Citat:
Ursprungligen postat av
DoktorNo
Både frun och jag har varsin Ford. Vi uppskattar mycket de eluppvärmda rutorna. Så skönt att slippa skrapa, och kanske repa rutan med isskrapan, vintertid.
Ingen av oss anser att värmetrådarna ger "dålig sikt". Man får ha ansiktet väldigt nära rutan och fokusera blicken om man överhuvudtaget ska se trådarna.
Och kostnaden ser jag inte som något problem. Den ingår ju i priset när man köper bilen och vid en skada på rutan så den behöver bytas är det samma självrisk, oavsett ruta.
Kort sagt, eluppvärmd vindruta är bra. Synd att inte fler biltillverkare erbjuder det.
Du hittade mitt argument att välja eluppvärmd vindruta.
Jag har ägt tillräckligt många bilar med slitna vindrutor att jag föredrar att bara svepa rutan ren med vindrutetorkaren.
Dålig sikt?
Ja, den ger självklart sämre sikt. Men det gör även slitna rutor samt den nedsatta synförmågan som alla får med tiden.
Jag är en av de som ser trådarna men anser inte att de skymmer sikten så pass att jag missar faror i trafiken. Däremot så är små framskrapade hål på vindrutan en större trafikfara än en ren ruta med trådar i.
Citat:
Ursprungligen postat av
Holden.Caulfield
Ford har kanske patent på idén. Det blir dyrare att byta ut vindrutan om och när det behövs.
Nej. Du kan inte ta patent på något som funnits sedan urminnes tider.
Det enda som skiljer mot de äldre eluppvärmda bakrutorna är att trådarna är inbakade i vindrutan. Möjligtvis så mönsterskyddades Fords lösning o med det så kunde tillverkaren av min Volvo lägga tråden i ett annat mönster.
Citat:
Ursprungligen postat av
vemjelig
Jag har dieselvärmare, så vad ska jag med det till?
Inte du men miljön.
Jag har haft flertalet bilar med eluppvärmd vindruta o nu med en modern bil så blir rutan ren på nolltid. Detta sparar både på miljö samt egna plånboken om man bara ser till parametern, ren ruta.