• 1
  • 2
2019-05-17, 09:43
Medlem
GunnarSparrs avatar
Det kostar inget i min bank att öppna ett konto till, man gör det enkelt själv i internetbanken, kostar inget och går direkt.

Varför är det så många som låter lönen och ha alla sina pengar kopplat till sitt kort? Skulle man bli rånad är det ju kört om de kommer över koden. Detta borde gamla tänka på då bedrägeri att någon "Muhammed" och "Abdullah" står bakom när "Elsy" slår in in sin kod på Coop nära, följer efter Elsy och tar hennes kort och tömmer hennes konto.

Banken borde informera äldre att inte ha mer än max 1000 sek på sitt konto, behövs mer så föra över ifrån annat konto till kortet. Är det inte lite bankernas skyldigheter att skydda äldre med mer tydlig information hur man skyddar sig? Är en pinkod på 4 nuffror en föråldrad säkerhet? Bör man även införa fingeravtryck vid betalning med kort som nyare mobiler ofta har för logga in snabbt?

Vad tycker ni , hur kan vi skydda våra äldre för bedrägerier och tömning av konto där GM har kommit över koden genom titta över axeln. Man läser och ser detta allt oftare, varför agerar inte banken och bryr sig om sina kunder?
Citera
2019-05-17, 09:48
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSparr
varför agerar inte banken och bryr sig om sina kunder?

Det är inte deras ansvar.
Citera
2019-05-17, 09:52
Bannlyst
Sopig trådstart!
Dom flesta bankerna har en uttagningsgräns på 15-20k / vecka.

Visst inte kul att bli av med en tredjedel av sin månadslön men inte hela världen.
Senast redigerad av KneeTop 2019-05-17 kl. 09:54.
Citera
2019-05-17, 09:52
Medlem
Jag får min lön in på mitt kort som du säger. Jag för sedan över (lönedagen) pengarna till andra konton.
Känner mig inte speciellt korkad för det.
Citera
2019-05-17, 09:53
Medlem
Precis. Det här borde man upplysa om. I vilka banker kan man ha två konton, ett lönekonto och ett kortkonto att överföra till?
Kostar inget heller att ha ett konto i en annan bank och överföra dit.
Citera
2019-05-17, 09:56
Medlem
Detta handlar ju om eget ansvar. Det kan knappast finnas en enda människa i landet som inte läst i tidningar, sett på tv-nyheterna eller hört på radion om alla dessa bedrägerier som pågår.

Självklart ska banker ge information om säkerhet men det är faktiskt upp till var och en att ha så pass koll själv att man gör sitt yttersta för att säkra sina pengar och att man döljer sina koder när man betalar i kassan eller tar ut i automater.
Citera
2019-05-17, 09:59
Medlem
Bizmarcks avatar
Ja, för det är ju så OTROLIGT stor risk att bli rånad. Dessutom är man försäkrad mot sådant.
Du borde nog oroa dig mer över att få cancer.
Citera
2019-05-17, 10:11
Medlem
Jag har ett "in-konto" där lönen kommer in och ett "ut-konto" som kort och auto-giro ect är kopplat mot sedan, ett antal sparkonton och ett buffertkonto.

Citat:
Ursprungligen postat av simpesolsken
Jag får min lön in på mitt kort som du säger. Jag för sedan över (lönedagen) pengarna till andra konton.
Känner mig inte speciellt korkad för det.

Varför ser du inte till att få in lönen på ett lönekonto istället så du slipper föra över dem.
Citera
2019-05-17, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Sopig trådstart!
Dom flesta bankerna har en uttagningsgräns på 15-20k / vecka.

Visst inte kul att bli av med en tredjedel av sin månadslön men inte hela världen.
Blir man rånad eller utsatt för bedrägeri får man dessutom pengarna tillbaka. Sen kan det finnas andra skäl till att det är osmart att ha betalkort kopplat till lönekonto.
Citera
2019-05-17, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Jag har ett "in-konto" där lönen kommer in och ett "ut-konto" som kort och auto-giro ect är kopplat mot sedan, ett antal sparkonton och ett buffertkonto.

Varför ser du inte till att få in lönen på ett lönekonto istället så du slipper föra över dem.

Vet inte, har inte orkat ta tag i det bara. Prokrastinering på hög nivå. Inte speciellt jobbigt att göra, men det är det inte att flytta pengar på lönedagen heller.
Citera
2019-05-17, 10:23
Medlem
Jag tycker det är ännu mer korkat att köpa saker som är dåliga för hälsan. Till exempel snus, cigaretter, godis och läsk.

Då slösar du både pengar och förstör din hälsa i en och samma handling.
Citera
2019-05-17, 10:25
Medlem
När jag bytte bank(till en av de stora), så rekommenderade de att jag skulle ha kortet och alla betalningar på samma konto som lönen kommer in på. Men jag sa tvärnej till det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in