Citat:
Ursprungligen postat av
ggaassgasgas
Det är den bilden Bajenbladet (Aftonbladet) och andra journalister gett ut i flera års tid så att vissa svaga individer inte kan ifrågasätta den bilden säger ju mer om nybajarna än dom som håller på Gnaget!
Inte bara media som ger den bilden, supportrarna bidrar till det.
AIK har blivit mycket bättre men fortfarande massa fans som tycker att de är riktiga hårdingar och gangsters och tycker deras historia med läktarvåld är riktigt coolt.
När jag var i tonåren var AIK riktigt WT/kriminellt slödder och stolta över det. En hel del av det lever kvar än.
Djurgårdare är i högre utsträckning än andra fans snobbiga och högtravande. Bara kolla i den här tråden hur de ser ner på folk från andra delar av landet och inflyttade stockholmare.
Bajen fans är inte riktiga fans, det är bara bönder. En hel hög med liknande kommentarer bara i den här tråden. Det är också kommentarer som jag hör ganska ofta från Djurgårdare när de är på besök i staden där jag bor.
Kan komma från AIKare också men inte alls i lika hög utsträckning, de är istället mer konfrontativa/aggressiva, gillar att hota med stryk.
Bajenfans är inte alls på det sättet. Inte samma historik av våldskultur och inte lika mycket fans som tycker de är hårdingar.
Och inte alls samma snobberi som Djurgårdarna.
Detta är hur jag och mina vänner som Icke-stockholmare generellt upplever fansen från Stockholmslagen.
Då är det inte så konstigt att om någon flyttar in till Stockholm så tenderar de att söka sig till en klubb som är välkomnande och inte tycker att du är en bonde och fejksupporter.
Inte heller är hårding-attityden lika uppskattad ute i landet som den är i AIK.