2019-05-18, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Finns fågelholkar, absolut. Jippostämning får du utveckla och ställa i paritet med motståndarlagen.
Jippostämning, alltså att folk som är där egentligen inte verkar vara speciellt engagerade utan är där av andra orsaker än fotboll och att bidra till stämningen. Och så är sittplatspubliken hos er. På gnagets och djurgårns matcher är publiken generellt mer engagerad och aktiv.
Citera
2019-05-18, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Haha. Så härligt att se avundsjuken i antagonisterna ibland...”dålig sittplats”... hahaha. Störst och flest det vet alla om. Räcker så.
Just det... Alla är avundsjuka på bajen. Nybajarens mest klassiska argument
Citera
2019-05-18, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ggaassgasgas
Just det... Alla är avundsjuka på bajen. Nybajarens mest klassiska argument

Ja jag är mer avundsjuk pa deras publik. Hur fan kan de ha mer än Gnaget och Dif?? Men som sagt om man plussar hockeyn e ju Dif populärast Aik tvåa och Bajen sist.
Citera
2019-05-18, 10:30
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Ja jag är mer avundsjuk pa deras publik. Hur fan kan de ha mer än Gnaget och Dif?? Men som sagt om man plussar hockeyn e ju Dif populärast Aik tvåa och Bajen sist.

Så om man lägger till flera sporter så blir dom större än Hammarby? Hör du inte hur dumt det låter? Om man plussar Danmark och Finlands befolkning så blir bägge dessa mer befolkade än Sverige, så dom har fler invånare

Jag var på kvalmatcherna Bajen-Gnaget på 90-talet och bajen fansen skåpade ut gnagarna i Globen på läktaren. Skulle Hammarby nå elitserien i hockey igen så ska du nog se att Hammarby Hockey vinner publikligan där också. Jag håller inte på något lag i Sthlm men att Hammarby är publikmässigt störst råder det ingen tvekan om. Sen om dom har flest fans eller inte, det är svårare att säga.

Det är ju ofta samma person som går på AIK/DIF hockey som var på deras fotbollsmatch dagen före. Blir lite dumt att räkna en person två gånger.
Senast redigerad av Kafferasten 2019-05-18 kl. 11:29.
Citera
2019-05-18, 11:31
Medlem
Tycker inte det är så konstigt egentligen.

Djurgården går runt och säger sig vara lite finare än alla andra. Snobbar sig på Östermalm och är stolta över det.

AIK förknippas med våld och organiserad brottslighet. Även om det till stor del försvunnit.

Hammarby förknippas med öl, fest, braj och allmänt inkluderande tankesätt.

Hammarby har helt enkelt mycket större plublikunderlag med sin image.
Citera
2019-05-19, 19:38
Medlem
Citat:
Då antar jag att du är lika avundsjuk på NFL och Manchester City och deras publik... Jag menar dom är ju många fler än exempelvis Partizan Belgrad
Citera
2019-05-19, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris-Phris
Tycker inte det är så konstigt egentligen.

Djurgården går runt och säger sig vara lite finare än alla andra. Snobbar sig på Östermalm och är stolta över det.

AIK förknippas med våld och organiserad brottslighet. Även om det till stor del försvunnit.

Hammarby förknippas med öl, fest, braj och allmänt inkluderande tankesätt.

Hammarby har helt enkelt mycket större plublikunderlag med sin image.
Det är den bilden Bajenbladet (Aftonbladet) och andra journalister gett ut i flera års tid så att vissa svaga individer inte kan ifrågasätta den bilden säger ju mer om nybajarna än dom som håller på Gnaget!
Citera
2019-05-19, 22:10
Bannlyst
Citat:
Det är den bilden Bajenbladet (Aftonbladet) och andra journalister gett ut i flera års tid så att vissa svaga individer inte kan ifrågasätta den bilden säger ju mer om nybajarna än dom som håller på Gnaget!
`
ok hur menar du att bilden inte stämmer pa gnaget? de har väl alla hatar oss och alla fruktar oss skrivet pa halsdukarna till och med. och att det inte e samma myspys bland kriminella i mall of scandinavia som pa södermalms barer och pubar, det anser du vara en myt med?
Citera
2019-05-20, 00:01
Medlem
Bondbruds avatar
De tog vara på hypen med ny arena och framgång i superettan och fick då "nya supportrar" i mängder. Innan det var det ett helt annat klientel på bajens matcher.
Citera
2019-05-20, 02:24
Medlem
Citat:

Inte bara media som ger den bilden, supportrarna bidrar till det.
AIK har blivit mycket bättre men fortfarande massa fans som tycker att de är riktiga hårdingar och gangsters och tycker deras historia med läktarvåld är riktigt coolt.
När jag var i tonåren var AIK riktigt WT/kriminellt slödder och stolta över det. En hel del av det lever kvar än.
Djurgårdare är i högre utsträckning än andra fans snobbiga och högtravande. Bara kolla i den här tråden hur de ser ner på folk från andra delar av landet och inflyttade stockholmare.
Bajen fans är inte riktiga fans, det är bara bönder. En hel hög med liknande kommentarer bara i den här tråden. Det är också kommentarer som jag hör ganska ofta från Djurgårdare när de är på besök i staden där jag bor.
Kan komma från AIKare också men inte alls i lika hög utsträckning, de är istället mer konfrontativa/aggressiva, gillar att hota med stryk.

Bajenfans är inte alls på det sättet. Inte samma historik av våldskultur och inte lika mycket fans som tycker de är hårdingar.
Och inte alls samma snobberi som Djurgårdarna.

Detta är hur jag och mina vänner som Icke-stockholmare generellt upplever fansen från Stockholmslagen.

Då är det inte så konstigt att om någon flyttar in till Stockholm så tenderar de att söka sig till en klubb som är välkomnande och inte tycker att du är en bonde och fejksupporter.
Inte heller är hårding-attityden lika uppskattad ute i landet som den är i AIK.
Citera
2019-05-20, 06:20
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Härligt resonemang. DIF är större i fotboll också. Om man räknar två matcher mot en varje gång.
Citera
2019-05-20, 08:06
Medlem
Steff83s avatar
Dom ses som den mer folkligare klubben av dom tre stora stockholmsklubbarna.

Det lockar inflyttade och andra från ställen som inte hade eller har någon lokal klubb på högre nivå att hålla på innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in