• 8
  • 9
2019-05-30, 17:28
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är ingen skillnad, har du inte orsakat ett köp så kan du bestrida fakturan i båda fallen. Och nej, det är inte försäkringen som täcker förlusten åt dig utan kreditkortsbolaget som får ta smällen om de redan hunnit betala ut till resebolaget.

Sålänge man har ordnad ekonomi är kreditkort mycket fördelaktigt jämfört med debitkorten.

Jag vet inte vad du har för kreditkort men mitt ger mig en massa pengar om min resa blir försenad, förlorade väskor osv osv. Av den enkla anledningen så använder jag det när jag bokat resor, annars så använder jag det bara till jobbet.
Citera
2019-05-30, 17:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag vet inte vad du har för kreditkort men mitt ger mig en massa pengar om min resa blir försenad, förlorade väskor osv osv. Av den enkla anledningen så använder jag det när jag bokat resor, annars så använder jag det bara till jobbet.

Det gör mitt också, nu var det dock något helt annat som gör att kreditkortet är betydligt mycket bättre än ett debitkort vid köp av dyra saker/tjänster som inte materialiseras; nämligen konsumentkreditlagen.

Egentligen är det helt sjukt att man har bättre konsumentskydd när man handlar på krita än om man använder ett vanligt bankkort men så är det faktiskt.
Citera
2019-05-30, 18:16
Medlem
Duerfs avatar
Det är inte svårt att fixa nya konton och flytta över pengar till. Det går till och med att göra själv i internetbanken på flera ställen.

Problemet är att du får nollränta på i princip alla transaktions och många "spar"-konton, så det är dumt att ha mer pengar än du behöver som buffert (ett par månadslöner). Resten borde vara på någon sorts sparande som ger avkastning medel- och långsiktigt.
Citera
2019-05-30, 18:27
Medlem
Citat:
Det gör mitt också, nu var det dock något helt annat som gör att kreditkortet är betydligt mycket bättre än ett debitkort vid köp av dyra saker/tjänster som inte materialiseras; nämligen konsumentkreditlagen.

Egentligen är det helt sjukt att man har bättre konsumentskydd när man handlar på krita än om man använder ett vanligt bankkort men så är det faktiskt.

Jag använder mitt kreditkort såsom du förordar, vid resebokningar och stora inköp, men inte till vardags. (OT: Jag har mycket pengar och bra koll på ekonomin men slutade använda kreditkortet för att jag märkte att jag på bara ett par månader spenderade mer pengar. Inga hiskeliga summor men tillräckligt för att jag skulle bry mig och återgå till debet. Intressant då jag på debetkortet har ungefär lika mycket tillgängligt som jag har i kreditgräns, ändå rök mer på kreditkortet).

Skulle du säga att det räcker eller är det bättre att alltid använda kreditkortet, även vid småköp, pga säkerhet? Poängen behöver du inte ha i åtanke.

Tack.
Citera
2019-05-30, 18:39
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:

Hmm jag får väl läsa på lite runt ämnet märker jag.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in