Lite efterforskningar visar att det finns ett tydligt mönster i denne nämndemans dömande. Några exempel bara från det senaste året, där han varit skiljaktig i långt högre utsträckning än övriga nämndemän på hovrätten:
Svea hovrätts dom B 351-19, 2019-02-25, våldtäkt.
Domen (minfil).
Skiljaktig mening:
Svea hovrätts dom B 12119-18, 2019-02-13, våldtäkt.
Domen (minfil).
Skiljaktig mening:
Svea hovrätts dom B 7676-18, 2019-05-03, mordbrand.
Domen (minfil).
Tingsrätten dömde till skyddstillsyn i förening med fängelse på tre månader. Hovrättens majoritet ändrade till fängelse 2 år och 6 månader.
Skiljaktig mening:
Svea hovrätts dom B 2283-19, 2019-04-18, våldtäkt mot barn m.m.
Domen (minfil).
Tingsrätten dömde för våldtäkt mot barn och olovligt anskaffande av alkoholdrycker till fängelse i tre år. Hovrättens majoritet ändrade till fängelse tre år och sex månader.
Skiljaktig mening:
Svea hovrätts dom B 7850-18, 2018-09-27, försök till dråp m.m.
Domen (minfil).
Tingsrätten dömde för försök till dråp m.m. till fängelse i åtta år. Hovrättens majoritet fastställde tingsrättens dom.
Skiljaktig mening:
Svea hovrätts dom B 8938-18, 2018-11-22, grov kvinnofridskräkning m.m.
Domen (minfil).
Tingsrätten dömde för en rad brott till fängelse 1 år och 2 månader. Hovrättens majoritet ändrade vissa detaljer men fastställde tingsrättens påföljd.
Skiljaktig mening:
Svea hovrätts dom B 11722-17, 2018-11-09, narkotikabrott m.m.
Domen (minfil).
Tingsrätten dömde för narkotikabrott m.m. Hovrätten fastställde domen men ändrade påföljden till skyddstillsyn.
Skiljaktig mening:
Den enda skiljaktiga meningen i skärpande riktning jag hittat:
Svea Hovrätts dom B 1534-19, 2019-04-11, grov våldtäkt mot barn m.m.
Domen (minfil).
Skiljaktig mening:
Svea hovrätts dom B 351-19, 2019-02-25, våldtäkt.
Domen (minfil).
Skiljaktig mening:
Citat:
Nämndemannen Mohibul Ezdani Khan är skiljaktig och anför följande.
Med beaktande av att det saknas medicinska och tekniska bevis, är utredningen inte
tillräckligt robust för att fälla [den tilltalade] till ansvar för våldtäkt eller
sexuellt ofredande. Åtalet ska därför ogillas.
Med beaktande av att det saknas medicinska och tekniska bevis, är utredningen inte
tillräckligt robust för att fälla [den tilltalade] till ansvar för våldtäkt eller
sexuellt ofredande. Åtalet ska därför ogillas.
Svea hovrätts dom B 12119-18, 2019-02-13, våldtäkt.
Domen (minfil).
Skiljaktig mening:
Citat:
Nämndemannen Mohibul Ezdani Khan är skiljaktig på följande sätt:
Det kan finnas andra förklaringar till de skador som redovisas i rättsintyget än att
[den tilltalade] förorsakat dem. De uppgifter som Sekretess A lämnat vinner därmed
inte sådant stöd av den övriga utredningen att åtalet vid en samlad bedömning kan
anses tillförlitligen styrkt. [Den tilltalade] ska därför frikännas och försättas på fri fot.
Överröstad i ansvarsfrågan finner jag att kränkningsersättningen skäligen bör
bestämmas till 50 000 kr.
Det kan finnas andra förklaringar till de skador som redovisas i rättsintyget än att
[den tilltalade] förorsakat dem. De uppgifter som Sekretess A lämnat vinner därmed
inte sådant stöd av den övriga utredningen att åtalet vid en samlad bedömning kan
anses tillförlitligen styrkt. [Den tilltalade] ska därför frikännas och försättas på fri fot.
Överröstad i ansvarsfrågan finner jag att kränkningsersättningen skäligen bör
bestämmas till 50 000 kr.
Svea hovrätts dom B 7676-18, 2019-05-03, mordbrand.
Domen (minfil).
Tingsrätten dömde till skyddstillsyn i förening med fängelse på tre månader. Hovrättens majoritet ändrade till fängelse 2 år och 6 månader.
Skiljaktig mening:
Citat:
Nämndemännen Enrico Badiali och Mohibul Ezdani Khan är skiljaktiga i frågan om
påföljd och anför följande.
I fråga om straffmätning och val av påföljd gör vi inte någon annan bedömning än den
som tingsrätten har gjort. Vi anser därför att tingsrättens dom ska fastställas i fråga om
påföljd.
Överröstade i påföljdsfrågan är vi i övrigt ense med majoriteten.
påföljd och anför följande.
I fråga om straffmätning och val av påföljd gör vi inte någon annan bedömning än den
som tingsrätten har gjort. Vi anser därför att tingsrättens dom ska fastställas i fråga om
påföljd.
Överröstade i påföljdsfrågan är vi i övrigt ense med majoriteten.
Svea hovrätts dom B 2283-19, 2019-04-18, våldtäkt mot barn m.m.
Domen (minfil).
Tingsrätten dömde för våldtäkt mot barn och olovligt anskaffande av alkoholdrycker till fängelse i tre år. Hovrättens majoritet ändrade till fängelse tre år och sex månader.
Skiljaktig mening:
Citat:
Nämndemannen Margareta Blomqvist är skiljaktig i ansvarsdelen enligt följande:
Jag delar majoritetens uppfattning att [den tilltalade] gjort sig skyldig till det som
åklagaren lagt honom till last i åtalspunkterna l och 2. Jag anser dock att gärningen i
åtalspunkten l ska rubriceras som sexuellt utnyttjande av barn. Skälen för detta är
följande. Målsäganden var vid den aktuella tiden strax under 15 år gammal. Samlagen
ägde rum frivilligt. De hade en kärleksrelation som präglades av ömsesidighet och
jämbördighet. I detta hänseende väger jag in att [den tilltalade] framstår som omogen
och att han hade liknande problem som målsäganden i form av bl.a. alkoholmissbruk.
Mot denna bakgrund anser jag att brottsligheten var mindre grov. Med hänsyn till detta
och med beaktande av återfallet ska påföljden bestämmas till fängelse i två år och sex
månader.
Nämndemannen Mohibul Ezdani Khan är skiljaktig i ansvarsdelen enligt följande. Jag
ansluter mig till det som Margareta Blomqvist anfört men anser att påföljden ska
bestämmas till fängelse i två år.
Jag delar majoritetens uppfattning att [den tilltalade] gjort sig skyldig till det som
åklagaren lagt honom till last i åtalspunkterna l och 2. Jag anser dock att gärningen i
åtalspunkten l ska rubriceras som sexuellt utnyttjande av barn. Skälen för detta är
följande. Målsäganden var vid den aktuella tiden strax under 15 år gammal. Samlagen
ägde rum frivilligt. De hade en kärleksrelation som präglades av ömsesidighet och
jämbördighet. I detta hänseende väger jag in att [den tilltalade] framstår som omogen
och att han hade liknande problem som målsäganden i form av bl.a. alkoholmissbruk.
Mot denna bakgrund anser jag att brottsligheten var mindre grov. Med hänsyn till detta
och med beaktande av återfallet ska påföljden bestämmas till fängelse i två år och sex
månader.
Nämndemannen Mohibul Ezdani Khan är skiljaktig i ansvarsdelen enligt följande. Jag
ansluter mig till det som Margareta Blomqvist anfört men anser att påföljden ska
bestämmas till fängelse i två år.
Svea hovrätts dom B 7850-18, 2018-09-27, försök till dråp m.m.
Domen (minfil).
Tingsrätten dömde för försök till dråp m.m. till fängelse i åtta år. Hovrättens majoritet fastställde tingsrättens dom.
Skiljaktig mening:
Citat:
Mohibul Ezdani Khan är skiljaktig i fråga om påföljd och anför att straffvärdet uppgår
till sju år. Fängelsestraffets längd ska bestämmas i enlighet med straffvärdet.
Överröstad i denna del är Mohibul Ezdani Khan i övrigt ense med majoriteten.
till sju år. Fängelsestraffets längd ska bestämmas i enlighet med straffvärdet.
Överröstad i denna del är Mohibul Ezdani Khan i övrigt ense med majoriteten.
Svea hovrätts dom B 8938-18, 2018-11-22, grov kvinnofridskräkning m.m.
Domen (minfil).
Tingsrätten dömde för en rad brott till fängelse 1 år och 2 månader. Hovrättens majoritet ändrade vissa detaljer men fastställde tingsrättens påföljd.
Skiljaktig mening:
Citat:
Nämndemannen Mohibul Ezdani Khan är skiljaktig och anför följande.
Jag anser att [den tilltalade] ska frikännas från ansvar för gärningen i åtalspunkten
3 a). Jovanna Petrovic har visserligen sett att [målsäganden] har haft en blånad vid
ögat. Den uppgift som [målsäganden] har lämnat om att hon fått blånaden på grund av
ett slag mot ögat av [den tilltalade] är dock inte tillräcklig för att anse åtalet styrkt.
När det gäller rubriceringen av gärningarna i åtalspunkten 3 anser jag att var och en av
de gärningar som [den tilltalade] döms för ska rubriceras som misshandel. Jag
anser inte att gärningarna, som det anges i lagtexten, har utgjort led i en upprepad
kränkning av [målsägandens] integritet och varit ägnade att allvarligt skada hennes
självkänsla.
För den brottslighet som [den tilltalade] ska dömas för - olaga hot, grovt brott,
misshandel under åtalspunkterna 3 b)-3 d) och stöld ska påföljden bestämmas till
fängelse i nio månader.
Överröstad i dessa delar är jag i övrigt ense med majoriteten.
Jag anser att [den tilltalade] ska frikännas från ansvar för gärningen i åtalspunkten
3 a). Jovanna Petrovic har visserligen sett att [målsäganden] har haft en blånad vid
ögat. Den uppgift som [målsäganden] har lämnat om att hon fått blånaden på grund av
ett slag mot ögat av [den tilltalade] är dock inte tillräcklig för att anse åtalet styrkt.
När det gäller rubriceringen av gärningarna i åtalspunkten 3 anser jag att var och en av
de gärningar som [den tilltalade] döms för ska rubriceras som misshandel. Jag
anser inte att gärningarna, som det anges i lagtexten, har utgjort led i en upprepad
kränkning av [målsägandens] integritet och varit ägnade att allvarligt skada hennes
självkänsla.
För den brottslighet som [den tilltalade] ska dömas för - olaga hot, grovt brott,
misshandel under åtalspunkterna 3 b)-3 d) och stöld ska påföljden bestämmas till
fängelse i nio månader.
Överröstad i dessa delar är jag i övrigt ense med majoriteten.
Svea hovrätts dom B 11722-17, 2018-11-09, narkotikabrott m.m.
Domen (minfil).
Tingsrätten dömde för narkotikabrott m.m. Hovrätten fastställde domen men ändrade påföljden till skyddstillsyn.
Skiljaktig mening:
Citat:
Nämndemannen Mohibul Ezdani Khan är skiljaktig i skuldfrågan avseende åtalet för
narkotikabrott enligt följande.
Det är inte ställt utom rimligt tvivel att [den tilltalade] kände till det amfetamin
och kokain som påträffades i hans hem. Åtalet i denna del är därmed inte styrkt.
Överröstad i denna del instämmer jag i tingsrättens bedömning i fråga om valet av
påföljd och ersättning till försvararen.
narkotikabrott enligt följande.
Det är inte ställt utom rimligt tvivel att [den tilltalade] kände till det amfetamin
och kokain som påträffades i hans hem. Åtalet i denna del är därmed inte styrkt.
Överröstad i denna del instämmer jag i tingsrättens bedömning i fråga om valet av
påföljd och ersättning till försvararen.
Den enda skiljaktiga meningen i skärpande riktning jag hittat:
Svea Hovrätts dom B 1534-19, 2019-04-11, grov våldtäkt mot barn m.m.
Domen (minfil).
Skiljaktig mening:
Citat:
Nämndemännen Mohibul Ezdani Khan och Lennart Svensson är skiljaktiga i
skuldfrågan när det gäller åtalet för grov våldtäkt mot barn enligt åtalspunkten 1 och
anför följande. Vi anser att [den tilltalade] ska dömas för våldtäkt mot barn av
normalgraden även när det gäller två samlag som ägde rum mellan [den tilltalade]
och Sekretess B den 29 juni respektive den 30 juni 2018 eftersom [den tilltalade]
måste anses ha haft skälig anledning att anta att Sekretess B var under 15 år. Skälen för
detta är följande. Den dialog på nätforumet som föregick mötet dem emellan hölls på
en så pass låg och omogen nivå att [den tilltalade] redan då måste ha fattat
misstankar när det gäller målsägandens ålder. Det måste vidare ha stått klart för honom
att det förekom underåriga på det aktuella nätforumet. Han kunde lätt ha kontrollerat
målsägandens ålder genom en sökning på t.ex. Google.
Överröstade i denna del är vi i övrigt ense med majoriteten.
skuldfrågan när det gäller åtalet för grov våldtäkt mot barn enligt åtalspunkten 1 och
anför följande. Vi anser att [den tilltalade] ska dömas för våldtäkt mot barn av
normalgraden även när det gäller två samlag som ägde rum mellan [den tilltalade]
och Sekretess B den 29 juni respektive den 30 juni 2018 eftersom [den tilltalade]
måste anses ha haft skälig anledning att anta att Sekretess B var under 15 år. Skälen för
detta är följande. Den dialog på nätforumet som föregick mötet dem emellan hölls på
en så pass låg och omogen nivå att [den tilltalade] redan då måste ha fattat
misstankar när det gäller målsägandens ålder. Det måste vidare ha stått klart för honom
att det förekom underåriga på det aktuella nätforumet. Han kunde lätt ha kontrollerat
målsägandens ålder genom en sökning på t.ex. Google.
Överröstade i denna del är vi i övrigt ense med majoriteten.