2019-08-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag tolkar symbolismen som att bögar dör av blodsjukdommar på grund av sina styggelser.. när det står "they will shurely die, their blood will be upon them"..

det står inte "you should kill them, and make em bleed". lol
Jag har ingen aning om var det står i de tidigaste dokumenten. Vad det står på engelska är ganska ointressant.
Citera
2019-08-13, 18:42
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horleif
Man hör alltid hur kristna är så emot homosexuella, men läser man i bibeln står det inte att man inte får va bög utan det står bara att du inte får migga med en annan man.

Ur tredje moseboken 20:13:
13 Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.

Så borde kristna verkligen vara emot homosexulla förhållanden när det bara är samlag mellan två män som är otillåtet?
Det mesta är förbjudet i Bibeln och alla synder är lika hemska.
Kristna som hatar andra har bara en stor bjälke i ögat.
Citera
2019-08-14, 04:36
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalvstek
Den sexuella homosexuella aktiva handlingen är det som vi kristna är emot.
Ni kan fantisera fritt men liksom för en pedofil går gränsen solklart där.
Bibeln kan inte tolkas annorlunda än beskrivet från texten.
Sen går präster och andra "kristna" omkring och sprider "Pride" men det är bara larv.
Kristendomen, Islam och Judendomen är tillsammans med andra stora religioner eniga om detta.
Solklart som sand i Sahara.

Just det! Att en människa har en dragning åt det orätta, oavsett om det handlar om homofili, pedofili eller annat gör inte honom/henne förkastlig enl. Bibeln. Men att övergå till praktisk handling och därmed ge efter för frestelsen blir till en synd enl. Bibeln.

Att kristenhetens prästerskap med berått mod och mot bättre vetande godkänner och rentav förespråkar t.ex homosexuellt leverne och t.om "välsignar" detta i sina kyrkor är ett hån mot Guds lag och visar tydligt att de har förkastat bibeln och därmed vilseleder sina skaror. En mycket allvarlig synd som de kommer att ställas i ansvar för inför Gud...
Citera
2019-08-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalvstek
Den sexuella homosexuella aktiva handlingen är det som vi kristna är emot.
Ni kan fantisera fritt men liksom för en pedofil går gränsen solklart där.
Bibeln kan inte tolkas annorlunda än beskrivet från texten.
Sen går präster och andra "kristna" omkring och sprider "Pride" men det är bara larv.
Kristendomen, Islam och Judendomen är tillsammans med andra stora religioner eniga om detta.
Solklart som sand i Sahara.
Det är rätt. Eftersom en man enligt Guds befallning till Adam och Eva inte kan gifta sig med en man blir sex mellan män otukt, och de döms därför för otukt. Intressant är vad Herren har sagt genom profeten Hosea.

1Hör Herrens ord, Israels folk!
Herren väcker talan mot landets invånare,
ty ingen trofasthet och ingen kärlek
och ingen kunskap om Gud finns i landet.
2Förbannelser och lögner och dråp
och stölder och äktenskapsbrott breder ut sig,
blodsdåd följer på blodsdåd.
3Därför sörjer landet,
alla som bor där tynar bort,
också markens djur och himlens fåglar,
och fiskarna i havet dör.
4Men ingen må anklaga,
ingen må förebrå den andre,
det är dig jag anklagar, präst.
5I dag skall du komma på fall
- och om natten skall profeten falla med dig -
och din moder skall jag förgöra.
6Mitt folk skall förgöras för att det saknar kunskap.
Du har förkastat kunskapen,
därför skall jag förkasta dig som min präst.
Du har glömt din Guds lag,
och därför skall jag glömma dina barn.
7Ju fler prästerna har blivit,
desto mer har de syndat mot mig.
Jag skall vända deras ära i skam.
8De livnär sig av mitt folks synd,
de åtrår deras brott.
9Men nu skall det gå folk och präst lika.
Jag skall straffa dem för deras gärningar,
jag skall vedergälla dem för deras dåd.
10De skall äta men inte bli mätta,
de skall hora men inte föröka sig,
ty de har övergivit Herren
och ägnar sig åt 11hor.
Vin och druvmust gör mitt folk från vettet.
12De frågar sin träbit till råds,
de väntar sig svar av en stock.
En horisk anda för dem vilse,
de är otrogna mot sin Gud.
13Uppe på bergen offrar de,
och på höjderna tänder de offereld
under ekar och popplar och terebinter,
som ger så skön skugga.
Så blir era döttrar horor,
så begår era svärdöttrar äktenskapsbrott.
14Jag vill inte straffa era döttrar för att de horar
eller era svärdöttrar för deras äktenskapsbrott,
när männen drar sig undan med horor
och offrar bland tempelflickor.
Ett folk utan insikt går det illa.

15Även om du, Israel, horar,
får inte Juda dra på sig skuld.
Gå inte till Gilgal,
dra inte upp till Bet Aven
och svär inte ”Så sant Herren lever”!
16Som en trilskande ko trilskas Israel.
Skall Herren då valla dem
som lamm på vida betesmarker?
17Efraim är i förbund med avgudar
- låt honom fara!
18 [---]
19En vind skall fånga dem med sina vingar,
deras altaren blir deras skam.
Citera
2019-08-21, 18:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är rätt. Eftersom en man enligt Guds befallning till Adam och Eva inte kan gifta sig med en man blir sex mellan män otukt, och de döms därför för otukt. Intressant är vad Herren har sagt genom profeten Hosea.

1Hör Herrens ord, Israels folk!
Herren väcker talan mot landets invånare,
ty ingen trofasthet och ingen kärlek
och ingen kunskap om Gud finns i landet.
2Förbannelser och lögner och dråp
och stölder och äktenskapsbrott breder ut sig,
blodsdåd följer på blodsdåd.
3Därför sörjer landet,
alla som bor där tynar bort,
också markens djur och himlens fåglar,
och fiskarna i havet dör.
4Men ingen må anklaga,
ingen må förebrå den andre,
det är dig jag anklagar, präst.
5I dag skall du komma på fall
- och om natten skall profeten falla med dig -
och din moder skall jag förgöra.
6Mitt folk skall förgöras för att det saknar kunskap.
Du har förkastat kunskapen,
därför skall jag förkasta dig som min präst.
Du har glömt din Guds lag,
och därför skall jag glömma dina barn.
7Ju fler prästerna har blivit,
desto mer har de syndat mot mig.
Jag skall vända deras ära i skam.
8De livnär sig av mitt folks synd,
de åtrår deras brott.
9Men nu skall det gå folk och präst lika.
Jag skall straffa dem för deras gärningar,
jag skall vedergälla dem för deras dåd.
10De skall äta men inte bli mätta,
de skall hora men inte föröka sig,
ty de har övergivit Herren
och ägnar sig åt 11hor.
Vin och druvmust gör mitt folk från vettet.
12De frågar sin träbit till råds,
de väntar sig svar av en stock.
En horisk anda för dem vilse,
de är otrogna mot sin Gud.
13Uppe på bergen offrar de,
och på höjderna tänder de offereld
under ekar och popplar och terebinter,
som ger så skön skugga.
Så blir era döttrar horor,
så begår era svärdöttrar äktenskapsbrott.
14Jag vill inte straffa era döttrar för att de horar
eller era svärdöttrar för deras äktenskapsbrott,
när männen drar sig undan med horor
och offrar bland tempelflickor.
Ett folk utan insikt går det illa.

15Även om du, Israel, horar,
får inte Juda dra på sig skuld.
Gå inte till Gilgal,
dra inte upp till Bet Aven
och svär inte ”Så sant Herren lever”!
16Som en trilskande ko trilskas Israel.
Skall Herren då valla dem
som lamm på vida betesmarker?
17Efraim är i förbund med avgudar
- låt honom fara!
18 [---]
19En vind skall fånga dem med sina vingar,
deras altaren blir deras skam.
Tack för att du pekar ut en fin sak ur Hosea!

Jag vill poängtera att Jesus Kristus förklarar äktenskapsbrott så som en otuktig tanke, inte bara som aktiv handling.

Alla begär efter att bryta Guds lag är lagbrott i andlig mening, eftersom vi behöver få detta rentvättat innan vi kan vistas i Guds närhet (i paradiset).

Jag kallar det ibland "Guds Ord upphöjt", dvs Allt Gud sagt genom Sitt Ord kommer att få en fullständig fullbordan. I fallet med de rättfärdiga handlar det om att be Gud om nåd för syndiga begär, och bli renad från dem.

Här är citatet ur bergspredikan:
"27I haven hört att det är sagt: 'Du skall icke begå äktenskapsbrott.' 28Men jag säger eder: Var och en som med begärelse ser på en annans hustru, han har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta. 29Om nu ditt högra öga är dig till förförelse, så riv ut det och kasta det ifrån dig; ty det är bättre för dig att en av dina lemmar fördärvas, än att hela din kropp kastas i Gehenna."
I sitt sammanhang:
https://sv.bibelsite.com/swe/matthew/5.htm

Först hör vi lagen i jordisk mening- här kan vi ju skilja tanke från handling. Men: i himlen finns ingen skillnad på vad vi vill och vad vi gör. Inte i helvetet heller.

Guds Ord:
https://youtu.be/VU_rGEbLDuk

Homosexuella begär är alltså en synd, men Gud är mäktig att tvätta bort den.
Citera
2019-08-21, 19:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Mycket är symboliskt i bibeln.
Skriver dom att en man inte ska ligga med mänskligheten så måste man se på vad orden kan referera till istället för att se på orden i sig.
Jämför man biblar från olika länder så blir det tydligare vad den symboliska meningen visar.
Det står "man" i vissa biblar, det står "mankind" i andra.
Inga tvivel om vad den symboliska meningen är dock..
bögarna begår styggelser, men lesbiska är förlåtna.
"26Fördenskull gav Gud dem till pris åt skamliga lustar: deras kvinnor utbytte det naturliga umgänget mot ett onaturligt; 27sammalunda övergåvo ock männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes i lusta till varandra och bedrevo styggelse, man med man. Så fingo de på sig själva uppbära sin villas tillbörliga lön."
(Romarbrevet 1)

"8Men vi veta att lagen är god, om man nämligen brukar den såsom lagen bör brukas, 9och om man förstår detta, att lagen är till icke för rättfärdiga människor, utan för dem som trotsa lag och myndighet, för ogudaktiga och syndare, oheliga och oandliga människor, fadermördare och modermördare, för mandråpare, 10för dem som öva otukt och onaturlig vällustsynd, för dem som äro människosäljare, lögnare, menedare eller något annat som strider mot den sunda läran -- 11detta i enlighet med det evangelium om den salige Gudens härlighet, varmed jag har blivit betrodd."
(1 Tim 1)

Nej, ett naturligt umgänge är sex inom äktenskapet, och ett sådant är alltid mellan man och kvinna.
Citera
2019-08-21, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
"26Fördenskull gav Gud dem till pris åt skamliga lustar: deras kvinnor utbytte det naturliga umgänget mot ett onaturligt; 27sammalunda övergåvo ock männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes i lusta till varandra och bedrevo styggelse, man med man. Så fingo de på sig själva uppbära sin villas tillbörliga lön."
(Romarbrevet 1)

"8Men vi veta att lagen är god, om man nämligen brukar den såsom lagen bör brukas, 9och om man förstår detta, att lagen är till icke för rättfärdiga människor, utan för dem som trotsa lag och myndighet, för ogudaktiga och syndare, oheliga och oandliga människor, fadermördare och modermördare, för mandråpare, 10för dem som öva otukt och onaturlig vällustsynd, för dem som äro människosäljare, lögnare, menedare eller något annat som strider mot den sunda läran -- 11detta i enlighet med det evangelium om den salige Gudens härlighet, varmed jag har blivit betrodd."
(1 Tim 1)

Nej, ett naturligt umgänge är sex inom äktenskapet, och ett sådant är alltid mellan man och kvinna.
Naturligt?
Är det onaturligt att en man och kvinna har sex före äktenskapet?
Citera
2019-08-21, 19:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Naturligt?
Är det onaturligt att en man och kvinna har sex före äktenskapet?
Ja.

Det är onaturligt att ha sex utan äktenskaplig kärlek. Innan du säger att "det kan man ha även utanför äktenskapet", så nej. Det kan man inte.

Har man äktenskaplig kärlek, då vill man göra löftet och ingå förbundet innan man har sex.

Det är mycket tal om homosexuella och Bibeln, men Bibeln säger att alla äktenskapsbrytare kommer att dömas och stängas ute från himlen.
Citera
2019-08-21, 19:24
Medlem
Citat:
Tack för att du pekar ut en fin sak ur Hosea!

Jag vill poängtera att Jesus Kristus förklarar äktenskapsbrott så som en otuktig tanke, inte bara som aktiv handling.

Alla begär efter att bryta Guds lag är lagbrott i andlig mening, eftersom vi behöver få detta rentvättat innan vi kan vistas i Guds närhet (i paradiset).

Jag kallar det ibland "Guds Ord upphöjt", dvs Allt Gud sagt genom Sitt Ord kommer att få en fullständig fullbordan. I fallet med de rättfärdiga handlar det om att be Gud om nåd för syndiga begär, och bli renad från dem.

Här är citatet ur bergspredikan:
"27I haven hört att det är sagt: 'Du skall icke begå äktenskapsbrott.' 28Men jag säger eder: Var och en som med begärelse ser på en annans hustru, han har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta. 29Om nu ditt högra öga är dig till förförelse, så riv ut det och kasta det ifrån dig; ty det är bättre för dig att en av dina lemmar fördärvas, än att hela din kropp kastas i Gehenna."
I sitt sammanhang:
https://sv.bibelsite.com/swe/matthew/5.htm

Först hör vi lagen i jordisk mening- här kan vi ju skilja tanke från handling. Men: i himlen finns ingen skillnad på vad vi vill och vad vi gör. Inte i helvetet heller.

Guds Ord:
https://youtu.be/VU_rGEbLDuk

Homosexuella begär är alltså en synd, men Gud är mäktig att tvätta bort den.
Du har som de flesta andra säkert missat det, men Jesus säger också att du just för den sakens skull inte ska lova dyrt och heligt att alltid vara trogen.

Matt 5:34
Men jag säger er: ni skall inte svära någon ed alls. Inte vid himlen, ty den är Guds tron;

Inte svärta någon ed. Alltså INTE gifta dig på såna villkor.

1 Kor 7:25
I fråga om dem som lever ogifta har jag ingen befallning från Herren. Men jag kan ge ett råd tack vare den tilltro som Herren i sin barmhärtighet har visat mig.

För ogifta finns ingen befallning från Herren på hur de ska gifta sig. Till de som redan är gifta säger han att de måste hålla sig till villkoren enligt Moses lag. Till följd och helt i linje med vad Jesus säger i Matt 5 eftersom du kommer att bli dömd efter vad du lovat om du brutit mot löftet om evig trohet t ex genom att se på en annan kvinna med lust. Alltså, avslutar Jesus, är det bättre att inte lova någon ed alls. Därför finns det enligt Paulus ingen befallning till ogifta om hur de ska gifta. De får bestämma själva.

Matt 18
18Sannerligen, allt ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt ni löser på jorden skall vara löst i himlen. 19Vidare säger jag er: allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader. 20Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem.”

För att ingå äktenskap räcker det att två kommer överens om det. Och de kan alltså själva binda OCH lösa vilket avtal eller överenskommelse som helst. Det är inte vad Herren sa till Adam och Eva, men det är vad som gäller för kristna. Enligt devisen utan lag (ed), ingen överträdelse. Vad var det Hosea skrev om otukt nu igen? Ingen otukt om två har en överenskommelse.
Citera
2019-08-21, 19:26
Medlem
LadySwedens avatar
Äktenskapsförbundet är en bild av vårt förbund med Herren, det nya förbundet. Liksom vi behöver förbli en ren jungfru tills Hans återkomst bör vi förstås förbli det även i jordisk mening.
Citera
2019-08-21, 19:34
Medlem
Citat:
Äktenskapsförbundet är en bild av vårt förbund med Herren, det nya förbundet. Liksom vi behöver förbli en ren jungfru tills Hans återkomst bör vi förstås förbli det även i jordisk mening.
Det finns ingen befallning från Herren när det gäller ogifta. De får gifta sig om de vill, på egna villkor som aposteln och Jesus är tydliga med.

Det har också att göra med hur vi döms. Alla kommer att dömas olika, efter samma regler som de dömer sig själva och andra med, och när det gäller t ex mord efter Guds bud. Därför är det angeläget att inte döma andra. Och därför har Gud gett oss rätten att själva bestämma villkoren för ett förhållande. Precis som staten inte lägger sig i vad vi gör i sängkammaren, så länge det sker med samtycke och utan att någon far illa, vill inte heller Gud döma oss - enligt profeten Hoseas ord. Svårt att tänka i nya banor?
Citera
2019-08-21, 19:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du har som de flesta andra säkert missat det, men Jesus säger också att du just för den sakens skull inte ska lova dyrt och heligt att alltid vara trogen.

Matt 5:34
Men jag säger er: ni skall inte svära någon ed alls. Inte vid himlen, ty den är Guds tron;

Inte svärta någon ed. Alltså INTE gifta dig på såna villkor.

1 Kor 7:25
I fråga om dem som lever ogifta har jag ingen befallning från Herren. Men jag kan ge ett råd tack vare den tilltro som Herren i sin barmhärtighet har visat mig.

För ogifta finns ingen befallning från Herren på hur de ska gifta sig. Till de som redan är gifta säger han att de måste hålla sig till villkoren enligt Moses lag. Till följd och helt i linje med vad Jesus säger i Matt 5 eftersom du kommer att bli dömd efter vad du lovat om du brutit mot löftet om evig trohet t ex genom att se på en annan kvinna med lust. Alltså, avslutar Jesus, är det bättre att inte lova någon ed alls. Därför finns det enligt Paulus ingen befallning till ogifta om hur de ska gifta. De får bestämma själva.

Matt 18
18Sannerligen, allt ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt ni löser på jorden skall vara löst i himlen. 19Vidare säger jag er: allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader. 20Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem.”

För att ingå äktenskap räcker det att två kommer överens om det. Och de kan alltså själva binda OCH lösa vilket avtal eller överenskommelse som helst. Det är inte vad Herren sa till Adam och Eva, men det är vad som gäller för kristna. Enligt devisen utan lag (ed), ingen överträdelse. Vad var det Hosea skrev om otukt nu igen? Ingen otukt om två har en överenskommelse.
Du har rätt i att vi inte kan lova någonting alls, för det är inte vi som "gör ett hårstrå svart eller vitt". "Om Gud vill" heter det.

"3Då ville några fariséer snärja honom och trädde fram till honom och sade: »Är det lovligt att skilja sig från sin hustru av vilken orsak som helst?» 4Men han svarade och sade: »Haven I icke läst att Skaparen redan i begynnelsen 'gjorde dem till man och kvinna' 5och sade: 'Fördenskull skall en man övergiva sin fader och sin moder och hålla sig till sin hustru, och de tu skola varda ett kött'? 6Så äro de icke mer två, utan ett kött. Vad nu Gud har sammanfogat, det må människan icke åtskilja.» 7Då sade de till honom: »Huru kunde då Moses bjuda att man skulle giva hustrun skiljebrev och så skilja sig från henne?» 8Han svarade dem: »För edra hjärtans hårdhets skull tillstadde Moses eder att skiljas från edra hustrur, men från begynnelsen har det icke varit så. 9Och jag säger eder: Den som för någon annan orsaks skull än för otukt skiljer sig från sin hustru och tager sig en annan hustru, han begår äktenskapsbrott.»

10Då sade lärjungarna till honom: »Är det så med mannens ställning till hustrun, då är det icke rådligt att gifta sig.» 11Men han svarade dem: »Icke alla kunna taga emot det ordet, utan allenast de åt vilka sådant är givet." (Matt 19)

Nu är det ett Ord om det profeterade Ordet Gud ska sända (Jesus) som hänvisas till i första hand i versen Jesus citerar ur första Mosebok, men det gäller även för oss att vi inte får överge vår äkta hälft. Paulus ord bör läsas i ljuset av ovanstående.

MEN: vi ska inte gå i omaka par. Somliga säger att kristna lever under strängare lagar än muslimer och judar. Ja; om vi var under lagen skulle det stämma, men lagen träder in först då någon är en överträdare.
Kristna bör alltså aldrig, under några omständigheter, ingå äktenskap med någon som inte tror och leds av Guds Ande.

En skilsmässa pga att den andra hälften visar sig avfalla från tron och bär en frukt som är oförenlig med den kristnes kan hänvisas till en otro (mot Kristus) gällande den avfallna parten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in