• 1
  • 2
2019-05-13, 14:48
Avstängd
Horrorgrams avatar
Jag fattar inte detta med spegelvänt. Tar jag bild med vanliga kameran så ligger mitt hår åt andra hållet. Men ja vet ju att mitt hår ligger till höger och inte till vänster?

Hur kan de vara möjligt då att folk ser mig som spegelbilden? Dom kan väl inte se mig som att mitt hår exempelvis ligger till vänster då jag känner att de ligge till höger? Då måste ju dom se mig som jag ser mig själv i spegeln?

Lägg detta rätt ifall det ligger i fel avdelning.
Citera
2019-05-13, 14:56
Medlem
Ställ dig framför en spegel.

Din högra del av ansiktet är på din högra sida för dig. Din högra del ser dock ut att vara till vänster för andra personer som ser dig.
Citera
2019-05-13, 14:57
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Jag fattar inte detta med spegelvänt. Tar jag bild med vanliga kameran så ligger mitt hår åt andra hållet. Men ja vet ju att mitt hår ligger till höger och inte till vänster?

Hur kan de vara möjligt då att folk ser mig som spegelbilden? Dom kan väl inte se mig som att mitt hår exempelvis ligger till vänster då jag känner att de ligge till höger? Då måste ju dom se mig som jag ser mig själv i spegeln?

Lägg detta rätt ifall det ligger i fel avdelning.
Dom ser dig som du ser ut i verkligheten, inte som du ser dig själv i spegeln eftersom det senare är en spegelbild. Alltså spegelvänd. Höger blir vänster och vice versa. I verkligheten är höger höger och vänster vänster.

Prova att ställa dig framför en kompis och be honom lyfta höger hand. Ställ dig sedan framför en spegel och lyft höger hand.
Citera
2019-05-13, 15:08
Avstängd
Horrorgrams avatar
Förstår dock inte, mitt hår ligger ju till höger i spegeln. Men vänster i kameran. andra som ser mig i verkligheten ser ju att mitt hår ligger till höger, så då måste ju dom se mig som spegeln visar?
Citera
2019-05-13, 15:33
Medlem
Citat:
Förstår dock inte, mitt hår ligger ju till höger i spegeln. Men vänster i kameran. andra som ser mig i verkligheten ser ju att mitt hår ligger till höger, så då måste ju dom se mig som spegeln visar?

Hahah jag tycker du ska ta håret helt rakt upp. Då spelar det ingen roll ifall det är spegelvänt eller inte
Citera
2019-05-13, 15:36
Medlem
Har du en iphone? Ta en selfie med den vanliga kameran i mobilen så sparar den bilden ”korrekt” hur folk ser dig. Det är lätt att få en förvirrad bild av sig själv då de flesta appar som snapchat, instagram och twitter spegelvänder alla dina bilder.
Citera
2019-05-13, 16:13
Avstängd
Horrorgrams avatar
För mig känns de bara så sjukt ologiskt att man inte ser ut som sin spegelbild. Ja håret kan ja ha rakt med. Egentligen vet man inte hur man ser ut såvida man inte blir filmad då.
Citera
2019-05-13, 17:09
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
För mig känns de bara så sjukt ologiskt att man inte ser ut som sin spegelbild. Ja håret kan ja ha rakt med. Egentligen vet man inte hur man ser ut såvida man inte blir filmad då.

Det är fullkomlig logiskt.
Du ser en transformerad reflektion av dig själv i spegeln, men du är inte så som reflektionen ser ut;
https://image2.slideserve.com/4666052/plan-spegel-n.jpg
Citera
2019-05-13, 17:22
Avstängd
Horrorgrams avatar
Säkert logiskt men när jag ser mina vänner/ flickvän och kollegor så tycker ja dom ser exakt likadana ut som på bild. Enda skillnaden jag ser själv om
jag tar en selfie med min iPhone kamera är att min näsa är lite lite sne annars ingen skillnad.
Citera
2019-05-13, 17:41
Medlem
Ska jag vara helt ärlig så ser jag personligen ingen stor skillnad på en spegelvänd vs en rättvända, om man bara jämför ansiktet i sin helheten. Det handlar liksom bara om att håret hamnar på fel sida, resten ser ju liksom likadant ut, eller är det bara jag som känner så?

Däremot kan jag ibland känna att jag ser annorlunda ut om fotot tas från långt håll, spegelvänt eller inte spelar ingen roll här.Likaså när jag står och tittar på folk som står 15-30m bort, människor kan se så annorlunda ut på långt håll men det är oftast i närprofil som vi naturligt uppfattarf folk.
Senast redigerad av fonzen 2019-05-13 kl. 17:50.
Citera
2019-05-13, 17:57
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Jag har stora problem med detta. De flesta tycker att jag ser för jävlig ut, och det håller jag med om att det stämmer på fotografi och i spegeln, men i verkligheten är jag riktigt grann.
Citera
2019-05-13, 18:31
Medlem
Ser man verkligen så jäkla annurlunda ut i verkligheten vs spegel, rätt sjukt isåfall..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in