• 1
  • 2
2019-05-12, 14:05
Medlem
Hej jag är en tjej som vart ätstörd i ca 5 år nu, Fått hjälp förut som inte alls hjälpt då jag inte ville bli frisk. Jag mår skitdåligt, står inte ut med att må såhär mer men är väldigt rädd för att gå upp i vikt, undrar om det ens går att bli frisk? Finns det någon här som har haft en ätstörning och blivit frisk? Finns det någon som har tips på hur? Vågar inte be om hjälp då jag ändå vill ner i vikt mer.
Citera
2019-05-12, 14:12
Medlem
Styrketränar/motionerar du?
Citera
2019-05-12, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werner3
Styrketränar/motionerar du?

Nej inte längre
Citera
2019-05-12, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N33
Hej jag är en tjej som vart ätstörd i ca 5 år nu, Fått hjälp förut som inte alls hjälpt då jag inte ville bli frisk. Jag mår skitdåligt, står inte ut med att må såhär mer men är väldigt rädd för att gå upp i vikt, undrar om det ens går att bli frisk? Finns det någon här som har haft en ätstörning och blivit frisk? Finns det någon som har tips på hur? Vågar inte be om hjälp då jag ändå vill ner i vikt mer.
Du låter dina känslor styra över ditt förnuft. Så länge du gör det finns det inget hopp. Att vara förnuftig är jobbigt känslomässigt. Men det betalar sig med tiden. De flesta yngre har dock inte detta tålamod utan söker billiga fixar.
Citera
2019-05-12, 16:13
Medlem
nonameds avatar
Är nog väldigt olika för olika människor. Ätstörningen kan bero på olika problem. Sen vad lider du av för ätstörning?
Citera
2019-05-12, 16:41
Medlem
godhetsapostelns avatar
Man vet på forskar nivå att anorexi (och självskada) är feldiagnoserad autism. Det repetativa momentet är en tydlig indikation. Man har bara svårt att belägga det då flickors symptom skiljer sig från pojkar med autism och därför missas. Tyvärr är inte detta en kunskap som brukar finnas ute i verksamheten.
Att fokusera på ett symptom är naturligtvis poänglöst.

Jag säger inte att det är så...men kanske skall du begära en ny utredning med inriktning på att just utesluta autism.
Citera
2019-05-12, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Man vet på forskar nivå att anorexi (och självskada) är feldiagnoserad autism. Det repetativa momentet är en tydlig indikation. Man har bara svårt att belägga det då flickors symptom skiljer sig från pojkar med autism och därför missas. Tyvärr är inte detta en kunskap som brukar finnas ute i verksamheten.
Att fokusera på ett symptom är naturligtvis poänglöst.

Jag säger inte att det är så...men kanske skall du begära en ny utredning med inriktning på att just utesluta autism.
Precis, AST är modediagnosen för tillfället. I stort sett allting är AST numera, egentligen. Bokstavsdiagnosen ADHD är dock på väg ut nu. Det var mera i början och mitten av 10-talet som de flesta egentligen hade detta.
Man ska alltid leta under den diagnoslykta som lyser starkast för tillfället.
Senast redigerad av Gruva 2019-05-12 kl. 17:04.
Citera
2019-05-12, 17:49
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gruva
Precis, AST är modediagnosen för tillfället. I stort sett allting är AST numera, egentligen. Bokstavsdiagnosen ADHD är dock på väg ut nu. Det var mera i början och mitten av 10-talet som de flesta egentligen hade detta.
Man ska alltid leta under den diagnoslykta som lyser starkast för tillfället.
Knappast. Bipolär är inne diagnosen (ett annat ord för manodepressiv) kändisarna står på kö för att få diagnosen. För att täcka in så många som möjligt har man dessutom uppfunnit typ 2-5 så man ändå kan diagnostisera dom som inte är ...
Citera
2019-05-12, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Knappast. Bipolär är inne diagnosen (ett annat ord för manodepressiv) kändisarna står på kö för att få diagnosen. För att täcka in så många som möjligt har man dessutom uppfunnit typ 2-5 så man ändå kan diagnostisera dom som inte är ...
Nej, det är inte innediagnosen generellt, den var upphaussad mest runt 2010. Bland kändisar och artister är den alltid vanlig.
Citera
2019-05-12, 20:00
Medlem
Din hjärna har byggt upp ångest genom att du reagerat på din kropp/vikt med ångest tidigare som lett till undvikanden av mat/ökad träning osv. När du svarar på din ångest med beteenden som tar bort den så varnar hjärnan starkare nästa gång du utsätts för det obehagliga och då gör du igen ett ätstört beteende för att dämpa ångesten. På detta vis rullar den onda cirkeln på och du får allt större ångest och undvikandebeteenden av mat och att gå upp i vikt.

För att bryta den negativa spiralen behöver du äta fast det är obehagligt, utan att göra något kompenserande. Gör ett matschema att följa utifrån en kalorimängd som ska få upp dig till normalvikt. Väl där gör du ett nytt schema för att behålla vikten. Syftet med detta är en exponering för den mat/vikt/kroppsrelaterade ångesten som din hjärna på sikt vänjer sig vid. Då bryter du den onda spiralen och hamnar i en positiv spiral av allt mindre ångest och fokus kring ätstörningen.
Citera
2019-05-12, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N33

Ätstörningar hänger ofta ihop med biokemiska och näringsmässiga obalanser. En låg zinknivå och en kopparobalans är vanligt. "High copper and low zinc are associated with loss of taste and smell, and therefore a lack of appetite." "Anorexia is a very dangerous condition because it feeds upon itself biochemically. As the copper imbalance worsens, the person eats less, and this worsens the zinc deficiency and copper excess."

https://drlwilson.com/Articles/ANOREXIA.HTM

För att bli bra måste du söka hjälp även om det tar emot. En hårmineralanalys kan även vara en hjälp där du också får reda på zinknivån och om du har kopparobalans. Men viktigt att det är från Analytical Research Labs (då de inte tvättar håret innan analys och har ideala värden på sin graf). Då får man kostråd och kosttillskottprogram att följa för att förbättra sin biokemi/näringsmässiga status och komma tillrätta med problemet på djupet.
Citera
2019-05-12, 23:54
Medlem
Räkna ut ditt dagliga energibehov (kcal) och överstig det med 10-15% minst så kommer du att gå upp i vikt. Gör ett kostschema vad och när du ska äta och fullföljt schemat disciplinerat. Invänta resultat.

Besök psykiatrin om du inte kan fullfölja detta schema.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in