2021-09-12, 18:02
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Att vara bäst på nyrekrytering innebär ju en del "turister". Inget gott som inte för något ont med sig och vice versa.
Sen att man som blårand väljer att gå den hånfulla vägen är väl logiskt. Men jag hade gärna sett Djurgården vara ett självklart val för nya Stockholmare. Nu präglas vi ofta av en elitism jag tror kan skrämma bort folk lite. (vår hockeysektion gör inte det på samma sätt)

Sa man så 2015/2016 fine jag köper det, nu är det fem år av 22 000+ i snitt, och två säsonger under pandemin där vi säljer 15 000+ säsongskort. Hur många år kan man ha samma siffror och kalla det turister?
Citera
2021-09-13, 09:02
Medlem
Hockeypubliken gick efter guldåren över till fotboll när Nacka kom.
Citera
2021-09-13, 12:02
Medlem
De var roligare på den tid inte varenda dammkorn höll på dem. Tex 2010 eller när det var, då de snittade _6 800_ pers på Söderstadion. Räckte tydligen med att ta bort skymd sikt för att det plötsligt skulle strömma in 18 000 fler sen på Tele2.

Arbetarstämpeln lockar tyvärr till sig hipsters, kulturmänniskor och annat otyg. De sköna är ju fyllona vid Medis. De utgör det som finns kvar av det där äkta.
Citera
2021-09-13, 12:19
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
De var roligare på den tid inte varenda dammkorn höll på dem. Tex 2010 eller när det var, då de snittade _6 800_ pers på Söderstadion. Räckte tydligen med att ta bort skymd sikt för att det plötsligt skulle strömma in 18 000 fler sen på Tele2.

Arbetarstämpeln lockar tyvärr till sig hipsters, kulturmänniskor och annat otyg. De sköna är ju fyllona vid Medis. De utgör det som finns kvar av det där äkta.
Snarare fyllona vid Gullmars... men ja om en lodis har nåt sportrelaterat på sig kan man ge sig fan att det är Bajen relaterat.
Och att man nu spelar på en multijippoarena med plastgräs och ägs till hälften av ett amerikanskt riskkapitalbolag...

Inte mycket av de gamla idealen har överlevt, men de flesta fans tycker uppenbarligen att sportsliga framgångar övertrumfar historia, så här är vi
Citera
2021-09-13, 12:38
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Snarare fyllona vid Gullmars... men ja om en lodis har nåt sportrelaterat på sig kan man ge sig fan att det är Bajen relaterat.
Och att man nu spelar på en multijippoarena med plastgräs och ägs till hälften av ett amerikanskt riskkapitalbolag...

Inte mycket av de gamla idealen har överlevt, men de flesta fans tycker uppenbarligen att sportsliga framgångar övertrumfar historia, så här är vi
Bandyn spelar på Zinken där det enbart är ståplats, man får ta med systemetkassen in o kröka. Handbollen har gått upp i elitserien igen, spelar nerför Ringvägen i Eriksdalshallen. Nära Vitabergsparken ligger Hammarby IP där vi historiskt sett spelat ishockey, bandy och fotboll. Där är damerna nu. Samtliga platser har en trogen publik, där man fortfarande har känslan hur det var förut.
Vad har DIF? Händer det något på Beckholmen, kanske i Traneberg eller Östermalm? Nä inte direkt. Men visst kul att göra vågen på Hovet och klappa i takt.
Senast redigerad av lemmy124 2021-09-13 kl. 12:41.
Citera
2021-09-13, 21:53
Medlem
Skulle nog säga att Bajen är en klubb som är ganska neutral du behöver inte vara sportnörd eller hardcore bengal eldare.

Jag märker ju att en hel del som är på matchen kanske inte är den typiska fotbolls människan och "bryr" sig om fotbollen i sig, den sektion tillhör jag och mitt sällskap och många andra. Det är trevligt med många människor vara lite social ta någon öl och bara snacka skit helt enkelt, fotbollen är inte så jätte viktigt.

Där skulle jag nog säga att det skiljer sig mellan oss och Djurgården/aik. Där deras kultur är nog mer att fotbollen är allt, prestera och vinna är det enda som gäller.

Gillar inte att deras supportat låter så mörka alltså rösterna är som golum är nyvaken, läskigt.

Samt att många som flyttar till Stockholm från norra delarna utav landet har ingen direkt fotbollsklubb att hålla på och då är valet enkelt då det är helt enkelt rivaler inom många sporter, hockeyn bland annat.
Citera
2021-09-14, 08:45
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Est192
Skulle nog säga att Bajen är en klubb som är ganska neutral du behöver inte vara sportnörd eller hardcore bengal eldare.

Jag märker ju att en hel del som är på matchen kanske inte är den typiska fotbolls människan och "bryr" sig om fotbollen i sig, den sektion tillhör jag och mitt sällskap och många andra. Det är trevligt med många människor vara lite social ta någon öl och bara snacka skit helt enkelt, fotbollen är inte så jätte viktigt.

Där skulle jag nog säga att det skiljer sig mellan oss och Djurgården/aik. Där deras kultur är nog mer att fotbollen är allt, prestera och vinna är det enda som gäller.

Gillar inte att deras supportat låter så mörka alltså rösterna är som golum är nyvaken, läskigt.

Samt att många som flyttar till Stockholm från norra delarna utav landet har ingen direkt fotbollsklubb att hålla på och då är valet enkelt då det är helt enkelt rivaler inom många sporter, hockeyn bland annat.

Nästan alla gillar ju en sk. underdog. De får supportrarnas kärlek som egentligen snarare är en tröst.
Från 1897 när Hammarby Roddarförening blev Hammarby Idrottsförening till dags dato har klubben 1 Allsvenskt guld och 1 Cupguld.

Så jag förstår att vissa supportrar tar en sådan klubb under sina vingar. Sedan finns det supportrar som föds in i klubben. Jag är själv född in i en annan klubb.
Citera
2021-09-14, 16:03
Medlem
kompjuters avatar
Många icke sportintresserade väljer ett lag där inte pressen på att vinna finns.
De känner medlidande och väljer bajen för att någon gång kanske kunna glädjas tillsammans.
Citera
2021-09-14, 22:47
Medlem
Jag jobbar på ett stort företag där det finns många supportrar av alla stockholmslagen. Själv är jag DIF sedan 1973 men har alltid förhållit mig till dom andra beroende på suporternas agerande.
Om vi skippar 70-20 så är min reflektion som följer:
Aik har alltid varit huvudmotståndaren. Dom har förvisso haft vissa framgångar det senaste milleniet men har generellt trots sin hybris gått att prata med vad gäller fotboll. Många aik-are på jobbet kan man prata fotboll med.
Hamnary har otroligt många kaffemaskinssupportrar. Dom berättar gärna hur sjukt bra stämning det var på Tele2 (som vissa på riktigt kallar ”nya söderstadion”) När man frågar dom nya ”bajenfansen” om matchen, spelet eller något annat fotbollsrelaterat blir dom blanka i blicken och säger att det var nytt publikrekord eller att trumman var bra och att det var så bra stämning. Dessutom var hela jävla Skarsgårdklanen där och då blir det bilder i aftonbladet.

Det är väldokumenterat att hamnarbys våldsliga förhindrade Djurgården att spela premiärmatchen på Tele2 genom att placera en bomb.

Det är väldokumenterat att bajens våldshuliganer söker upp ensamma Djurgårdare och barnfamiljer efter matchen erna och misshandar.

Det är väldokumenterat att hammarbyare anföll Djurgårdens träningsanläggning vid Kaknäs när Djurgården hade en familjedag.

Det är väldokumenterat att bajen blev portade av alla bussbolag när deras supportrar bajsat i den inhyrda bussen.

Det är väldokumenterat att dett det skett en våldtäkt bakom en bajenläktare.

Det är väldokumenterat att fd tränaren blev rånad när han försökt köpa sex av en underårig.

Det är väldokumenterat att fd vd med von och yxa i namnet blev borttvingat.

Skitiga bajen!!!
Citera
2024-12-22, 18:25
Medlem
Här framstår inte Bajen i bästa dager, men den där svägerskan framstår i ännu sämre dager.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...-i-testamentet
Citera
2025-07-21, 11:23
Medlem
Bajen har en fin kultur. Bästa supportrarna enligt allsvenskans spelare enligt färsk undersökning.
Citera
2025-08-11, 00:36
Medlem
erikp121s avatar
Jämför med att stå längst ned i Curva Sud som inbjuden gäst med att stå högst upp i Curva Nord som turist. Eller att ha Idol-Per på TV4 som främsta mediaman med att ha Stig-Helmer som kulturfenomen. Även julkalendern med Bajenhunden. Café bärs och skönt snack med. Det finns Bajen överallt. I böcker, i musik, på televisionsapparaten, på lyktstolpen.

Ska vi ta aik som är populära runt om i landet så har de ju en tuff image (Black Army bränner kyrkor och välter gravstenar, skinheads och maffia-blattar m.m. - Business som business). Upplands Bro-Conny tycker sådant är tufft medan vi andra bara skakar på huvudet när han sparkar på en papperskorg.

Resten av supportersverige kan jag inte så mycket om. Fint med bönder som stöttar sitt lokala lag kan jag tycka.

Klackspark och tunnel(seende). Bärs och galej. Vår klack tar en bira och en tjack? Tjo å tjim. Även om gränserna har suddats ut och man ser Bajentendenser i andra klackar och supporterskaror nuförtiden. Trevliga Bajen helt enkelt. Skål?

Hammarby-Nisse är härlig, bitter är han ej, ja, Jävlig. Här vare livat, här vare glatt, här vare blommor i morsans hatt? Hattar och mössor, tror det går tillbaks långt i tiden. Från när roddarna sjösatte med Fanan i topp. Sama Fana då som nu, medan adelsmännen bytt logotyper och sköldar genom åren?

Djurgården är ödemark med tivoli och turism? Solna och Odenplan är kommersialiserat. Mall of Scandinavia möter Subway Stories? Märsta och Järfälla, Kungsängen och Rimbo. Främmande mark för mig.

Hammarby-höjden. Hammarby-backen. Hammarby fabriksväg som numera är Hammarby sjöstad, typ. Hammarby, vem fan vill åka pendeltåg? Eller roslagsbana? Eller östgötatåget? Eller masexpressen? Eller orientexpressen?

Visst, kul att åka utomlands. Kul att se nytt folk i trakten. Fast det finns något med Bajen? Hammar-Bajen? Jag vet inte riktigt, svår fråga i en intressant tråd. Hipsters och datanördar som jagar de riktiga stockholmarna från Väsby och Sollentuna? Med kedjor och spikklubbor? Tvillingarna får hålla ihop än idag. De spelade derby idag och bilder visar hur de fokuserar på Hammarby. Skratt. Bajenklappen ekar. Bajentrumman ljuder. Endast kopian med mikronenen i handen finns kvar.

Ingen megafon i Hammarby, tack.

Hammarby HooliganSS med glimten i ögat (Lokomotåget)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in