Nu senast såg jag någon som försökte få fram sin religiösa poäng genom att förklara att någons mamma skulle dö i cancer. Sånt skulle man nog inte kunna läsa i andra delforum utan att det blev rapporterat. Möjligen i Integration & Invandring, där det verkar populärt att hota sosseröstare med hur deras döttrar kommer att bli våldtagna.
Låt oss säga att en muslimsk man på forumet skriver "Allah ser dina innersta tankar, kommer att straffa dig, bla bla, gräshoppor, helvetet..." Borde man kunna rapportera det för 1.08. Personangrepp? Den religiöse gömmer sig bakom sin påhittade Gud, men hotar likafullt.
Låt oss säga att en muslimsk man på forumet skriver "Allah ser dina innersta tankar, kommer att straffa dig, bla bla, gräshoppor, helvetet..." Borde man kunna rapportera det för 1.08. Personangrepp? Den religiöse gömmer sig bakom sin påhittade Gud, men hotar likafullt.
Grova personangrepp, trakasserier, hot eller förtäckta hot riktade mot andra användare är förbjudet.Utöver att ständigt få höra att jag kommer att hamna i helvetet, uppskattar jag inte heller att bli kallad för "otrogen" eller "syndare", och undrar om man kan rapportera detta för 1.03. Hets mot folkgrupp. Jag tycker att väldigt mycket i regelförklaringen talar för det?
Denna regel är till för att undvika att användare skräms till tystnad av andra användare genom att utsättas för hot eller liknande. Det är dock en hög tolerans mot invektiv och personliga tillmälen på Flashback, vilket gör att tonen i vissa inlägg kan förefalla hård.
De inlägg som anses allvarligast är kombinationer av regel 1.08 och 1.06, det vill säga att man i samband med hotet också uppger att "jag vet vem du är" eller liknande. Regeln gäller bara för hot mot andra användare.
Det är förbjudet att hota eller uttrycka missaktning mot särskilt utsatta grupper, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.
Nedsättande uttalanden mot en eller flera utpekade folkgrupper är tillåtet, förutsatt att kritiken är saklig och vederhäftig. Däremot kan generaliseringar av en hel folkgrupps beteende eller egenskaper vara förbjudet, ifall syftet är att avhumanisera eller att sprida fördomar med syfte till att nedvärdera hela gruppen.