2019-05-26, 04:49
Medlem
Ja eluppvärmd framrutan kan i vissa tillfällen upplevas som väldigt bra, av många. Samtidigt kan många irriteras av den säkrade sikten som alltid finns där, och som kan bli mer tydlig i vissa ljusförhållanden än andra. Det har skrivits en del om detta i de flesta bilister och artiklar jag sett sen de första Fordarna kom med finessen.

Vissa märker inte av trådarna alls och den påverkar och ”förvrängning” de ger av sikten, andra kanske irriterar sig i början sen vänjer de sig, och det finns många som aldrig vänjer sig och inte vill ha det.

En väninna har en ny Fiesta med sådan framruta, och jag reagerar på det varje gång jag kör bilen, att sikten inte är lika klar och skarp etc som på min egen bil. Vänjer mig vid att det är där, men gillar det inte. Men det är jäkligt smidigt de få minuterna det verkligen gör nytta men resten av tiden man kör bilen så är det ju alltså en försämring som många inte gillar.

Man kan väl säga att beroende på var man bor, i klimatzoner med väldigt mycket vinter, eller med väldigt lite vinter, så kanske finessen är praktisk och gör nytta i från under 1% av total körtid, till någon enstaka procent i de flesta fall.

Jag personligen skulle aldrig välja den finessen om det var valbart, utan mycket hellre ta en vanlig vindruta och hellre ta det extra lilla omaket med att skrapa den eller att vänta nån minut till innan defrostern gjort sitt. Eller använda bilens kupévärmare så rutorna är rena när jag ska ha bilen.
Citera
2019-05-26, 06:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Förmodligen för att det blir en extra kostnad för bilar som oftast används i ett varmare klimat.

Men jag håller med, borde gå att välja till. Är det såna där elslingor på rutan?
Extra kostnad? I 45-gradiga arabländer åker man med eluppvärmda stolar, tror knappast att han valt till det. Så kostnad kan du stryka direkt.
Citera
2019-05-26, 06:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parlevouz
Extra kostnad?
Närmare bestämt 2.5% högre nypris, 250$ när en ny taunus gick på 10.000$ lägg därtill att systemet har brister och den höga kostnaden att byta en defekt ruta....
Citera
2019-05-26, 07:00
Medlem
Headshrinkers avatar
Dieselvärmaren dödade vitsen med det här antar jag.
Citera
2019-05-26, 07:04
Medlem
clownpepes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Varför har detta inte blivit populärt?
Min kollega har en gammal röten Focus från 2004.
Detta finns på den bilen och funkar helt kanon.
Såg även ett inslag från Trafikmagasinet 1985 när Ford Scorpio visas.
Även här finns eluppvärmd framruta.

Eftersom det kostar extra med sådana rutor?
Citera
2019-05-26, 07:14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clownpepe
Eftersom det kostar extra med sådana rutor?

Så är det naturligtvis, jag gillar ford och har haft ett par stycken med finessen som diskuteras och det är guld värt när isen sitter som ett pansar. Snacket om sikten? Äh, bara bullshit - funkar alldeles utmärkt.

Det som är något förvånande är att det är just ford som håller fast vid detta, ford anses trots allt vara lite av ett budgetmärke.
Citera
2019-05-26, 07:30
Medlem
Förutom Ford så har VW det som tillval och har man inte bränslevärmare så är det fruktansvärt skönt, går riktigt fort också!

Och folk som tror att elslingorna i framrutan ser ut som dom i bakrutan kan ju ta och googla upp en bild, dom syns endast om du tittar VÄLDIGT noga.
Citera
2019-05-26, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parlevouz
Extra kostnad? I 45-gradiga arabländer åker man med eluppvärmda stolar, tror knappast att han valt till det. Så kostnad kan du stryka direkt.

Kostnad kan vara knepigare än så i produktionsled etc. Vilket kan göra att det i bland är dyrare att ta bort något för vissa marknader än att bara låta det följa med som för andra marknader. I andra fall kan det vara tvärt om, att det kan sparas pengar på att bara vissa marknader får en komponent/funktion etc än andra.
Och detta kan påverkas av en rad faktorer.
Citera
2019-05-26, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Så är det naturligtvis, jag gillar ford och har haft ett par stycken med finessen som diskuteras och det är guld värt när isen sitter som ett pansar. Snacket om sikten? Äh, bara bullshit - funkar alldeles utmärkt.

Det som är något förvånande är att det är just ford som håller fast vid detta, ford anses trots allt vara lite av ett budgetmärke.

Nej, det med sikten är inte alls bara bullshit då många inget alls gillar hur det kan se ut med motljus o elände. Andra kanske inte reagerar alls, men vi vet ju samtidigt att vissa inte orkar bry sig eller ens märker om torkarna är totalt slut och rutan ser ut som kriget... Men det är fortfarande inget bevis på att det funkar utmärkt eller att sikten inte är försämrad, utan bara på att vissa inte ser eller bryr sig.

Sikten med elrutan kan aldrig bli lika bra som med en vanlig ruta, men den kan såklart funka bra nog för att klara lagkrav etc.
Citera
2019-05-26, 07:48
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, det med sikten är inte alls bara bullshit då många inget alls gillar hur det kan se ut med motljus o elände. Andra kanske inte reagerar alls, men vi vet ju samtidigt att vissa inte orkar bry sig eller ens märker om torkarna är totalt slut och rutan ser ut som kriget... Men det är fortfarande inget bevis på att det funkar utmärkt eller att sikten inte är försämrad, utan bara på att vissa inte ser eller bryr sig.

Sikten med elrutan kan aldrig bli lika bra som med en vanlig ruta, men den kan såklart funka bra nog för att klara lagkrav etc.

Man får titta snett som en gnu i nepal för att ens se linjerna när man kör normalt, det hela är ett icke problem och beviset är att det funkat utmärkt i 30 år.
Citera
2019-05-26, 07:59
Medlem
Har en Golf med värme i vindrutan, bilen är snart ett år, har ännu inte sett trådarna i rutan, men de finns där! Vet tyvärr inte vad det kostade, ingick i paket med andra detaljer.
Citera
2019-05-26, 08:03
Medlem
DoktorNos avatar
Både frun och jag har varsin Ford. Vi uppskattar mycket de eluppvärmda rutorna. Så skönt att slippa skrapa, och kanske repa rutan med isskrapan, vintertid.

Ingen av oss anser att värmetrådarna ger "dålig sikt". Man får ha ansiktet väldigt nära rutan och fokusera blicken om man överhuvudtaget ska se trådarna.

Och kostnaden ser jag inte som något problem. Den ingår ju i priset när man köper bilen och vid en skada på rutan så den behöver bytas är det samma självrisk, oavsett ruta.

Kort sagt, eluppvärmd vindruta är bra. Synd att inte fler biltillverkare erbjuder det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in