2019-05-16, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
När det gäller intresse runt allsvenskan är det större än publiksiffrorna visar.
Många ser och följer detta via C-more.
Men detta börjar bli ett sjukt dyrt sett att följa detta på.
Hutlösa priser och det är väl billigare att gå till arenan än att följa den via tv.
Det talar för mer folk på arenan.
Sen kan jag tycka att Bajen är ett varumärke många drar nytta av.
Kvällstidningarna har många reportage och andra artiklar som man bara kan läsa om man tecknar abonnemang och C-more visar ofta Bajen och andra större klubbar på kanalplatser som är tilläggskanaler.
Sen har man tv kameror i Falkenberg . Uppsala , Eskilstuna och andra ställen som drar 0 intresse och som vi får betala för.
Absolut. Men just när det kommer till åskådare på matcherna så har Sverige generellt haft en svårflirtad publik. Och detsamma gäller såklart för Stockholm där lagen oftast haft dåliga publiksiffror.

Dock tror jag att trenden kommer att vända. Tyvärr i takt med att fotbollen blir mer kommersialiserad då sånt lockar sittplatspublik. Idag kan man absolut prata om ett normaltillstånd på åtminstone mellan 15 000 till 20 000, men historiskt har detta varit magert.
Citera
2019-05-16, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AstraLPO
Vad är det för problem att många inflyttade från landet håller på Bajen?
Stockholm består ju till stor del av inflyttat folk och det är väl bara naturligt att man vill göra staden till sin egen och uppgå i dess kultur. Hammarby speglar väl Stockholm och dess historia i alla fall Söderorts. Likväl som AIK är en del av Solna och Västerort.

Intressant ändå med marschen som går från Söder innan första hemmamatchen varje år. Vilken uppvisning det är. Lär ju "rekrytera" många tror jag.
Som Bajare är det inget problem. Det är också ett argument för ökade publiksiffror. Ökningen av medborgare i Sveriges huvudstad senaste 10-20 åren . Vi hade inte bostäder till alla för något år sedan.
Lågkonjunkturen kan då vara ett hot mot ökade publikmassor ska dock tilläggas.
Citera
2019-05-16, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggaJim
Absolut. Men just när det kommer till åskådare på matcherna så har Sverige generellt haft en svårflirtad publik. Och detsamma gäller såklart för Stockholm där lagen oftast haft dåliga publiksiffror.

Dock tror jag att trenden kommer att vända. Tyvärr i takt med att fotbollen blir mer kommersialiserad då sånt lockar sittplatspublik. Idag kan man absolut prata om ett normaltillstånd på åtminstone mellan 15 000 till 20 000, men historiskt har detta varit magert.
Så är det .
Jag kan tycka att när man vid dom få tillfällen råkar titta på fotboll med personer som inte är så insatta så får man alltid samma kommentar.
Vad mycket avblåsningar det är och vad spelarna ligger ner hela tiden.
Det är sant och men man är van . Tror dock underhållningsvärdet minskar och ska man försöka locka ny kvinnlig publik så är det en fara.
Sen är väl Tommy generationen förbi och det hsr drabbat Djurgården värst.
Citera
2019-05-16, 08:32
Bannlyst
Hammarby har bara en sektion som drar mycket publik. Bajen spelade bara 16 hemmamatcher ifjol och kom då upp i ungefär 360 000 sålda biljetter (AS x 15, SvC x 1). Bajen Bandy och Bajen Handboll drog tillsammans under 80 000 åskådare.

AIK Fotboll sålde totalt 420 000 biljetter ifjol (AS x 15, SvC x 4, EL x 2). Näst största sektionen, AIK Hockey vann sin publikliga i Hockeyallsvenskan (runt 150 000 sålda).

Djurgården Fotboll sålde totalt ca 240 000 biljetter (AS x 15, SvC x 4, EL x 1). Hockeysektionen sålde runt 270 000 biljetter och drog därmed mer publik än fotbollslaget. Nu gick de visserligen till SM-final i år men de sålde ungefär lika många biljetter i AS som i SHL:s grundserie.

Jag håller fortfarande Bajen som det tredje största laget i Stockholm. Deras totalpublik är klart sämst av 08-klubbarna.
Citera
2019-05-16, 09:07
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Hammarby har bara en sektion som drar mycket publik. Bajen spelade bara 16 hemmamatcher ifjol och kom då upp i ungefär 360 000 sålda biljetter (AS x 15, SvC x 1). Bajen Bandy och Bajen Handboll drog tillsammans under 80 000 åskådare.

AIK Fotboll sålde totalt 420 000 biljetter ifjol (AS x 15, SvC x 4, EL x 2). Näst största sektionen, AIK Hockey vann sin publikliga i Hockeyallsvenskan (runt 150 000 sålda).

Djurgården Fotboll sålde totalt ca 240 000 biljetter (AS x 15, SvC x 4, EL x 1). Hockeysektionen sålde runt 270 000 biljetter och drog därmed mer publik än fotbollslaget. Nu gick de visserligen till SM-final i år men de sålde ungefär lika många biljetter i AS som i SHL:s grundserie.

Jag håller fortfarande Bajen som det tredje största laget i Stockholm. Deras totalpublik är klart sämst av 08-klubbarna.

Hockeyn är väl typ 40-50 hemmamatcher nu när de blev final också? Varför valde du att utesluta de? Problemet för DF som jag ser det som utomstående är att de har hockeyn att vända till när de går dåligt i fotbollen precis som de vänder sig till fotbollen när de går dåligt i hockeyn. De andra två antagonisternas hockeylag harvar inte i elitserien så den mentaliteten är inte utbredd där.
Senast redigerad av MartinDahlinsMamma 2019-05-16 kl. 09:09.
Citera
2019-05-16, 10:41
Medlem
Citat:

Sen är det också en fråga om vad den här hypen gjort med bajens själ. För ärligt talat så känns bajens matcher som ett substitut för Ullared... Tråkiga ramsor, dålig sittplats och jippo/bondestämning! Men eftersom bajarna själva är nöjda med det så antar jag att det är okej I guess
Citera
2019-05-17, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ggaassgasgas
Sen är det också en fråga om vad den här hypen gjort med bajens själ. För ärligt talat så känns bajens matcher som ett substitut för Ullared... Tråkiga ramsor, dålig sittplats och jippo/bondestämning! Men eftersom bajarna själva är nöjda med det så antar jag att det är okej I guess
Haha. Så härligt att se avundsjuken i antagonisterna ibland...”dålig sittplats”... hahaha. Störst och flest det vet alla om. Räcker så.
Citera
2019-05-17, 06:46
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:

Dif är överlägset sämst i fotboll och bäst i hockey (med råge).
Citera
2019-05-17, 06:47
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Som supporter till ett annat lag blir jag nyfiken på vad du gör på Bajens matcher? Din tes är väl baserad på gjorda erfarenheter?
Citera
2019-05-17, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Som supporter till ett annat lag blir jag nyfiken på vad du gör på Bajens matcher? Din tes är väl baserad på gjorda erfarenheter?
Det stämmer. Jag har varit på matcher runtom i Stockholm sedan jag var liten och därmed också sett er utveckling från Söderstadion till Nybajen. Kan du ärligt säga att du är nöjd med utvecklingen? Och att det inte är mycket fågelholkar och jippostämning på era matcher?
Citera
2019-05-17, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nu är jag väl inte den aktivaste supportern man har.

Bär man grönt över midjan och vitt därunder kan man bli misstänkt.
Likaså för AIKsympatier med gul tröja och svarta shorts. Gäller att
tänka sig för, speciellt om man sätter på sig en upphittad keps ...
Citera
2019-05-17, 20:40
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Det stämmer. Jag har varit på matcher runtom i Stockholm sedan jag var liten och därmed också sett er utveckling från Söderstadion till Nybajen. Kan du ärligt säga att du är nöjd med utvecklingen? Och att det inte är mycket fågelholkar och jippostämning på era matcher?
Finns fågelholkar, absolut. Jippostämning får du utveckla och ställa i paritet med motståndarlagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in