2019-05-26, 08:20
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Elvärme påverkar sikten med allt det innebär.

Tycker att trådarna syns vid direkt motljus av sol eller billyktor. Kan vara rätt störande. Annars är det super med värme i framrutan. Rekommenderas starkt!
Citera
2019-05-26, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Man får titta snett som en gnu i nepal för att ens se linjerna när man kör normalt, det hela är ett icke problem och beviset är att det funkat utmärkt i 30 år.

Mestadels är det ett icke-problem ja, men det kan faktiskt under vissa ljusförhållanden etc blir direkt störande. Regn motljus inte prefekt ren ruta och torkare, och sen tillägget med dessa ”nät” av tunna trådar en klart sämre sikt än det blivit med en vanlig ruta. Har upplevt det många gånger med elvärmda framrutor. Har faktiskt det själv på en gammal Sierra jag har när jag tänker efter.

Det funkar utmärkt för det som det är tänkt för, göra rutan isfri och enkel att skrapa etc. men inte lika utmärkt för sikten generellt sett som en ordinär ruta.
Citera
2019-05-26, 08:28
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Hade det på förra bilen och motorvärmare och dieselvärmare. Kunde ju hända att man kom på sent att man skulle iväg och det var ju riktigt smidigt med uppvärmd ruta.

På VW finns väl alternativet med synlig eller osynlig tråd.
Citera
2019-05-26, 08:33
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Mestadels är det ett icke-problem ja, men det kan faktiskt under vissa ljusförhållanden etc blir direkt störande. Regn motljus inte prefekt ren ruta och torkare, och sen tillägget med dessa ”nät” av tunna trådar en klart sämre sikt än det blivit med en vanlig ruta. Har upplevt det många gånger med elvärmda framrutor. Har faktiskt det själv på en gammal Sierra jag har när jag tänker efter.

Det funkar utmärkt för det som det är tänkt för, göra rutan isfri och enkel att skrapa etc. men inte lika utmärkt för sikten generellt sett som en ordinär ruta.

Så din teori till att inte fler biltillverkare anammat det är att sikten försämras, trots att fler i tråden prisar finessen och tydligen har faktiskt vw nappat på samma sak om än decennier efter ford?

Personligen tror jag mer på kostnadsskäl, kunderna får inte en finess de inte efterfrågat standardmonterad om det inte är ett lagkrav och biltillverkare räknar besparingar även nere på ören per bil när de kan.
Citera
2019-05-26, 08:45
Medlem
Citat:
Så din teori till att inte fler biltillverkare anammat det är att sikten försämras, trots att fler i tråden prisar finessen och tydligen har faktiskt vw nappat på samma sak om än decennier efter ford?

Personligen tror jag mer på kostnadsskäl, kunderna får inte en finess de inte efterfrågat standardmonterad om det inte är ett lagkrav och biltillverkare räknar besparingar även nere på ören per bil när de kan.

Har väl inte påstått nåt konkret om varför det inte finns på fler bilar trots 30 år hos Ford, utan bara luftat de för/nackdelar eluppvärmd framruta kan ge, och att det är blandat vad folk tycker om det och hur mycket de upplever av de faktiska negativa effekterna under vissa förhållanden.
Att det även finns en kostnadsfaktor är ju självklart.
Citera
2019-05-26, 08:57
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har väl inte påstått nåt konkret om varför det inte finns på fler bilar trots 30 år hos Ford, utan bara luftat de för/nackdelar eluppvärmd framruta kan ge, och att det är blandat vad folk tycker om det och hur mycket de upplever av de faktiska negativa effekterna under vissa förhållanden.
Att det även finns en kostnadsfaktor är ju självklart.

Klart att folk har olika preferenser, det lustiga är dock att elektrisk vindruta oftast inte ens finns som option ens. Går det att få på en ny Bmw eller Mercedes exempelvis?

Money rules och med tanke på hur stor skillnad det är mellan en strippad och fullutrustad bil av ovanstående märken så finner jag det märkligt att nästan bara Ford anammat teknologin?
Citera
2019-05-26, 09:24
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Ford har kanske patent på idén. Det blir dyrare att byta ut vindrutan om och när det behövs.
Precis min tanke, även Fordundermärket Lincoln har ju detta i sina bilar. Men saknas i tex GM-ägda Cadillac.
Citera
2019-05-26, 09:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det har då inte jag märkt av det minsta på den bil med eluppvärmd framruta som jag kör. Snarare så påverkas sikten positivt då imma försvinner betydligt snabbare.
Citera
2019-05-26, 09:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Klart att folk har olika preferenser, det lustiga är dock att elektrisk vindruta oftast inte ens finns som option ens. Går det att få på en ny Bmw eller Mercedes exempelvis?

Money rules och med tanke på hur stor skillnad det är mellan en strippad och fullutrustad bil av ovanstående märken så finner jag det märkligt att nästan bara Ford anammat teknologin?
Volvo och WV har det, flera japanska märken likaså. Vore konstigt om inte tekniktunga Mercedes och BMW har det.
Citera
2019-05-26, 09:28
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:

En av anledningarna kanske är att Mercedes och BMW-köpare aldrig frågat efter denna fina finess? (De kanske inte vet att det finns om de inte haft Ford förut?) Eller att tillverkare av premiumbilar tror att deras kunder alltid har garage att tillgå?

Att Ford håller fast vid att utrusta sina bilar med eluppvärmd vindruta kan vara att de dels tror på idén, dels för att de kan ha märkt att kunderna väljer en Ford när de köper bil, med värmerutan som ett av argumenten för att välja just en Ford.

Och vid bilbyte väljer många Fordägare en Ford igen, kanske för att just värmerutan finns med. Har faktiskt aldrig hört någon säga "Aldrig mer en Ford, vindrutorna är skräp/ogenomskinliga/krånglar."
Senast redigerad av DoktorNo 2019-05-26 kl. 09:31.
Citera
2019-05-26, 09:36
Medlem
lazycowboys avatar
Mercedes erbjuder bara det på Geländewagen (G-klass). Tidigare var det med synliga trådar men nya modellen (2019) har en osynlig värmefilm i hela rutan så det syns inte.
Annars har Land Rover erbjudit det på alla sina modeller i minst 15 år (synliga trådar).
Citera
2019-05-26, 09:38
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:

Dom är inte alls så grova som på bakrutan, snarare som tunna ljusa hårstrån.
Om man verkligen försöker att fokusera blicken på trådarna ser man dom, annars tänker man aldrig på dom.

Vi hade en Mondeo -04 i familjen en gång i tiden, funkade kalas, bara att starta motorn och dra på värmen, sedan sätta sig till rätta i sätet och lagom när det var dags att dra iväg gjorde man bara ett svep med torkarna.
Tiden det tar att tina varierar givetvis, med packis så fick man ju hjälpa till lite med isskrapan förstås, men det gick ändå som en dans jämfört med utan värme.
Dock när den började närma sig 10-årsstrecket märkte man att en del trådar hade gett upp. Troligtvis p.g.a. att rutan hade börjat spricka tack vare en hel del stenskott.
Senast redigerad av WeAreMotorhead 2019-05-26 kl. 09:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in