2019-05-26, 09:41
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, det med sikten är inte alls bara bullshit då många inget alls gillar hur det kan se ut med motljus o elände. Andra kanske inte reagerar alls, men vi vet ju samtidigt att vissa inte orkar bry sig eller ens märker om torkarna är totalt slut och rutan ser ut som kriget... Men det är fortfarande inget bevis på att det funkar utmärkt eller att sikten inte är försämrad, utan bara på att vissa inte ser eller bryr sig.

Sikten med elrutan kan aldrig bli lika bra som med en vanlig ruta, men den kan såklart funka bra nog för att klara lagkrav etc.

Trams.
Jag ser då ingen skillnad.
Citera
2019-05-26, 09:52
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Elvärme påverkar sikten med allt det innebär.
Japp har man det inte och är -8 ute och det regnar då blir sikten obefintlig ganska snart.
Citera
2019-05-26, 09:59
Medlem
Asantes avatar
Det enda som jag faktiskt saknar från min gamla Focus. Helt suveränt på vintern.
De äldre Fordarna hade grövre slingor men på min 06:a syntes de inte om man inte letade efter dem.
Citera
2019-05-26, 10:01
Medlem
Fuzzs avatar
Det jag märkt är att om man monterar en eftermarknads ruta istället för original kan värmeslingorna vara lite grövre.
Citera
2019-05-26, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Dom är inte alls så grova som på bakrutan, snarare som tunna ljusa hårstrån.
Om man verkligen försöker att fokusera blicken på trådarna ser man dom, annars tänker man aldrig på dom.

Jag har inte haft nån bil med finessen, men grannen hade en gammal Sierra med trådar i rutan, och jag håller med dom som säger att dom inte stör alls. Blir man störd av dom så är det troligen dags för nån synkorrigering. Alltså om man ser dåligt på långt håll och fokus gärna hamnar nära, då ser man ju alla skavanker i rutan tydligare. Och, ja, jag har själv upplevt det....
Citera
2019-05-26, 10:18
Medlem
jackflashs avatar
Jag har en relativt ny VW Sharan med slingor i framrutan. Funkar så jävla bra. Går så mycket fortare än att vänta på att fläkten skall blåsa varmt. Upplever inga som helst störningar i sikten. Som TS skriver. Alla bilar borde ha det. Enda nackdelen är att rutan troligen är betydligt dyrare än en vanlig vindruta.
Citera
2019-05-26, 10:27
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Jag har en relativt ny VW Sharan med slingor i framrutan. Funkar så jävla bra. Går så mycket fortare än att vänta på att fläkten skall blåsa varmt. Upplever inga som helst störningar i sikten. Som TS skriver. Alla bilar borde ha det. Enda nackdelen är att rutan troligen är betydligt dyrare än en vanlig vindruta.
Tror inte att det blir dyrare än ex vis Volvos nyare modeller som har all möjlig teknik i och innanför vindrutan. En vindruta till en V70 från säg 2015 går ju loss på en bit över 20.000.
Citera
2019-05-26, 11:29
Medlem
Kör en ford transit connect i jobbet.
Slingorna är knappt märkbara när man kör och dom är otroligt effektiva för att vid lätt frost tina rutan helt och vid iskaka deluxe där man vanligtvis hackar sig in till glaset, mjuka upp den såpass att en lätt handpåläggning på skrapan räcker.

Men bränslevärmare med isfria rutor och varm kupe är fortfarande mycket behagligare.
Varningens finger för er med stenskott i eran eluppvärmda framruta, dom har en tendens att verkligen springa iväg när värmeskillnaden uppstår. Laga stenskottet så fort som möjligt och undvik att använda den tills dess
Citera
2019-05-26, 11:58
Medlem
Oavsett om man har motorvärmare, diesel- eller bensinvärmare, så är eluppvärmd framruta suveränt. Förutom att den tinar upp och immar av rutan snabbt, så är det oslagbart vid snöfall och underkylt regn. INGET som fryser till på rutan, och man har klar sikt hela tiden.

Sedan att slingorna syns lite mer vid exempelvis starkt motljus är något man definitivt kan leva med, då fördelarna med råge överväger nackdelarna.
Citera
2019-05-26, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Trams.
Jag ser då ingen skillnad.

Snarare du som tramsar när du försöker pådyvla vad du inte klarar att se på alla andra.

Bevisligen så kan dessa tunna värmetrådar påverka sikten negativt i vissa förhållanden, och även irritera många med att man faktiskt kan uppfatta att nåt stör sikten, bara att söka på nätet så finner man sådana vittnesmål etc. Det betyder inte att alla har problem, eller att en sådan ruta alltid ger problem i alla situationer. Bara att man faktiskt kan se trådarna, att de faktiskt kan ge så negativa effekter ibland att det kan störa. Om det sen vägs upp av smidigheten att få ren rutan från is o imma på morgonkvisten är upp till var och en.

Jag tar gärna fördelarna men vill helst inte ha nackdelarna, men på en vardagsbil som går året runt kanske jag tycker fördelarna väger tyngre än nackdelarna. På en bil som inte körs så mycket på vintern kanske jag tycker tvärt om.

Om det nu kommit nyare teknik utan tunna trådar utan kanske en tunn homogen film, så kanske den har andra fördelar och förhoppningsvis färre nackdelar.

Tog ca 20 sekunder att hitta folk som inte trivs helt med sina eluppvärmda vindrutor...

https://www.ipaceforums.co.uk/viewto...b45ba9887a935b

https://www.kugaownersclub.co.uk/for...istortion.html

https://www.briskoda.net/forums/topi...lare-at-night/
Citera
2019-05-26, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Både frun och jag har varsin Ford. Vi uppskattar mycket de eluppvärmda rutorna. Så skönt att slippa skrapa, och kanske repa rutan med isskrapan, vintertid.

Ingen av oss anser att värmetrådarna ger "dålig sikt". Man får ha ansiktet väldigt nära rutan och fokusera blicken om man överhuvudtaget ska se trådarna.

Och kostnaden ser jag inte som något problem. Den ingår ju i priset när man köper bilen och vid en skada på rutan så den behöver bytas är det samma självrisk, oavsett ruta.

Kort sagt, eluppvärmd vindruta är bra. Synd att inte fler biltillverkare erbjuder det.
Du hittade mitt argument att välja eluppvärmd vindruta.
Jag har ägt tillräckligt många bilar med slitna vindrutor att jag föredrar att bara svepa rutan ren med vindrutetorkaren.
Dålig sikt?
Ja, den ger självklart sämre sikt. Men det gör även slitna rutor samt den nedsatta synförmågan som alla får med tiden.
Jag är en av de som ser trådarna men anser inte att de skymmer sikten så pass att jag missar faror i trafiken. Däremot så är små framskrapade hål på vindrutan en större trafikfara än en ren ruta med trådar i.
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Ford har kanske patent på idén. Det blir dyrare att byta ut vindrutan om och när det behövs.
Nej. Du kan inte ta patent på något som funnits sedan urminnes tider.
Det enda som skiljer mot de äldre eluppvärmda bakrutorna är att trådarna är inbakade i vindrutan. Möjligtvis så mönsterskyddades Fords lösning o med det så kunde tillverkaren av min Volvo lägga tråden i ett annat mönster.
Citat:
Ursprungligen postat av vemjelig
Jag har dieselvärmare, så vad ska jag med det till?
Inte du men miljön.
Jag har haft flertalet bilar med eluppvärmd vindruta o nu med en modern bil så blir rutan ren på nolltid. Detta sparar både på miljö samt egna plånboken om man bara ser till parametern, ren ruta.
Citera
2019-05-26, 12:53
Medlem
Har en Ford Focus -14 nu, självklart med eluppvärmd vindruta. För 15-20 år sedan hade jag en Ford Sierra -92 också den med eluppvärmd ruta. Har alltid uppskattat denna funktionen. Ford är lite unika på detta sättet, vet inte varför?

Visst, man kan se trådarna i rutan om man tittar noga men inget som man egentligen tänker på när man kör och absolut inget som försämrar sikten på något sätt.

Istället skrattar åt alla grannar som står och skrapar och hackar isen på morgonen, medan jag sitter 1 min i bilen med värmen på innan jag börjar rulla iväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in