löst i himmelen.

19Ytterligare säger jag eder, att om två av eder här på jorden komma överens att bedja om något, vad det vara må, så skall det beskäras dem av min Fader, som är i himmelen. 20Ty var två eller tre är församlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem.»

21Då trädde Petrus fram och sade till honom: »Herre, huru många gånger skall jag förlåta min broder, om han försyndar sig mot mig? Är sju gånger nog?» 22Jesus svarade honom: »Jag säger dig: Icke sju gånger, utan sjuttio gånger sju gånger."

Det är inte lösryckt. Det handlar som jag skrev om förlåtelse och barmhärtighet. Läs gärna liknelsen som Herren ger efter dessa verser i Matt 18!

Det finns ingenting som pekar på att vi får skilja oss om vi bara kommer överens om det (innan äktenskapet ingås) i 1 Kor. Om du vill upphäva Herrens ord där Han citerar skapelseberättelsen så som icke gällande ogifta kristna, då behövs det nog bli tydligare än så.

Vad menar du då med att hänvisa till äktenskap i fråga om att inte avlägga ed inför framtiden? För jag menar att Herren påvisar att vi inte själva kan veta vart vi ska eller hur framtiden blir: därför bör vi säga "om Gud vill". Jag hänger med där på hur du menar.
... Men inte är någon synd mindre synd för det. Att skiljas pga annat än otukt är en uppenbar synd enligt vad Herren säger. Ska vi tolka det som du vill blir följden att ingen synd är en synd eftersom vi inte "kan göra ett hårstrå svart eller vitt". Det går emot resten av Ordet.
Citera
2019-08-21, 20:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
För att uppståndelsen är fysisk, inte andlig. Du blandar ihop pånyttfödelse, som är andlig, med uppståndelse, som är fysisk.

Men där har Paulus fel. Vi får skilja oss. Det står i Matt 18 att vi får binda och lösa alla slags avtal, och att det är bundet och löst i himlen. Det är alltså HELT i enlighet med budet "det Gud har fogat samman får ingen människa skilja åt", för äktenskapet, det överenskomna förhållandet, binds OCH löses I HIMLEN, dvs binds och skiljs av Gud. Antagligen var Paulus så fast i sin gamla tro att han inte kunde se sanningen.

För det första glömmer du återigen bort att det är Paulus egna åsikt. Dessutom är det helt i enlighet med Jesus ord i Matt 18, där det står att TVÅ eller TRE ska vara överens. Om mannen vill fortsätta vara gift är inte dessa TVÅ överens om att LÖSA förhållandet. Ett tips: bli inte skillsmässoadvokat.
Den andra uppståndelsen är fysisk, ja. Men pånyttfödelsen är en uppståndelse, "stå upp du som sover, och låt Kristus lysa för dig". Det verkar dock bli ett sidospår på tal om domen.

Om vi ska läsa det så behöver vi generalisera något grovt. Läser vi det istället ihop med resten av kapitlet framträder barmhärtigheten och hur vi inte ska döma förlorade får, ingenting om att det är ok att bryta lagen om vi bara är överens om att så göra.
Citera
2019-08-21, 20:54
Medlem
Citat:

Vad snackar du om? Jesus var mycket tydlig (ovanligt tydlig för att vara Bibeln) med att det enda acceptabla skälet att skilja sig är otrohet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in