2019-05-19, 19:21
Bannlyst
Nu senast såg jag någon som försökte få fram sin religiösa poäng genom att förklara att någons mamma skulle dö i cancer. Sånt skulle man nog inte kunna läsa i andra delforum utan att det blev rapporterat. Möjligen i Integration & Invandring, där det verkar populärt att hota sosseröstare med hur deras döttrar kommer att bli våldtagna.

Låt oss säga att en muslimsk man på forumet skriver "Allah ser dina innersta tankar, kommer att straffa dig, bla bla, gräshoppor, helvetet..." Borde man kunna rapportera det för 1.08. Personangrepp? Den religiöse gömmer sig bakom sin påhittade Gud, men hotar likafullt.
Grova personangrepp, trakasserier, hot eller förtäckta hot riktade mot andra användare är förbjudet.

Denna regel är till för att undvika att användare skräms till tystnad av andra användare genom att utsättas för hot eller liknande. Det är dock en hög tolerans mot invektiv och personliga tillmälen på Flashback, vilket gör att tonen i vissa inlägg kan förefalla hård.

De inlägg som anses allvarligast är kombinationer av regel 1.08 och 1.06, det vill säga att man i samband med hotet också uppger att "jag vet vem du är" eller liknande. Regeln gäller bara för hot mot andra användare.
Utöver att ständigt få höra att jag kommer att hamna i helvetet, uppskattar jag inte heller att bli kallad för "otrogen" eller "syndare", och undrar om man kan rapportera detta för 1.03. Hets mot folkgrupp. Jag tycker att väldigt mycket i regelförklaringen talar för det?
Det är förbjudet att hota eller uttrycka missaktning mot särskilt utsatta grupper, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

Nedsättande uttalanden mot en eller flera utpekade folkgrupper är tillåtet, förutsatt att kritiken är saklig och vederhäftig. Däremot kan generaliseringar av en hel folkgrupps beteende eller egenskaper vara förbjudet, ifall syftet är att avhumanisera eller att sprida fördomar med syfte till att nedvärdera hela gruppen.
Citera
2019-05-19, 19:28
Medlem
butofcourses avatar
Sådär är det hela tiden på religionsforumet, brinna i helvetet och andra förtäckta hot med skydd av "sanningen"
Citera
2019-05-19, 19:36
Medlem
-Emmanuels avatar
Det finns många tokar och arga på forumet. Man får stå ut eller lämna. Jag tror inte att ditt exempel är regelbrott.
Citera
2019-05-19, 19:45
Medlem
najass avatar
Jag har svårt att se hur vare sig 1.03 eller 1.08 skulle kunna vara tillämpliga på de exemplen du ger. Tar man åt sig av att bli hotad (?) med gud bör man nog söka sig till andra plattformar än Flashback.

Inte heller att bli kallad otrogen eller syndare är något som når upp till att bryta mot reglerna (såvida inte inlägget enbart handlar om det, för då är det rimligtvis OT och bryter mot regel 0.03).
Citera
2019-05-19, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jag har svårt att se hur vare sig 1.03 eller 1.08 skulle kunna vara tillämpliga på de exemplen du ger. Tar man åt sig av att bli hotad (?) med gud bör man nog söka sig till andra plattformar än Flashback.

Eller en psykiatriker. Ändå är Gud en realitet för många, inte bara de som har växt upp med fanatiskt religiösa föräldrar, utan hela samhället. Vem har inte tänkt någon gång att "kanske Gud finns, lika bra att hålla med, sjunga psalmerna, läsa bibeln och gå i kyrkan då och då"? Bara p.g.a. hoten och det generaliserande att man är en syndare.

Att Religion inte ligger under Konspirationer och alternativa teorier är väl ett bevis på det.
Senast redigerad av bokhyllan.billy 2019-05-19 kl. 20:23.
Citera
2019-05-19, 21:16
Medlem
Verkar som om inlägget har blivit raderat. Jag kan i alla fall inte se det. Så antar att det var ett regelbrott, men jag skulle gissa på 0.03. Det brukar krävas lite allvarligare saker för att 1.03 eller 1.08 ska bli aktuellt.
Citera
2019-05-19, 22:31
Medlem
Det jag kan se är att någon uppger att folk förutsätter att de blir gamla och användaren skriver att de kan intala sig det när dem eller deras mamma får cancer. Hur du får det till personangrepp eller liknande vet jag inte. Om jag inte missat någonting så ser jag varken 1.06 eller 1.08 där.
Citera
2019-05-20, 19:16
Medlem
MrFolds avatar
Här kanske man också kan flika in att 1.03 Hets mot folkgrupp är en av forumets "nödregler", dvs. bestämmelser som inte införts för att Admin tycker att de är bra. 1.03 finns där den finns för att skydda personen/personerna bakom sidan som skulle kunna riskera att åka dit annars i svensk domstol. Det som beivras enligt denna regel är därför bara fall som måste anses solklara enligt denna tämligen svårtolkade lag.

Här - i en tråd från 2013 - kan man läsa mer om detta: (FB) Regel 1.03. har uppdaterats Men sammanfattningsvis är det alltså ingen idé att grubbla över om saker som inte är väldigt grova och totalt generaliserande skulle kunna falla under 1.03.

Edit: Denna postning av Admin torde vara ännu mer klargörande: (FB) Tolkningen av regel 1.03. (hets mot folkgrupp) är klar
Senast redigerad av MrFold 2019-05-20 kl. 19:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in